Shoplifter – Hypernature

Chromo Sapiens by Hrafnhildur Arnardottir / Shoplifter. Image by Ugo Carmeni

Islandsk kunstner indtager ARoS med en psykedelisk og farverig drypstenshule af kunstigt hår. En sanselig totaloplevelse med humor, leg og magi.

Fra den 4. december præsenterer ARoS en stor altomsluttende udstilling med den islandske kunstner Shoplifter, hvis borgerlige navn er Hrafnhildur Arnardóttir (født 1969).

Udstillingen består af installationen Hypernature, der er en farverig grotte af katedralske proportioner, og som har et væld af referencer. Man kan både få associationer til tegneserier, farverige bamser, punkkulturens farverige eksperimenter med hår, eventyrlige parallelverdener og myter om hemmelige magiske huler i jordens indre.

- Med sin maksimalistiske brug af rum og syntetiske hår-extensions skaber Shoplifter landskabelige og kunstige installationer, hvori kroppens sanser bliver aktiveret. Hypernature indhyller beskueren i en surreel altomsluttende parallelverden, som opløser fornemmelsen af tyngde, tid og sted. Hun ser håret som et helt særligt skulpturelt materiale, der har ubegrænsede muligheder, og som kalder på at blive bearbejdet til nye former, siger museumsinspektør og udstillingsansvarlig Jeanett Stampe, ARoS.

Selvom Shoplifters værker danner afsæt til samtaler om flere højaktuelle emner, er et værk som Hypernature først og fremmest en sanselig oplevelse, der aktiverer følelserne. Sammen med værkets lydside, der er skabt i samarbejde med den islandske komponist Skúli Sverrisson, tilføjes et lag af åndedræt, bevægelse og tid. Installationen Hypernature byder således de besøgende ind til en multisensorisk sanseoplevelse.

Om Shoplifter/Hrafnhildur Arnardóttir

Shoplifter er en islandsk New York-baseret samtidskunstner. Da hun flyttede til New York, blev hendes fødselsnavn (Hrafnhildur Arnardóttir) udtalt forkert som ”Shoplifter”, og hun har gået under dette kunstnernavn lige siden.

I 2019 repræsenterede Shoplifter Island på Venedig Biennalen med den altomsluttende installation Chromo Sapiens, som Hypernature, der er skabt til udstillingen på ARoS, er en videreudvikling af. Hendes værker skaber en platform for eksperimenter, leg og samtaler om kunst. Samtidig giver de anledning til at reflektere over verdens overforbrug af kunstige materialer og nutidens behov for sanselig (over)stimulation og for at søge tilflugt i parallelle verdener.

Pressefotos kan vederlagsfrit downloades via Dropbox mod angivelse af fotografnavn.

Udstillingen er gjort mulig med støtte fra:

Stibofonden
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond