Værk af Christian Lemmerz doneret til ARoS

Skulpturen PIG blev doneret af Kirsten og Palle Diges Fond, som har erhvervet det fra Poul Jensens samling. Ved overrækkelsesceremonien var både repræsentanter fra Kirsten og Palle Diges Fond, ARoS-ledelsen samt Poul Jensen repræsenteret.

- Christian Lemmerz er en vigtig kunstner for ARoS, som vi har fulgt i mange år siden 1980’ernes Unge Vilde-tid gennem både erhvervelser og udstillinger. Derfor er det med stor glæde, at vi nu modtager så generøs en donation fra Kirsten og Palle Diges Fond, siger overinspektør Lise Pennington, ARoS.

Kirsten og Palle Diges Fond har tidligere doneret værker til ARoS af blandt andre Erik A. Frandsen og James Turell, hvor sidstnævntes lysværk Milkrun III er at finde på niveau 0 blandt installationskunsten.

Om værket

Christian Lemmerz vakte opmærksomhed tilbage i 1994, da han præsenterede sin installation af sammensyede døde grisekroppe i glasmontre på Esbjerg Kunstmuseum. Grisekroppene lå langsomt og rådnede, som udtryk for livets forgængelighed. Lemmerz har ved flere lejligheder arbejdet med den døde grisekrop som tema, men værkerne eksisterer ikke længere, hvorfor PIG er et særdeles vigtigt værk. Det har i mange år hængt i en kunstsamlers private hjem, men takket være Kirsten og Palle Diges Fond vil det nu være en fast del af ARoS’ samling. Det er et hovedværk både i kunstnerens produktion og i den danske kunsthistorie fra 1980’erne. Værket hører hjemme på ARoS, der i forvejen har en stor samling af kunst fra denne generation af kunstnere, der gik under betegnelsen ”De unge vilde”.