ARoS lander
årsregnskab med
overskud og øget egenkapital

ARoS lander årsregnskab med overskud og øget egenkapital

Bestyrelsen for ARoS godkender årsregnskabet for 2022.

Takket være et solidt udstillingsprogram og flotte besøgstal lander ARoS et årsregnskab for 2022, der vidner om en stabiliseret økonomi og en ambitiøs fremtidsvision oven på et par udfordrende år.

Museets samlede indtægter lander på 75 millioner kroner, hvilket overstiger budgettet med seks millioner kroner og resulterer i et overskud på 1,2 millioner kroner.

”Det glæder mig at se, at vi overstiger både vores økonomiske målsætning og vores mål for antal besøgende, selvom vi startede 2022 med Covid19-nedlukninger," siger museumsdirektør Rebecca Matthews, som med årsregnskabet afslutter sit første fulde år i spidsen for ARoS.

I 2022 indløste 514.332 personer billet til ARoS, hvilket er 200.000 flere end i 2021 og næsten på niveau med 2019 inden Covid19-nedlukningerne.

”Mange kulturinstitutioner har kæmpet med at få gæster og besøgende tilbage efter Covid19, så jeg er lettet over igen at se vores gallerier, café og shop fyldt med gæster. Særligt årets sidste udstillinger tiltrak et stort publikum, så jeg er fortrøstningsfuld for 2023” siger Rebecca Matthews.

Af årsregnskabet fremgår det også, at ARoS’ kommercielle afdelinger har opnået solide resultater for 2022, og at de besøgende bruger flere penge end tidligere, når de besøger museet.

Øget egenkapital og fokus på professionalisering

ARoS har som organisation undergået en professionalisering i løbet af 2022: En fornyet bestyrelse er tiltrådt, og museets ledelse består nu foruden museumsdirektøren af en kunstfaglig direktør samt en HR- og økonomidirektør.

Der er desuden blevet gennemført 1 til 1-samtaler mellem museumsdirektøren og mere end 100 af museets ansatte, og en omfattende inddragelsesproces har resulteret i museets første 10-års vision. Sidstnævnte præsenteres i starten af juni 2023.

ARoS øger desuden egenkapitalen til seks millioner kroner i 2022.

”Er der noget, vi har lært af Covid19, så er det, at det er afgørende at have et stabilt, økonomisk grundlag, når uforudsete hændelser opstår. Det er også en nødvendighed for at kunne foretage større, fremtidige investeringer, og vores målsætning er derfor at opnå en egenkapital på 10 millioner kroner,” siger bestyrelsesformand Laura Hay Uggla.

Den 15. juni 2022 blev første spadestik taget til ARoS’ tilbygning The Next Level, som forventes at stå færdigt i 2025.

Læs ARoS årsrapport 2022 her.

For yderligere information, kontakt venligst:

Astrid Ildor • asil@aros.dk • 61 90 49 42