Ny donation
til The Next Level

Ny donation
til The Next Level

Med en ny donation på 15 millioner kroner støtter Salling Fondene den yderligere udvikling af udbygningsprojektet af ARoS. Dermed er Salling Fondenes samlede donation til The Next Level nu på 95 millioner kroner.

Donationen på de 15 millioner kroner giver mulighed for at tilføje nye elementer til The Next Level, som vil tage publikumsoplevelsen til nye højder. Den store donation gør det muligt at forbedre den store lysinstallation i The Dome, så den kunstneriske oplevelse bliver endnu mere enestående. Der vil også blive opført et stort bænkmøbel i The Dome med to siddeniveauer, hvorfra ARoS´ gæster kan beskue himmelrummet og farvefænomenerne. Donationen gør det også muligt at arbejde videre med at designe et mobilt låg, som kan køres forbi The Dome’s store åbning og dermed skabe både nye kunstneriske oplevelser og bidrage til yderlig sikkerhed.

– Salling Fondene er glade for fortsat at støtte udvidelsen af ARoS og dermed sikre forbedringer af The Next Level. Den nye donation er et løft til projektet og en optimering af et stykke verdenskunst, som vil komme borgere i og udenfor Aarhus til gode, siger Karin Salling, næstformand i Købmand Herman Sallings Fond.

Den samlede donation fra Salling Fondene er nu på hele 95 millioner kroner, da fonden tidligere har bidraget til projektet med 80 millioner kroner.

– Vi er taknemmelige for den generøse støtte fra Salling Fondene, som betyder, at vi kan udvikle oplevelsen af The Next Level og James Turrells kunstværk til at blive endnu mere spektakulær for vores publikum, siger museumsdirektør Rebecca Matthews, ARoS.

Det er Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune, der er bygherre på projektet, som er udviklet i samarbejde med Schmidt Hammer Lassen Architects.

– Det er fantastisk at vi nu kan gøre et i forvejen fantastisk projekt endnu bedre. The Next Level bliver en enestående oplevelse for byens borgere og gæster og en kunstoplevelse, som vil blive blandt de allerbedste i verden. Jeg vil gerne takke Salling Fondene for endnu engang at give en donation, som i sandhed tager Aarhus til næste level, siger rådmand for Kultur og Borgerservice Rabih Azad-Ahmad.

Der tages første spadestik til The Next Level på onsdag den 15. juni klokken 15.15.

Om The Next Level og James Turrell

The Next Level er en udvidelse af ARoS, der består af flere elementer: Et underjordisk udstillingsgalleri på 1.000 kvadratmeter og det gigantiske værk The Dome af James Turrell. The Dome vil med sin loftshøjde på 15 meter, en diameter på 40 meter, et kig til det uendelige himmelhvælv, og en inderside af rummet, der oplyses af skiftende farvet lys, byde på en international unik kunstoplevelse. The Dome bliver det største skyspace af sin slags i verden. Derudover bygges der en plads, som kommer til at hedde Art Square, som bliver en platform for kunst og kultur.

Den amerikanske kunster James Turrell (f. 1943) arbejder med lys, farver og ruminstallationer. Han har skabt permanente installationer i over 26 lande, hvor Roden Crater er det mest kendte – en udslukt vulkan i Arizonas ørken, der i dag udgør verdens største kunstværk, som også er et skyspace. Mest af alt minder Turrells ofte farvestrålende ruminstallationer om tredimensionelle lysmalerier, hvor han, som en moderne Michelangelo, forbinder det jordiske med det himmelske samt krop og følelse med sind og tanke.

Udbygningen af ARoS forventes at åbne i løbet af 2025.

Billeder af James Turrell og The Next Level kan downloades her

Astrid Ildor · asil@aros.dk · 61 90 49 42