ARoS' årsregnskab 2018

ARoS' årsregnskab 2018

Onsdag den 26. juni 2019 godkendte bestyrelsen for ARoS regnskabet for 2018.

- 2018 var i forhold til vores egne forventninger ikke et tilfredsstillende år for ARoS. Vi havde store forhåbninger til blandt andet besøgstallet efter et rekordhøjt 2017. Vi fik indløst over 500.000 billetter, hvilket var mindre end forventet. Hvis vi tager en periode på fem år (2014 til 2018), så har ARoS i gennemsnit indløst cirka 580.000 billetter årligt, og det kan vi glæde os over, fordi det fortæller noget om, at ARoS er et attraktivt og relevant museum for rigtig mange mennesker fra hele verden. 2018 var også et år, hvor ledelsen og den enkelte medarbejder har gjort et stort stykke arbejde med forskellige projekter og samarbejder, hvilket vil få stor indflydelse i de kommende år, udtaler Erlend G. Høyersten, museumsdirektør for ARoS.

Herunder et uddrag fra årsrapporten:

"2017 var et rigtigt godt år for ARoS, og derfor er det overraskende, at 2018 ikke har været god for museet i forhold til egne forventninger. I 2018 var der 722.109 gæster inde på ARoS, hvoraf 508.008 var betalende gæster. Dette er en nedgang ift. 2017, men også i forhold til 2016. ARoS opnåede ikke de forventede besøgstal i vinter- og efterårsferierne, som betyder meget for bundlinjen. De varme måneder fra april til maj 2018 har også været udslagsgivende specielt i forhold til det lokale publikum, men museet har stadig godt fat i turisterne. 

Besøgstallet bør ses i relation til, at museet ligger i en by med omkring 300.000 indbyggere, og i relation til hovedstadens hovedmuseer, hvis besøgstal ligger noget under ARoS’. Ledelsen er derfor fortsat stolte af besøgstallet og ikke mindst udstillingsprogrammet, hvor museet har kunnet bryste sig af tre flotte samlingspræsentationer; Human Nature, No Man is an Island – The Satanic Verses og senest Far from Home. Derudover har ARoS vist internationale yngre navne som Isaac Julien, Jake og Dinos Chapman, Do Ho Suh og Wael Shawky, der alle arbejder med verdens politiske udfordringer på måder, der har haft en skræmmende aktualitet og nærvær med sig i udstillingerne. Agnes Slott Møller blev hentet ud af glemslen og blev en populær udstilling. Dertil kommer de amerikanske sværvægtere, James Rosenquist og Julian Schnabel. 2018 var alt i alt et år, som ARoS kan være stolt af.

Det er ARoS’ ambition at være blandt de væsentligste kunstmuseer i verden, hvilket også afspejles i hele organisationen og i den risikovillighed, som ledelsen har. ARoS har fire store udstillingsgallerier, et Focus-galleri og en etage med installationskunst. I to af udstillingsgallerierne præsenterer ARoS kunst fra museets samling, og i de to andre gallerier præsenteres udstillinger med nationale og internationale kunstnere. Der arbejdes med samfundsrelevante tematikker, de største anerkendte navne fra hele verden og endnu ikke kendte kunstnere løftes frem i lyset.

ARoS’ strategi er baseret på tre grundsten, som gennemsyrer alt, hvad museet gør: integritet, appel og relevans. Den faglige integritet skal være så høj, at den skinner igennem i alle forhold samtidig med, at museet skal appellere bredt og skabe et univers, der både har gennemslagskraft og opleves som meningsfyldt for museumsgæsterne."

Læs hele ARoS’ årsberetning for 2018 her: Årsrapport 2018