ARoS 2026

ARoS 2026

ARoS udvider sin samling med et af verdens største offentlige Skyspaces. Derudover byder udstillingsprogrammet 2026 på helt nye samlingsudstillinger, særudstillinger om krig og kreativ skaberkraft samt sanselige udstillinger med kroppen i fokus.

I 2026 sætter ARoS dobbeltstreg under, hvorfor museets samling betragtes som en af de mest unikke  i Danmark og i Norden. Hele tre nedslag i udstillingsprogrammet 2026 præsenterer samlingens tyngde, bredde og særlige indhold af sanselige installationer.

Udstillingsårets højdepunkt bliver, når ARoS til midsommer indvier et enormt, helt nyt kunstværk foran museets hovedindgang: Det delvist underjordiske Skyspace af den amerikanske kunstner James Turrell. Værket åbner den 19. juni 2026 og inviterer til refleksion både udad og indad: op mod himlen over os og ind i kroppen, sanserne og sindet.

“2026 markerer en helt ny periode for ARoS. James Turrells Skyspace bliver en ny tærskel for museet, både fysisk og symbolsk. Det udvider vores samling og sætter tonen for et år, hvor lys, perception og fælles oplevelser gennemstrømmer alt, vi præsenterer,” siger museumsdirektør Rebecca Matthews.

Derudover genophænger, genopstiller og genfortolker vi samlingsudstillingerne på tværs af hele to etager for at redefinere museets relevans i mødet med flere gæster. En nyskabende og radikal udstillingsarkitektur gør det muligt løbende at udskifte værker og udtryk i takt med verden omkring os.

“Vi gentænker samlingen på tværs af to etager og bringer den tættere på Aarhus, på vores besøgende og på de store dagsordener i tiden. Vores mål er enkelt, men dybtgående: at give bedre adgang til vores samling, at mangfoldiggøre perspektiver og invitere vores gæster til at spille en mere aktiv rolle i fortolkningen,” siger museumsdirektør Rebecca Matthews og tilføjer:

“Det at samle ligger dybt i os mennesker. Det gør det muligt for os at navigere i verden og forstå os selv. Hvert kunstværk i en samling bærer spor af menneskers historie i sine lag, og i ARoS’ samling kan vi standse op, finde retning og forhåbentligt genopdage mening i en accelererende verden. Det er en samling, man altid kan vende tilbage til.”

Endelig samler vi nogle af de mest populære installationsværker fra samlingen i en ambitiøs særudstilling på museets Niveau 1 til efteråret.

“I mødet med de sanselige installationer oplever vi en påvirkning, der ikke kun er intellektuel, men også følelsesmæssig – en slags genklang, en uventet bølge af forståelse eller nærvær. De særlige øjeblikke af resonans, der opstår mellem publikum og kunstværk, hører til vores vigtigste funktioner som museum. For så kan vi være med til at forandre vores gæsters oplevelse af sig selv og verden,” siger chefkurator Stinna Toft.

Udstillinger der afspejler en usikker verden
De seneste år med verdensomspændende krige og konflikter kan også aflæses i ARoS’ udstillingsprogram. Krig, kollektiv angst og kreativ modstandskraft indtager en central plads på tværs af to store udstillinger i 2026.

Frihedens Fald er titlen på efterårets store udstilling med en imponerende samling af værker fra Neue Nationalgalerie, Berlin: Kirchner, Klee, Kandinsky blandt andre. Udstillingen udfolder historien om kunstens spejling af tidens store sociale, politiske og kulturelle forandringer i den turbulente periode under og mellem de europæiske verdenskrige. I dag, hvor Europa igen rystes af politisk ustabilitet og konflikt, minder udstillingen om, at kunsten ikke blot afspejler virkeligheden, men også udtrykker desperation, håb, modstand og fællesskab.

Den danske kunstner Svend Wiig Hansen (1922–1997) spejler også den mørke efterkrigstid i sine værker og rejser spørgsmål om, hvad det vil sige at være menneske i en kaotisk og foranderlig verden. Hans ukuelige skabertrang og store fokus på mennesket og vores plads i verden kan opleves i soloudstillingen Gående, faldende, stående til maj.

Til at indvie ARoS Art Square ud mod Musikhusparken er den danske kunstner Cecilie Waagner Falkenstrøm blevet inviteret til at skabe en interaktiv installation i stor skala. Installationen omsætter avanceret forskning i astrofysik til sanselige og poetiske kunstoplevelse, der stiller spørgsmål ved vores egen plads i kosmos.


Udstillinger med kroppen i centrum
Årets udstillingsprogram lader os mærke kroppen i sin dybde; dens styrke, oprør, skrøbelighed, sanselighed og forbindelse til det politiske og universelle.

Punkens excentriske, provokerende og politiske kropsudtryk sættes i fokus med åbningen af Ulydig – Kroppen i punk, som viser, hvordan punkbevægelsen spredte sig og muterede undervejs. Udstillingen er et resultat af et postdoc forskningsprojekt og et samarbejde med Aarhus Universitet.

I ARoS’ helt nye Salling Galleri undersøger danske Nina Beier (f.1975) og amerikanske John Miller (f.1954) forholdet mellem original og kopi, mellem objekt og beskuer. Det sker i en tankevækkende totalinstallation – The Populace – hvor et stort antal mannequiner står overfor anonymiserede portrætter i et mærkeligt miljø, der kan virke både genkendeligt og fremmed.  

Endelig aktiveres gæsternes egne sanser og kroppe gennem lyd, duft, lys og bevægelse i Step Inside. Udstillingen undersøger, hvordan fire store samtidskunstnere – Anicka Yi, Philippe Parreno, Laure Prouvost og Pamela Rosenkranz – tilbyder nye fortællinger om, hvem vi er, og hvordan vi lever sammen i en kompleks, digitaliseret verden.

“I 2026 forener vi kunstneriske ambitioner med meningsfulde møder i kunstoplevelser af højeste internationale kvalitet. Det bliver et tankevækkende, aktuelt, hårdtslående og underholdende år. Mit håb er, at året efterlader vores gæster med øjeblikke af resonans – oplevelser, der vækker noget i dem længe efter, de har forladt museet,” siger Rebecca Matthews.

Læs mere om hver udstilling her.

 
For yderligere oplysninger, kontakt: 
ARoS Presse og Kommunikation 
presse@aros.dk 
+45 61904942