Dyr og robotter kommer for retten i nyt værk i Foged- og Skifteretten

Dyr og robotter kommer for retten i nyt værk i
Foged- og Skifteretten

Kreditering: David Stjernholm og benandsebastian

I samarbejde med ARoS udfolder kunstnerduoen benandsebastianderes værk Silent Parties i det gamle Statsbibliotek med en eksklusiv artist talk på ARoS.

I 2021 genåbnede Hack Kampmanns Stadsbibliotek fra 1902 – Smykkeskrinet som det også kaldes – som retsbygning for Foged- og Skifteretten i Aarhus. Her opnår mennesker på daglig basis afklaring, når tvister om penge, ejendom, arv og bodeling afgøres.

I forbindelse med genåbningen på Vester Allé 12, 8000 Aarhus C skabte kunstnerduen benandsebastian, der består af Ben Clement og Sebastian de la Cour, værket Silent Parties, som består af 54 smukt udskårne relieffer udført i douglasgran, der beretter om sager, hvor dyr og robotter har været for retten.

Udstillingen åbnede under Covid19-nedlukningerne, men markeres fredag den 9. juni kl. 18.30 med en artist talk i Salonen på ARoS samt en nyskabt lyd- og lysinstallation i Smykkeskrinet efterfølgende.

Til talken vil kunstnerduoen komme ind på, hvordan kunsten skaber nye fortællinger i et rum, der allerede har sine egne historier.

Efter samtalen kan pressen og de øvrige gæster opleve, hvordan værket genfødes til en ny puls, der illuderer den hjerterytme, som banker hos de mennesker, der hver dag går gennem rummene på vej mod et nyt ståsted.

I samarbejde med techno-produceren Sternum og lysdesignerkollektivet Dark Matters omdanner kunstnerduen den legendariske Aarhus-bygning og animerer kunstværket Silent Parties til et totalkunstværk. Foruden åbningsopførelsen kan værket opleves tre aftener i juni fra den 9.-11. juni.

Den permanente udstilling Silent Parties er åben alle hverdage i retsbygningen fra kl. 08-15.

For mere information om artist talk og åbningsopførsel, kontakt:

Oskar Mydtskov,
Formidlingsudvikler på ARoS