ARoS præsenterer ekstraordinær live performance i forbindelse med åbningen af The Cosmos Within

Den norske kunstner Tori Wrånes vil opføre en sang-performance skabt særligt til åbningen af udstillingen The Cosmos Within den 1. december 2023.

I sin performance, Jord, vil Tori Wrånes (f. 1978) møde besøgende på ARoS i et totalt mørklagt museum. Hendes improviserede sang og hendes skikkelse – kun oplyst af byens lys udenfor museet – vil være det eneste tegn på hendes tilstedeværelse.

Wrånes bruger sin stemme og sang til at understrege vores vilkår som jordiske skabninger. Gennem sin performance tematiserer hun følelsen af menneskelig forbundethed, styrken og håb i fælles oplevelser og værdien af at være til stede uden digitale medier eller forstyrrelser.

"I denne tid kan det føles nødvendigt at understrege det ægte og det, der forbinder os. Så lad os slukke for al elektricitet og dele øjeblikket sammen; lytte til den naturlige kraft i en enkelt sangstemme,” siger Tori Wrånes om sin performance.

Om Tori Wrånes

Tori Wrånes er norsk vokalist og kunstner. Hun arbejder med en række forskellige medier og udfolder sig gennem performances, skulpturer, videoer og installationer. Wrånes’ brug af lyde, musikinstrumenter, kostumer, rekvisitter og arkitektur forvrænger hendes egen fremtoning og skaber nye ritualer og drømmeagtige konstellationer.

Wrånes trækker beskueren ind magiske parallelverdener befolket af groteske, dyrelignende eller hybride væsner, som på samme tid forfører og forstyrrer vores almindelige og rationelle forståelse af virkeligheden.

Det er også tilfældet med lyd- og videoinstallationen Big Water (2022), der følger en lille forsamling af pelsklædte dyr på to kyster i Thailand og i Norge, og som vil blive vist i udstillingen The Cosmos Within på ARoS.

Tori Wrånes' performance finder sted på ARoS, Niv. 4, i forbindelse med udstillingsåbningen den 1. december 2023 efter åbningstalen, ca. kl. 17.45.

Alt lys på museet vil blive slukket i cirka fem minutter under Wrånes' performance.

The Cosmos Within kan ses på ARoS fra åbningsaftenen til den 7. april 2024 på Niv. 1.

Udstillingen er co-kurateret af forfatter og kunsthistoriker Jeppe Ugelvig, som sammen med ARoS' kurator Maria Kappel Blegvad har udviklet og realiseret udstillingens koncept og indhold.

Udstillingen er realiseret med generøs støtte fra Den Obelske Familiefond, Vilhelm Kiers Fond, S.C. Van Fonden, Statens Kunstfond og Ege Carpets.

Pressefotos kan frit downloades via Dropbox mod kreditering.

Presse og Kommunikation, ARoS
presse@aros.dk