ARoS og LEGO® Koncernen inviterer børn og barnlige sjæle til at give drømme frit løb i efterårsferien

Surrealismens fantasifulde univers smelter sammen med drømmenes verden i efterårsferien, når ARoS fra den 14.-22. oktober i samarbejde med LEGO® DREAMZzz™ inviterer børn og barnlige sjæle til at bygge alt, de nogensinde har drømt om.

Udstillingen A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen er omdrejningspunkt for dette års efterårsferieaktiviteter på ARoS, hvor hele museets Niveau 3 vil danne ramme om aktiviteter inspireret af LEGO® Koncernens nye lancering, LEGO® DREAMZzz, der er skabt på baggrund af undersøgelser af børns evne til at drømme.

”På ARoS prioriterer vi vores ansvar over for børn, unge og familier højt, og vi ønsker at fremme kreativitet og tilbyde vores gæster livsbekræftende møder med kunsten. Det ser vi frem til at gøre i efterårsferien, når vi inviterer børn og barnlige sjæle til at dykke ned i surrealismens eksperimenterede univers og lade deres drømme manifestere sig i den virkelige verden,” siger Rebecca Matthews, museumsdirektør på ARoS.

Gulshanoy Tolipova-Gourdin, Head of Nordic Marketing i LEGO® Koncernen, siger:

”I LEGO® DREAMZzz™ universet udforsker vi, hvad der sker, når drømme bliver til virkelighed. At samarbejde med ARoS og få surrealisme i kunstens verden til at gå hånd i hånd med de uendelige, kreative muligheder, der opstår, når museets store og små gæster får LEGO-klodser i hænderne, er helt unik.”

Et sammensurium af leg, kunst og kreativitet

En fortryllende portal med to døre – én i voksen- og én i børnestørrelse – skal lede gæster ind til et surrealistisk drømmeunivers, der opfordrer til at slippe fantasien løs, lade sig rive med af sine drømme, lege med elementer fra surrealismen og aktivere underbevidstheden.

Gæster kan blive medskabere af en enorm surrealistisk LEGO-mosaik med mere end 350.000 LEGO-elementer, der tager udgangspunkt i den belgiske maler René Magrittes (1898-1967) berømte maleri La maison de verre fra 1939.

Derudover kan børn som voksne bygge deres drømme i LEGO-byggeområdet. I løbet af ugen afholdes tre LEGO masterclasses med den tidligere deltager fra tv-programmet LEGO® Masters, Frederik Ankjær Normann Pedersen.

Ved Informationen på Niveau 4 samt på Niveau 3 vil gæster blive mødt af surrealistiske LEGO-værker bygget af LEGO-entusiasterne Adult Fans of LEGO side om side med de nye LEGO® DREAMZzz produkter.

Om ARoS’ aktiviteter i efterårsferien

Aktiviteterne foregår fra den 14.-22. oktober 2023 i tidsrummet 10-16 alle dage.

Aktiviteterne er åbne for alle og gratis efter betalt entré til museet.  Der er altid gratis entré til museet for alle under 18 år.

De tre masterclasses foregår i Salonen på Niveau 3 og kræver særskilt billet, som kan købes i Informationen eller på ARoS’ hjemmeside. Der er et begrænset antal billetter til salg, som sælges efter først-til-mølle-princippet.

Medbragt mad kan nydes på Niveau 3 i ’Madkassen’, og der kan købes børnevenlig mad i Caféen på Niveau 4.

Om A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen

Udstillingen er en omfattende introduktion til surrealismen, dens revolutionære idéer og ønske om at udfordre status quo i Europa i 1920'erne. Udstillingen byder på en sjælden dialog mellem kunstnere som Salvador Dalí, René Magritte, Leonora Carrington, Eileen Agar, Joan Miró og Man Ray overfor danske surrealister som Rita Kernn-Larsen, Sonja Ferlov Mancoba, Vilhelm Bjerke Petersen og Wilhelm Freddie.

Udstillingen kan opleves fra d. 7. oktober 2023 – 21. januar 2024 på museets Niveau 5.

Om LEGO® Koncernen

LEGO® Koncernen blev grundlagt i Billund, Danmark i 1932 af Ole Kirk Kristiansen, og navnet er dannet af de to danske ord “LEg GOdt”. I dag er LEGO® Koncernen fortsat en familieejet virksomhed med hovedkontor i Billund. LEGO® Koncernens produkter sælges i mere end 130 lande verden over.

For mere information, besøg www.LEGO.com

For spørgsmål til undersøgelsen, kontakt media@lego.com

For yderligere oplysninger kontakt:
ARoS Presse og kommunikation
presse@aros.dk