THIS IS NOT AFRICA – UNLEARN WHAT YOU HAVE LEARNED

Installationsfoto: Anders Sune Berg

Når ARoS genåbner, bliver det med en helt ny særudstilling, der udfordrer og forstyrrer det traditionelle og stereotype vestlige blik på afrikansk kunst. THIS IS NOT AFRICA – UNLEARN WHAT YOU HAVE LEARNED er en gruppeudstilling med en bred vifte af værker skabt af 26 toneangivende samtidskunstnere fra eller med relation til det afrikanske kontinent.

THIS IS NOT AFRICA – UNLEARN WHAT YOU HAVE LEARNED er tænkt som et projekt, der giver næring til større selvindsigt ved at fokusere på kunsten og kunstnernes egne stemmer. Emnemæssigt spænder udstillingen bredt; fra konfliktfyldte, sociale og politiske forhold relateret til kontinentets fortid, nutid og fremtid, til mere universelle tematikker, der strækker sig langt udover Afrikas grænser, fx ved at berøre emner om magt og sprog, om kolonitiden og nutidens globale kapitalisme, om strukturel racisme og mod-fortællinger. Som titlen indikerer, udfordrer værkerne på udstillingen et stereotypt og traditionelt vestligt blik på ”det afrikanske”. Værkerne består både af video, installation, maleri, skulptur, foto og performancekunst.

- Denne udstilling er i høj grad motiveret af et ønske om at gøre opmærksom på bestemte fordomme omkring ”det afrikanske” og ideen om, at vores individuelle opfattelse af verden er en konstruktion skabt af vores egne tanker og holdninger, som dog kan udvikles og udfordres over tid – og dermed aflæres. Med udstillingen ønsker vi således at skabe et rum for videre refleksion over de filtre, vi ser verden igennem, og de blinde vinkler, de kan medføre, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

- Helt fra begyndelsen har vi været bevidste om vores egne blinde vinkler som vestlig institution. Vi ønskede at gøre udstillingens fortællinger åbne og nuancerede. Derfor var det vigtigt for os, at flere kuratorer og gæsteredaktører fra eller med relation til det afrikanske kontinent blev inddraget. Det var også vigtigt, at kunsten og kunstnernes egne stemmer blev trukket i forgrunden i stedet for én kuratorstemme centreret omkring ’det hvide blik’. Dette har resulteret i en udstilling, hvor en kakofoni af mange stemmer fra vidt forskellige positioner og steder i verden folder sig ud, siger udstillingsansvarlig og museumsinspektør Maria Kappel Blegvad, ARoS.

Fra Danmark til Ghana

This Is Not Africa – Unlearn What You Have Learned er også et kunstnerisk udvekslingsprojekt realiseret i samarbejde med udstillingens gæstekuratorer Ibrahim Mahama og Selom Kudjie. Samarbejdet har resulteret i en række udstillinger på The Savannah Center for Contemporary Art (SCCA), Red Clay samt Nkrumah Voli i den nordghanesiske by Tamale, hvor publikum i perioden april til oktober 2021 kan opleve kunst fra ARoS’ samling; herunder værker af Jesper Just, Olafur Eliasson, Hanne & Birgit, Cyprien Gaillard, Tracey Moffatt, Annika von Hausswolff, Nicolai Howalt & Trine Søndergaard, Doddà Maggy og Henrik Saxgren.

- Det er et godt initiativ, og bestemt en indsats, der fortjener at blive udfoldet globalt og på tværs af institutioner. Det er vigtigt for nye institutioner som vores, fordi det giver os mulighed for at lære visse praksisser, men det giver os også mulighed for at dele viden og forskellige perspektiver på kunsten, siger Ibrahim Mahama, kunstner og stifter af SCCA, Tamale, Ghana.

Udstillingen er kurateret af Erlend G. Høyersten, museumsdirektør, ARoS, Maria Kappel Blegvad, museumsinspektør, ARoS, Ibrahim Mahama, kunstner og stifter af SCCA, Tamale, Ghana og Selom Kudjie, kunstnerisk leder, SCCA, Tamale.

Kunstnere

Udstillingen er gjort mulig med støtte fra: Augustinus Fonden / AKO Foundation / Beckett-Fonden / Knud Højgaards Fond / Statens Kunstfond / Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond / Per og Lise Aarsleffs Fond / Martha og Paul Kerrn Jespersens Fond / Grosserer L. F. Foghts Fond / Toyota-Fonden

Pressefotos kan vederlagsfrit downloades via Dropbox mod angivelse af fotografnavn.

For yderligere information

Maria Kappel Blegvad