Before the Fall of the Wall

Before the Fall of the Wall

Med værker fra museets omfattende samling af kunst fra 1980’erne sætter ARoS fokus på den kreative eksplosion, der fandt sted i dansk maleri i årene op til Berlinmurens fald.

I år er det 30 år siden, at Berlinmuren faldt. De dramatiske dage i november 1989 betød et farvel til en verden, hvor to modsatrettede ideologier havde været på kollisionskurs i næsten et halvt århundrede og indhyllet verden i permanent frygt for en altødelæggende atomkrig.

Nu præsenterer udstillingen Before the Fall of the Wall omkring 40 værker, der er skabt i 1980’erne af toneangivende kunstnere som Claus Carstensen, Inge Ellegaard, Erik A. Frandsen og Christian Lemmerz. I denne periode genoptog de maleriet og dyrkede forestillingen om de store fortællingers død og kunst uden budskab. De lod således det revitaliserede maleri eksplodere i et hav af farver og referencer, som pegede i alle retninger.

- På ARoS har vi en fantastisk samling af 80’er-kunst, som vi gerne vil vise frem. Det er ikke så længe siden, at jerntæppet faldt, men vi har en tendens til at glemme historien, og det vil vi med denne udstilling gerne minde publikum om, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Udstillingen viser også værker af udenlandske kunstnere, som Helmut Middendorf og Terry Atkinson. I modsætning til den danske kunstscene, der forholdt sig apatisk til de store verdenspolitiske spændinger, så er konflikten mellem øst og vest markant til stede i en række af de udenlandske værker på udstillingen.

Lidt om 1980'erne

Selvom linjerne var trukket stærkt op i et øst og et vest, med kommunisme og planøkonomi på den ene side og demokrati og kapitalisme på den anden, var Vesten i 1980’erne præget af en lang række iboende modsætninger. Tiden bød på masser af pop og glitter, musikkanalen MTV blev født og havde sin storhedstid, og musikvideoen bragte popstjerner op i nye højder. I Hollywood dyrkede man nostalgisk 1950’erne, hvor den amerikanske forbrugskultur for alvor blev udrullet globalt og fik endnu et nøk opad under Ronald Reagens neo-liberalisme. I skarp kontrast til forbruger- og populærkulturens fremmarch bød perioden også på punkbevægelsen, anarkister, slumstormere og en stærk venstrefløj, der alle trods store interne forskelle stod i opposition til den herskende kapitalisme.

Udstillingsansvarlig: Jakob Vengberg Sevel, museumsinspektør, ARoS.

Pressefotos kan vederlagsfrit downloades via dropbox mod angivet kreditering.

Yderligere information

Jakob Vengberg Sevel

Museumsinspektør

T: - E: jvs@aros.dk