ARoS åbner nyt socialt samlingssted

Ét marked – fem zoner. ARoS Marked er en markant forvandling af museets niveau 4 og et nyt samlingssted i hjertet af Aarhus.

I løbet af sommeren 2019 åbner ARoS op for det nye ARoS Marked. I al sin enkelthed er ARoS Marked et åbent opholdsrum for lokale og tilrejsende gæster, som gratis kan besøges. Det er opdelt i specialindrettede zoner, hvor man for eksempel kan spise i restauranten, tage en pause på fortovscaféen, slappe af i loungen, koncentrere sig i studieområdet eller besøge det nye shopområde. Der er forskellige muligheder alt efter hvilken stemning og humør man er i.

- ARoS er mere end et kunstmuseum. Vi er en motor for det lokalsamfund, som vi er en del af. Jeg håber, at det nye ARoS Marked bliver et inkluderende og imødekommende sted, hvor folk føler sig hjemme. Vi er nysgerrige på, hvordan vi kan bringe mennesker tættere sammen, og det er præcis derfor ARoS Marked nu bliver realiseret, siger Erlend G. Høyersten.

Et stærkt samarbejde med Hay

ARoS Marked er resultatet af et stærkt samarbejde mellem HAY og ARoS og en total forvandling af museets niveau 4. Med HAY’s filosofi om at moderne design skal udspringe af en god idé, innovativ teknologi og ukompliceret æstetik, har virksomheden skabt den visuelle identitet, som præger ARoS Marked.

- ARoS involverer mennesker og skaber aktiv deltagelse. HAY laver højkvalitetsprodukter og er interesseret i, hvordan deres møbler kan indgå i forskellige sociale sammenhænge. En fælles ambition om at skabe et moderne forsamlingshus og en helt ny social platform bliver til virkelighed via dette samarbejde. Vi er glade for, at vi nu kan realisere nogle af de drømme, som vi længe har haft for niveau 4, siger Erlend G. Høyersten.

Founder og partner af HAY, Rolf Hay, udtaler i forbindelse med samarbejdet:

- Forestil dig en trekant, hvor hjørnerne repræsenterer arkitektur, kunst og mode. I midten af den trekant er HAY placeret, og alt, hvad vi foretager os, udspringer herfra. Kunst kan i den sammenhæng bidrage med noget meget uforudset, som er virkelig spændende. Og så er HAY og ARoS begge virksomheder med store internationale ambitioner, hvilket gør os til oplagte samarbejdspartnere, siger Rolf Hay.