★★★★★ - Jyllands-Posten
Inden for dansk kunst forblev Kay Christensen en ener med sin fine sans for farvens udtryksfuldhed og stoflige skønhed. Han voksede op i et kulturelt interesseret hjem, hvor hans interesse for kunst, musik og digtning blev vakt i en tidlig alder.
Igennem hele sin karriere tog Kay Christensen afsæt i det velkendte og nære med kvinden og barnet som ledende motiver, men i løbet af 1940’erne bliver grænserne mellem den ydre virkelighed og kunstnerens indre verden mere og mere udvisket. Hans figurer begynder at ligne lyriske eventyrskikkelser placeret i et grænseland mellem drøm og virkelighed. I lighed med Marc Chagall lod Kay Christensen indimellem sine figurer svæve i rummet; herunder eventyrskikkelsen Miriam, der for Kay Christensen blev et gennemgående symbol på skønheden og lykken i livet.
En fortæller og maler i ét
Kay Christensen var fortæller, både i sine billeder og på skrift. Ud over at illustrere andres værker skabte han ofte sin egen syntese af ord og billede, bl.a. i sin store litografiske bog Eventyret om Evigglæde og de fire Vinde (1948). Den sanselige, poetiske og linde ordstrøm, som karakteriserer hans fortællinger, omdanner han i sine billeder til drømmelignende motiver, hvor overgangen mellem forgrund og baggrund ofte glider sammen i et let slør af små penselstrøg.
Kay Christensen var en kunstner, hvor farvens og poesiens genius var lyslevende til stede, og hvor eventyrets blomster foldede sig ud på lærredet. Hans værker er på én gang glade og tungsindige, poetiske og uhyggelige. De rummer alle det evige eventyr i sig.
Kay Christensen katalog og film
Udstillingen KAY CHRISTENSEN – DET EVIGE EVENTYR ledsages af et gennemillustreret katalog med nye artikler af forfatter og kunsthistoriker Peter Michael Hornung, forfatter Dy Plambeck, fotograf og søn Krass Clement, cand.mag. Minna Sevaldsen og museumsinspektør Maria Kappel Blegvad. Herudover har ARoS i samarbejde med Staalfilm skabt en filmatisering af Kay Christensens illustrerede bogværk Eventyret om Evigglæde og de fire vinde fra 1948. Filmen vises på udstillingen og tager os med på en eventyrlig rejse ind i kunstnerens på én gang farverige og mørke univers.