Kun de færreste kender Jorns internationale mesterværker, som gav ham berømmelse ude i verden. Det havde længe været et ønske for ARoS at hente disse værker til Danmark. Med hjælp fra mange sider blev udstillingen JORN INTERNATIONAL til virkelighed.
Farvel Danmark
Da Jorn og hans familie i efteråret 1953 satte kursen sydpå, var det begyndelsen på hans internationale karriere. I årene herefter fik flere europæiske kunstsamlere og gallerier øjnene op for Jorns kunstneriske virke, og han udstillede både i England, Belgien, Italien og Frankrig. Jorn fik sit internationale gennembrud med mesterværket Lettre à mon fils (Brev til min søn) (1956-57), som i dag tilhører Tate i London. Langt de fleste af Jorns billeder skabt i disse år blev udstillet og solgt ude i Europa.
Jorn besad en voldsom skaberkraft og selvtillid. Han kan bedst beskrives som en kosmopolit med en gigantisk nysgerrighed og lyst til at skabe noget nyt og anderledes i kunsten. Hans rastløshed bragte ham rundt i Europa, hvor han kom i kontakt med utallige mennesker. For Jorn var det ikke rejsen i sig selv, der var målet, men selve det at flytte sig fra sted til sted. Han var altid på jagt efter ny inspiration og nye diskussions- og samarbejdspartnere.
Gennembruddet efter COBRA
Langsomt, men målrettet, blev den nordiske melankoli, som kendetegnede den tidlige Jorn, afløst af et mere åbent og universelt billedsprog med en langt større farvekraft og frihed i kompositionen. Jorn forkastede den dominerende mørke og tegnede stil til fordel for en mere malerisk og abstrakt behandling af billedfladen og tilføjede efterhånden en lysere og mere poetisk klang.
Udstillingen JORN INTERNATIONAL fokuserede på årene efter COBRA, hvor Jorn fik sit internationale gennembrud. Den sene Jorn blev mere ekspressiv og abstrakt i sit visuelle formsprog. Han eksperimenterede med andre kunstmedier end maleriet; heriblandt collage-afrivninger (décollager) og skulpturer i keramik, bronze og marmor. Disse værker blev også vist på udstillingen.
I dur og mol
Jorns billeder besidder en høj identifikationsgrad. Nok er de abstrakte og af en anden verden, men der er altid en form, en farve eller et væsen, man visuelt fanges ind af. Den enorme energi og udadvendthed, som kendetegnede Jorn, blev overført til hans kunst og vækker til stadighed tanker og følelser til live hos beskueren. I sine store dynamiske værker manipulerer Jorn med vores sanser. Som beskuer skubbes man frem og tilbage mellem forskellige stemninger og følelser. Snart er man opmuntret og snart er man nedtrykt. I dur og mol føres vi rundt i et forførende og fantasifuldt univers uden centrum og faste holdepunkter. Det er kun fantasien, der sætter grænser.
Da Jorn døde i 1973 var han repræsenteret på 31 kunstmuseer ude i Europa og USA. I dag en af Danmarks største malere.