Erró – 5 skarpe til kuratoren

Erró – 5 skarpe til kuratoren

Installationsfotos: Erró – The Power of Images, ARoS Aarhus Kunstmuseum. Anders Sune Berg

Interview med Ellen Drude Langvold, kurator, cand.mag. i Kunsthistorie

1. Hvilken betydning har Erró på den internationale kunstscene?


Erró er én af de sidste – måske den sidste – af de europæiske popkunstnere. Han etablerede sig som én fremtrædende figur på den europæiske avantgardekunstscene i 1960'erne, ikke kun på grund af sine narrative
collagemalerier, men også med happening-bevægelsen og den eksperimentelle film.

Vi er i dag alle sammen rigtig godt bekendt med særligt de amerikanske popkunstnere, men måske er mange ikke helt så velbevandrede i den samtidige bevægelse, der fandt sted i Europa. Den havde noget klart sammenligneligt med den amerikanske i forhold til æstetik og udtryk, men de europæiske værker har noget unikt i forhold til tematikken, fordi de kommer fra en anden kontekst end den amerikanske.

De europæiske kunstnere levede i en samtid, som stadig var meget mærket af efterdønningerne af 2. verdenskrig, Vietnam-krigen samt frygten for den Kolde Krig, og det tager de her kunstnere op i deres billedverden. I en tid, hvor vi nu endnu engang i 2023 oplever krig i Europa – og krisetid – er det nok engang meget aktuelt at forholde sig til, hvordan den visuelle kultur har udforsket lignende emner gennem tiden.

 

2. Hvor kommer kunstnernavnet Erró fra?


Han startede med at bruge kunstnernavnet Ferró med et ’F’, men måtte ændre det, da det viste sig, at en anden kunstner havde dette navn. Via den franske
domstol blev Ferró beordret til at ændre sit navn. Derefter tog han navnet Erró, og siden 1963 har dette været hans kunstneriske navn.

 

3. Hvorfor vil ARoS vise Erró for aarhusianerne netop nu?


Vi vil gerne bringe én af de stemmer frem, som ikke er så belyst i en dansk kontekst og vise bredden af hans kunst. Erró er meget
populær i Frankrig og naturligvis i Island, hvor han er én af deres hovedkunstnere og markant synlig med en kæmpestor udsmykning i lufthavnen ved ankomsten i Reykjavik. Derudover er Reykjavik Art Museum hovedmuseum for Errós kunst, hvor museet altid har værker hængende fremme af ham.

I Danmark er Erró nok mest kendt for sine tegneserie- dominerede motiver og popværker, men hans virke består af mange andre elementer som collage- og eksperimenterende kunst og en stor indflydelse fra surrealismen og avantgarden. Med udstillingen på ARoS har vi mulighed for at vise nogle af de tidlige værker, hans forskellige tematikker og brugen af forskellige medier. I udstillingen vil der komme til at være collage, malerier, tegninger, film og skulpturer.

Noget af det forunderlige ved at gå på opdagelse i Errós værker er, at der altid er en dobbelthed. Det er aldrig kun humoristisk eller kun politisk.

 

Noget af det forunderlige ved at gå på opdagelse i Errós værker er, at der altid er en dobbelthed. Det er aldrig kun humoristisk eller kun politisk.

4. Hvad kan gæsterne forvente, når de skal besøge udstillingen Erró –The Power of Images?


The Power of Images
er en retrospektiv udstilling, hvor vi får en kronologisk præsentation af hele Errós kunstneriske virke. Fra de unge år bevæger man sig op gennem historien og slutter i galleriet, hvor vi har et værk fra 2021. I udstillingen har vi også lavet små nedslag, hvor vi har værker fra hans ungdom, så vi ser de tydelige tematikker, han arbejder med gennem hele livet – også da han boede på Island.

Derudover kommer der også til at være en række af hans absolutte hovedværker som eksempelvis Science-Fiction Scape fra 1992. Det er et 13 meter langt værk, som kommer til at have en meget central plads i udstillingen. Bare volumen af værket giver en stor effekt.

Langt størstedelen af udstillingen består af værker, som er lånt af Reykjavik Art Museum, som vi har indgået et tæt samarbejde med. Derudover er der også lånt værker fra The National Gallery, Island, samt enkelte private udlånere.

Udstillingens arkitektur bliver labyrintisk, men med enkelte store huller eller vinduer, hvor gæsterne kan sætte sig eller kigge igennem til det næste rum. Effekten af dette vil forhåbentlig være, at man hele tiden kan se, at Erró på tværs af tid arbejder med tematikker, udtryk og materie, der går tværs af hans kunstneriske virke gennem hele livet. Man vil kunne opleve, at han i værker fra 2021 bruger den samme teknik, som han gjorde i nogle af sine allerførste værker. Så det viser sammensmeltninger gennem tiden på trods af, at han bliver 91 år i år. Udstillingen viser 70 års kunstnerisk virke, men der er strenge frem og tilbage på tværs af tid.

 

5. Hvordan foregår processen at kuratere en udstilling?


Det er forskelligt fra udstilling til udstilling, for det er afhængigt af de samarbejder, vi har. Udstillingen
Erró – The Power of Images er skabt i samarbejde med Reykjavik Art Museum, som viste udstillingen med Erró i starten af 2022. De rakte ud til os for at høre, om vi var interesserede i at indgå i et samarbejde og overtage udstillingen, men tilpasse den til vores museum og til vores publikum, og det takkede vi naturligvis ja til.

Én af mine opgaver i forbindelse med udstillingen har været at udvælge de værker, der skal med på ARoS, og som passer til udstillingens fortælling og galleriets størrelse. Derudover har vi på ARoS også designet og skabt arkitekturen i udstillingen.

Samarbejdet med Reykjavik Art Museum har været ekstremt givende, for de har en enorm viden og kendskab til Erró og forsker i hans kunstpraksis og arkiv. Særligt kurator og forsker Danielle Kvaran fra Reykjavik Art Museum har været en vigtig samarbejdspartner, da hun kender og har fulgt Errós kunstneriske virker gennem mange år og i dag er ansvarlig for ”Erró Collection” på Reykjavik Art Museum.