Erró – The Power of Images

Erró – The Power of Images

Erró Science-Fiction Scape 1992 (detail) Glycerophtalic paint on canvas. Polyptych (6 panels), 286 x 1320 cm. Collection of Reykjavik Art Museum © Erró/VISDA

Erró – The Power of Images er den hidtil største præsentation af den islandske kunstner Erró i Danmark. Udstillingen giver mulighed for at opleve over 160 værker og dykke ned i Errós højspændte popkulturkommentarer.

Erró er én af Islands største kunstnere og én af vor tids sidste nulevende europæiske popkunstnere. Erró – The Power of Images er den største præsentation af Errós imponerende samlede livsværk på den danske kunstscene nogensinde. Her kan gæsterne dykke ned i Errós satiriske, farverige og sprudlende saga om forbrugersamfundet og verdenspolitik.

Erró er kendt som forfader til den malede collage (dvs. det at male baseret på collager bestående af udklippede eller udrevne billeder fra fx aviser eller blade). Hans produktion spænder fra kunst og film til tegneserier, videnskab, historie, politik og reklame. Errós kunst er legesyg, bryder kulturelle stereotyper og blander fortid med nutid og fiktion med virkelighed.

Erró og verdenshistorien

Guðmundur Guðmundsson (kendt under kunstnernavnet Erró) bliver født i 1932 på Island, hvor han vokser op på landet. Han var som barn meget kreativt tænkende og starter sin karriere på kunstskole i Reykjavik. I perioden 1952-1954 studerer Erró på The National Academy of Fine Art i Oslo, hvor særligt arbejdet med freskoer og litografier fascinerede ham. I 1954 rejser den unge Erró til Firenze, hvor han bliver optaget af mosaikkunsten og studerer på The Academy of Fine Art i Firenze.

Fra Firenze rejser han videre til Paris, hvor han også i dag er bosiddende. Her læser han videre og studerer forskellige teknikker inden for den klassiske kunst.

Jeg elsker historier – både sande og fiktive. Jeg tror, det stammer fra min barndom. I gamle dage i Island rejste folk fra gård til gård og fortalte historier i bytte for mad. Det må ligge i mine gener.

I Paris møder Erró den surrealistiske bevægelse, og han lader sig inspirere af den og begynder at arbejde med collage samt eksperimenterende film.

Senere går turen til New York, og her er det den amerikanske popkunst, Erró kaster sin kærlighed på. Han møder alle de store popkunstnere, som man også kender i dag – Andy Warhol, Roy Lichtenstein og Claes Oldenburg – og lader sig inspirere af deres verden og måde at betragte den på. Inspirationen fra de amerikanske mestre tager han med sig hjem til Europa og fortolker den til en europæisk stil og kontekst.

Fra tiden i New York viser inspirationen sig tydeligt i de motiver, Erró vælger at fortolke. Han er blandt andet meget inspireret af tegneserieuniverset Marvel, og figurer som Hulk, Wonder Woman og Superman optræder i flere af hans værker.

På senere rejser til Asien udvikler Erró en ny stil med hyperrealistiske værker. Han bestiller færdige værker hos lokale kulissemalere, som han tager med hjem for at omforme og tilføje til fortællingerne. Eksempelvis tager han Mao Zedong med til en rejse til USA og lader ham bevæge sig gennem gaderne med skyskraberne i baggrunden på trods af, at han aldrig har været der. Nogle værker er mellemøstligt inspirerede, på andre tager han os med på rejse ude i rummet – sandsynligvis stærkt inspireret af den første månelanding i 1969.

Erró bliver i perioden 1965-1975 en del af en kunstner- sammenslutning i Paris, der blev kaldt ”Narrativ Figuration”. Sammenslutningen opstod på baggrund af et internationalt anspændt klima: Algierkrigen, begivenhederne under Den Kolde Krig og Vietnam- krigen, som førte til chokerende billeder i pressen. Dertil kom et opblomstrende forbrugssamfund, hvor reklamebillederne fyldte mere og mere i det generel- le visuelle verdensbillede. Samtidig med at verdens- samfundet var i hastig udvikling, og kriser udfordre- de verdensordenen, udforskede kunstnere medier, materiale og metoder for at indfange ændringerne i samfundet. Nye medier som film, videokunst, tegneserier, popart og ny realisme dukkede op – og kunstnersammenslutningen ”Narrativ Figuration" blander disse med maleri.

Alt, hvad Erró arbejder med, har en relevans ud fra den samtid, det er lavet i. Erró er ung og voksen i en tid præget af meget skelsættende politiske begivenheder som 2. Verdenskrig, frygten for atomkraft og Den Kolde Krig. Så man kan opleve, at man kommer til at se værker, der har Lenin og Hitler afbilledet. I Errós optik er det ikke, fordi han abonnerer på deres politiske dagsorden, eller at han hylder dem – han bringer dem ind i en parodi i det billedunivers, han skaber.

Med en god samling af billeder og udklip, kan man tage et interessant og nogle gange morsomt kig på, hvad der er sket de sidste 50 år. Sarajevo, Mao Zedong, Gaddafi etc.

Errós kunstneriske praksis

Errós kunstneriske proces har løbende udviklet sig, og hans produktion spænder vidt fra kunst og film til tegneserier, videnskab, historie, politik og reklame.

For Erró er collagen et gennemgående element i alle værker, og det er det værktøj, han tager frem altid. Han kunne aldrig finde på at sætte sig ned og begynde at male et maleri. Hans proces og praksis er, at han starter med udklip og udrivninger fra magasiner og aviser og sampler dem sammen i en collage. Det gælder også, når han arbejder med skulpturer og andre medier.

Errós kunst tager mange former, der har det til fælles, at det er meget konkrete motiver skabt med en grundfaglighed i det at skabe mosaikstykker, sample forskellige elementer sammen og dermed skabe et nyt billede.

Desuden har Erró en fascination af, hvordan ansigtet kan udtrykke sig forskelligt. Det ser man eksempelvis i hans filmværker. Ét af hans hovedværker hedder Grimace, hvor han i perioden 1964-1967 fik kunstnere, musikere, poeter, gallerister, kunstkritikere og kuratorer til at lave spontane ansigtsudtryk, som han optog. Dette værk er en del af Erró – The Power of Images på ARoS.

Udstillingen er støttet af:

  • Augustinus Fonden
  • 15. Juni Fonden
  • Per og Lise Aarsleffs fond
  • FDIS – Fondet for Dansk-Islandsk Samarbejde