Mythologies - The Beginning and End of Civilizations

Damien Hirst, Mermaid, 2014, Skulptur, bronze / Sculpture, bronze. Private collection, courtesy Alexandra Mollof Fine Art and Gagosian. All rights reserved. DACS / VISDA 2020

”Mythologies - The Beginning and End of Civilizations” er en udstilling om tro, håb, kriser og revolution og om, hvordan man med fortællingens magt har skabt og ændret samfund – fra de græske myter til dagens velfærdssamfund.

Fra den 4. april og et halvt år frem kan man på ARoS opleve megaudstillingen Mythologies – The Beginning and End of Civilizations. Udstillingen folder sig ud på mere end 3.000 kvadratmeter på museets niveau 5, 1 og 0 og præsenterer blandt andet et stort udvalg af klassiske malerier, som daterer sig helt tilbage til 1500-tallet, moderne installationskunst, videoværker,fotografier, træsnit og skulpturer.

Fortællingen i Mythologies – The Beginning and End of Civilizations begynder med de græske myter, hvor det guddommelige får menneskeskikkelse. 

Derefter bevæger udstillingen sig over i kristendommen med skabelsesberetningen, dommedagsberetninger, reformationen og modreformationen over nyklassicisme og det politiske formsprog, hvor det ikke længere er en religiøs, men i stedet en politisk fortælling, der udfolder sigi kunsten. Den beskæftiger sig også med nordisk mytologi og med myterne om det hinsides, kvindefigurer som Venus og Kleopatra og tager os frem til totalitarismen med fortællingen om Hitler og nazismen samt andre totalitære regimer. Udstillingens fortælling rundes af med velfærdsstaten, som i dag er en udbredt fortælling om vores fælles nordiske samfund.

Nicolas Régnier, David with the head of Goliath, 17th century. David med Goliats hoved, 1600-tallet. Olie på lærred / Oil on canvas, 98 x 123 cm. Collection of the National Museum in Belgrade

Fortællinger der samler og splitter

Arbejdet med udstillingen begyndte allerede under tilblivelsen af ARoS-triennalen The Garden – End of Times, Beginning of Times, der løb af stablen i 2017. Dengang handlede det om mennesket sforhold til naturen, mens Mythologies – The Beginning and End ofCivilizations sætter fokus på menneskers forhold til hinanden.

Det handler om at få publikum til at se og forstå, hvorfor ting bliver, som de bliver.

Udstillingen har således til formål at blotlægge de myter og fortællinger, der gennem forskellige historiske epoker både har været bærende for samfundet og styrkende for fællesskaber, men som også har ført til ødelæggelse, krig og splittelse.

„Vi lever i en tid, hvor mange er usikre på fremtiden – særligt på grund af klimakrisen.

Dertil oplever vi en stigende populisme, hvor forskellige verdensanskuelser skaber splittelse mellem mennesker.

Der er tale om en brydningstid, og hele udstillingen tager fat i netop myter og fortællinger i brydningstider.

Når vi for eksempel ser på kristendommen, så handler det ikke om den store bibelske fortælling. Det handler i vores tilfælde om brydningen mellem katolicismen og protestantismen, og om hvordan nye fortællinger opstår deraf og skaber nye livsanskuelser og samfundsforståelser.

Det er i brydningstider, at vi opdager, hvilke værdier, der står på spil, og det er her, at mange nye værdier opstår. Det samme ser vi i dag, hvor vi er ved at etablere nye fortællinger om, hvordan vi lever vores liv i lyset af en ny klimabevidsthed og nye politiskestrømninger og tendenser", siger Erlend G. Høyersten.