ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Damien Hirst _born 1965_Away From The Flock _1994_Glass _stainless _steel _Perspex _acrylic _paint _lamb _and _formaldehyde _solution _960_1490_x 510_mm

Damien, Hirst Away from the Flock, 1994. ARTIST ROOMS, Tate and National Galleries of Scotland. Acquired jointly with the National Galleries of Scotland through The d'Offay Donation with assistance from the National Heritage Memorial Fund and the Art Fund 2008 © Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2018

Pressemeddelelse, december 2018

ARoS’ UDSTILLINGSPROGRAM 2019

I 2019 præsenterer ARoS en bred vifte af udstillinger. Særudstillingerne byder blandt andet på nationale og internationale samarbejder, skotsk videokunst i verdensklasse og en markering af 50-året for pornografiens frigivelse.  

ARoS Contemporary, niveau 1

Tomorrow is the Question                                 

06.04.19 - 04.08.19

Tomorrow is the Question er en omfattende og ambitiøs præsentation af international samtidskunst. Udstillingen præsenterer værker af blandt andre Doug Aitken, Hito Steyerl, Rirkrit Tirvanija, Allora & Calzadilla, Alfredo Jaar, Mona Hatoum, Simon Denny, Rags Media Collective og Cao Fei. 

Omdrejningspunktet i Tomorrow is the Question er vores fælles fremtid. De spørgsmål, som vi stiller i dag, danner grundlag for dagen i morgen. Gennem skulpturer, videoværker, installationer og interaktive værker adresserer udstillingens kunstnere de forandringer og ressourcemæssige udfordringer og muligheder, som menneskeheden står overfor lige nu. Udstillingen udfolder en række scenarier for vores fremtid og lægger op til dialog og handling herom. Tomorrow is the Question er således en yderst relevant og aktuel udstilling, idet den inviterer publikum til at reflektere over morgendagen.

Tomorrow is the Question er initieret og kurateret af Luise Faurschou, grundlægger og direktør hos ART 2030 og Faurschou Art Resources, i samarbejde med ARoS’ direktør Erlend G. Høyersten.

Douglas Gordon

07.09.19 - 16.02.20

Den skotske kunstner Douglas Gordon (f. 1966) er en af nyere tids vigtigste videokunstnere. Udstillingen på ARoS, der er den hidtil største præsentation af Douglas Gordons værker i Europa, viser et bredt udsnit af kunstnerens mest markante værker. 

I sine kunstværker kredser Gordon blandt andet om forholdet mellem lys og mørke. Han genanvender ofte andres filmmateriale, hvor han zoomer ind på detaljer for at vende vrangen ud på nogle af livets store og små spørgsmål. Det gør han ved hjælp af simple repetitionsmotiver eller skala-spring. I sit berømte værk Through a Looking Glass fra 1999 har han for eksempel genanvendt den ikoniske scene fra Martin Scorseses film Taxi Driver (1976), hvor hovedpersonen øver sig foran spejlet i at være barsk, mens han gentager are you talking to me? 

På udstillingen vil man blandt andet kunne opleve Gordons samarbejde med den franske kunstner Philippe Parreno (Zidane, A 21st Century Portrait), hvor man følger fodboldspilleren Zinédine Zidane i en kamp fra 2005. 17 kameraer følger Zidane fra alle vinkler med et skarpt fokus på manden og ikke på bolden. Derved får værket fodboldspillets psykologiske mekanismer til at stå helt centralt frem, så selv fornægtere af fodboldspillet må genoverveje sportsgrenens dimensioner. Udstillingen viser også nyere værker som for eksempel samarbejdet med musikeren Rufus Wainwright, hvor Wainwright i store nærbilleder i super slow motion blinker med sine tungt sort-sminkede øjenvipper til et kamera, der optager 1000 billeder i sekundet.

Douglas Gordon er uddannet fra Glasgow School of Art og Slade School of Fine Art in London fra 1988 til 1990. Han bor og arbejder i Berlin, Glasgow og Paris og har udstillet på de største museer verden over. Douglas Gordon har modtaget en række priser – blandt andet den berømte Turner Prize i 1996.

ARoS Classic, niveau 5

Move                 

09.02.19 – 22.04.19

Der er leg, dialog og socialt samvær for folk i alle aldre, når udstillingen Move sætter skub i den besøgende og forvandler udstillingsgalleriet til én stor bevægelig struktur. Udstillingen er en præsentation af udvalgte værker fra ARoS’ faste samling, der alle forholder sig til temaet bevægelse. 

Udstillingens absolutte hovedværk er det interaktive værk Distance fra 2004 af danske Jeppe Hein (f. 1974). Distance er en 400 meter lang kuglebane, som er tilpasset galleriets arkitektur. Når den besøgende træder ind i galleriet, registreres det af en sensor, som frigiver en kugle. Ved at følge kuglen bevæger man sig med rundt i et virvar af loops, skarpe hjørner, hejseværk og fald. Værket er designet af modulære stålskinner, som bevirker, at banens forløb varierer fra præsentation til præsentation.

Art & Porn                                    

29.05.19 – 08.09.19

I anledningen af 50-året for billedpornografiens frigivelse i Danmark i 1969 præsenterer ARoS og Kunsthal Charlottenborg i et samarbejde gruppeudstillingen Art & Porn. Udstillingen sætter fokus på, hvordan det har påvirket kunsten at lovgivningen om pornografi blev ændret. Hvad betyder det, når man fra den ene dag til den anden rykker grænsen for, hvad man som borger kan opleve i det offentlige rum?

Udstillingens anslag er kunstneren Wilhelm Freddies (1909 – 1995) berømte værk Sex-Paralysappeal fra 1936. Værket belyser datidens samfunds akavede forhold til det seksuelle og erotiske billede. Diskussionen, der fulgte i kølvandet på Wilhelm Freddies værk, fik stor betydning for, at Danmark som det første land frigav billedpornografien i 1969. Udstillingen viser desuden værker af en lang række danske og internationale kunstnere som Annie Sprinkle, Bruce Conner, Ellen Cantor, Elmgreen & Dragset og Jeff Koons.

Når udstillingen lukker på ARoS i efteråret 2019, rejser den videre til Kunsthal Charlottenborg.

Objects of Wonder                    

12.10.19 – 01.03.20

Objects of Wonder er en stor international skulpturudstilling med værker fra 1960 og frem til i dag. Udstillingen er blevet til i tæt samarbejde med Tate, London, og det er første gang i ARoS’ historie, at museet viser en skulpturudstilling af denne kaliber.

Udstillingen viser nedslag i den nyere skulpturhistorie. Der er tale om sanse- og tankevækkende kunstværker af blandt andre Louise Bourgeois, Yves Klein, Anish Kapoor, Damien Hirst, Anthony Caro, Mona Hatoum, Jeff Koons, Sarah Lucas og Ai Wei Wei. På den ene side møder publikum en række formeksperimenter, hvor det taktile, stedslige og lyset spiller en central rolle. På den anden side vil publikum opleve skulpturer, hvor det i højere grad er legen med den forvrængede krop eller inddragelsen af hverdagsobjektet, der udfordrer forståelsen af, hvad en skulptur også kan være. Der er med andre ord ikke tale om skulpturer i klassisk forstand.

Fra 1960’erne skete der væsentlige nybrud indenfor skulpturen som kunstnerisk format.  Kunstnerne i denne periode stod med arven fra Marcel Duchamp og surrealisternes fundne objekter på den ene side, mens man på den anden side havde minimalismens og landskabskunstens udpegning og iscenesættelse af beskuerens krop, rum og sted. 

ARoS er kendt for sin samling af installationsværker, hvor publikum omsluttes rumligt af værkerne og bevæger sig igennem dem. I Objects of Wonder ønsker ARoS at vise forbindelsen til museets samling ved at gennemgå højdepunkter fra de seneste 60 års vitale skulpturhistorie, der løber parallelt med udviklingen inden for installationskunst.

Pressefotos kan vederlagsfrit downloades Dropbox mod angivelse af fotografnavn.

For yderligere information kontakt venligst:

Lise Pennington, overinspektør, ARoS 
T: 8730 6641 / M: 6155 4452 / lp@aros.dk

Presse- og kommunikationsafdeling:

Anne Riis: ari@aros.dk / 2888 4464
Jens Henrik Daugaard: jehd@aros.dk / 2888 4467

NK_986_h _Freddie , Wilhelm

Wilhelm Freddie, Sex-Paralysappeal, 1936, Kunsten Museum of Modern Art 

Zidane _37Douglas _Gordon _Philippe _Parreno _Zidane _A_21st _Century _Portrait _2006_Courtesy _Studio _lost _but _found _Berlin _Studio _Philippe _ Parreno _Paris _Anna _Lena _Films _Paris

Douglas Gordon & Philippe Parreno, Zidane: A 21st Century Portrait, 2006. Courtesy Studio lost but found, Berlin. Studio Philippe Parreno, Paris; Anna Lena Films, Paris.

Jeppe Hein , Distance , 2004, Foto Simon Ladefoged

Jeppe Hein, Distance, 2004, ARoS Aarhus Kunstmuseum, foto Simon Ladefoged

©ARoS 2017