ÅBENT I DAG 10 - 21
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Robert Rauschenberg (1925-2008) 

Robert Rauschenberg (1925-2008) anses i dag for at være en af de mest indflydelsesrige skikkelser indenfor amerikansk popkunst. Han studerede ved kunstkolen Black Mountain College i North Carolina. Rauschenberg er bl.a. kendt for sine mixed media-værker, som han kaldte Combines – dvs. en kombination af maleri, skulptur og collage.
I 1960’erne vendte Rauschenberg tilbage til de glatte overflader. Han gjorde især brug af silketrykket. Hans udprægede interesse for kombinationer af kunst og teknologi førte i 1966 til etablering af EAT (Experiments in Art and Technology) – en organisation baseret på et samarbejde mellem kunstnere og ingeniører. I 1985 åbnede han ’Rauschenberg Overseas Cultural Interchange’ (ROCI), der helligede sig verdensfreden, og som bragte Rauschenberg på turné rundt i hele verden.

Catch. Urban Bourbon, 1993

Catch. Urban Bourbon, 1993

Catch. Urban Bourbon, 1993 består af fire store aluminiumsplader; én spejlblank, en gul, en grøn og en blå med indarbejdede fotografier. Fotografierne viser elementer og signaler fra storbyen; højhuse, skilte, reklamer, fodgængere og vinduer. Det er storbyens hektiske og støjende væsen, vi her er vidne til. Værkets forskellige motiver optræder side om side – sådan som man også oplever billeder, når man zapper gennem tv-kanaler eller bevæger sig gennem byens mylder af reklamer, mennesker og butikker.

I Catch. Urban Bourbon, 1993 møder vi flertydigheden i værkets titel. Catch kan betyde en fangst, men også en fælde eller et brudstykke. Værket er desuden en del af en større serie, som Rauschenberg kaldte Urban Bourbons, 1988-1995. Titlen Urban Bourbons synes da også netop at pege på storbylivet, og kan på dansk oversættes til Storby sjusser.

Plus Fours (Hoarfrost), 1974

Plus Fours (Hoarfrost), 1974

I silketrykket Plus Fours (Hoarfrost) fra 1974 har Rauschenberg brugt fotografier, der er trykt på silke. Værket er en del af den såkaldte ’Rimfrostserie’, hvor han lader virkeligheden – i form af avisudklip, fotografier og reklamebilleder – sætte spor på den tynde silke, som frost på jorden. Med fotografier, af eksempelvis spande fyldt med cement, skaber Rauschenberg et fortættet billedrum, der spændes ud mellem tyngde og lethed.

©ARoS 2017