ÅBENT I DAG 10 - 21
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Edward Kienholz (1927-1994)

Amerikanske Edward Kienholz (1927-1994) arbejdede med legemsstore, tredimensionale tableauer. Han tilhørte den californiske Funk-Art bevægelse. Kienholz gjorde brug af hverdagslivets bizarre og smagløse overflodsprodukter i skabelsen af rædselsvækkende og brutale iscenesættelser af mord, sex, død og forfald. Som i værket Sawdy nr. 46 fra 1971 tog Kienholz ofte afsæt i sammensætningen mellem objekt og billede.

Sawdy nr. 46, 1971

Sawdy nr. 46, 1971

I Sawdy nr. 46, 1971 er virkeligheden trukket ind i værket, både i kraft af bildøren, der er løsrevet fra sin fysiske sammenhæng og i kraft af det påklistrede fotografi på bilruden. Kienholz har skabt et tableau, der tager udgangspunkt i en virkelig hændelse. Opstillingen, der skildrer et overfald på en sort mand, er fotograferet, og det er dette fotografi, som Kienholz bruger i værket. Han skaber med bildøren en illusion af, at vi sidder i bilen og ser ud ad ruden, som vidner til forbrydelsen. Også i Sawdy nr. 46 refererer han til den række af raceuroligheder, som USA oplevede i 1960’erne.

©ARoS 2017