ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Cobra (1948-1951)

kunstnere

Asger Jorn Carl-Henning Pedersen Henry Heerup Egill Jacobsen Ejler Bille Else Alfelt

Den internationale bevægelse Cobra opstod i 1948 og ophørte brat i 1951. Den blev stiftet på Hotel Notre-Dames café i Paris den 8. november 1948 af seks kunstnere og digtere fra henholdsvis Danmark, Holland, og Belgien: Asger Jorn, Karel Appel, Constant, Corneille, Joseph Noiret og Christian Dotremont. Deres fælles udgangspunkt var et udogmatisk, spontant, eksperimenterende kunstsyn, der var funderet i et venstreorienteret idealistisk samfundssyn og baseret på de stadig friske erindringer om krigens rædsler samt den tiltagende polarisering mellem verdens supermagter. I de tre intense år, bevægelsen eksisterede, fik den sat et uafrysteligt og vidtrækkende præg på billedkunsten. For at understrege dens internationale format samledes man om navnet Cobra; en sammentrækning af hovedstæderne i kunstnernes hjemlande: Copenhagen, Bruxelles og Amsterdam. Cobras helt grundlæggende filosofi var at komme ’ud til folket’ i et spontant møde uden formildende mellemled. Det kunstneriske indhold og udtryk skulle udspringe af fantasien og følelserne, og Cobra-malerne lod sig blandt andet inspirere af børnetegninger og såkaldt primitiv kunst.

Cobras internationale orientering var enestående i en dansk sammenhæng. Jorn var drivkraften, der skabte forbindelsen til udlandet, og gennem de mange udstillinger, kongresser og tidsskifter, som kunstnerne i fællesskab skabte, fik Cobra Danmark placeret på verdenskortet.

Selvom Cobra blev opløst i 1951, fik gruppens grundlæggende tanker om fantasi, irrationalitet og følelsesmæssig energi som basale billedkunstneriske betingelser revolutionerende betydning for billedkunsten. De kunstnere, der havde været aktive i gruppen, fortsatte efter dens opløsning med at arbejde i et voldsomt energisk og ekspressivt billedsprog. Kunstnere som Asger Jorn, Carl-Henning Pedersen, Henry Heerup, Egill JacobsenEjler BilleElse Alfelt, Sonja Ferlov Mancoba og Erik Thommesen havde alle berøring med gruppen. I det danske museumslandskab fylder Cobra derfor meget. ARoS samling af Cobra-kunst er imidlertid eksklusiv og selektiv med stærke hovedværker af gruppens mest fremtrædende medlemmer - både fra de tre skelsættende år og fra tiden umiddelbart før og efter.

©ARoS 2017