Udstillingsprogram 2020

Nicolas Regnier, David with the head of Goliath, 17th century, Collection and the National Museum in Belgrade

2020 byder blandt andet på spændende videokunst fra Shirin Neshat, kæmpe tema-udstilling med udgangspunkt i myter og mytologier og en stor dobbeltudstilling med Asger Jorn og Per Kirkeby.

Shirin Neshat – Women Without Men

8. februar til 9. august 2020, ARoS Focus-galleriet, niveau 5

I 2008 havde ARoS verdenspremiere på Shirin Neshats store fem-delte filmværk Women Without Men.  Efterfølgende har ARoS erhvervet værket med støtte fra Ny Carlsbergfondet. Videoværket har i løbet af de seneste år været vist opdelt i de enkelte film, men nu samler museet for første gang siden 2008  alle filmene i én stor videoinstallation.

Shirin Neshat tager i sin kunst udgangspunkt i sin islamiske kulturbaggrund, men temaerne er universelle og eviggyldige. Videoværket er bygget op om den magisk-realistiske roman af samme navn som udstillingen, Women Without Men, af den iranske forfatter Shahrnush Parsipur.

I fem parallelle forløb skildrer Shirin Neshats videoværk fem iranske kvinders liv i året 1953, som var et skæbneår i nyere iransk historie, hvor et statskup bragte shahen tilbage til magten. Kvinderne har lagt navn til hver af de fem film: Mahdokht, Zarin, Munis, Faezah og Farokh Legha.

Shirin Neshat Women without Men, 2004-2008 Courtesy the artist and ARoS

Mythologies - The Beginning and End of Civilizations   

4. april til 18. oktober 2020, niveau 5
4. april til 6. september 2020, niveau 1

Mytologiske fortællinger rummer stærke kræfter, der kan være både opbyggende og destruktive. Udstillingen Mythologies – The Beginning and End of Civilizations, der folder sig ud i to gallerier på ARoS, har til formål at blotlægge de fortællinger, der gennem forskellige historiske epoker har været bærende for samfundet og styrende for både fællesskaber såvel som krig og ødelæggelse. Heri ligger mytologiernes dobbelthed.

Med udstillingen ønsker ARoS at få publikum til at forholde sig til de mytologier, der definerer og skaber rammerne for det samfund, som vi alle er en del af og bidrager til. En af udstillingens hovedteser er, at myter og fortællinger stadig er det, som binder os sammen. Ved at slå ned på en række markante punkter i historien vil Mythologies – The Beginning and End of Civilizations afdække de perioder, hvor der brydes med gamle fortællinger, og hvor nye opstår i et ofte radikalt brud. På den måde skaber udstillingen bro mellem fortid og nutid samtidig med, at den belyser de samfundsmæssige forandringer, der har medført skift i de mytologier og fortællinger, som har haft betydning for de bærende samfundskonstruktioner.

Mythologies – The Beginning and End of Civilizations begynder med de tidlige græske mytologier, hvor det guddommelige antager menneskeskikkelse. Derefter bevæger udstillingen sig over i Reformationen og Modreformationens kamp om den kristne mytologi til nyklassicismens revolutionære formsprog, hvor det ikke længere er en religiøs, men i stedet en politisk mytologi, og hvor den klassiske mytologi er revolutionernes spejl.

Udstillingen beskæftiger sig også med nyere mytologier som de nye nationalstaters mytologiske fortællinger om egen fortid, der legitimerer en befolknings ret til et bestemt areal, fascismens mytologisering af sin egen eksistens og med vores velfærdsstat, som har erstattet tidligere tiders mytologiske fællesskaber.

Kunstnere på niveau 5, mytologier i tilbageblik:

Nicolai Abraham Abildgaard, Peter Nicolai Arbo, Antonio Bellucci, Ferdinand Bol, Francois Boucher,

Ludovico Carracci, Nicolas Chaperon, Pieter Claesz, Nicolas Colombel, Lucas Cranach, Francis Danby, Carlo Dolci, Joseph Dufour, Albrect Dürer, C.W. Eckersberg, Ferraù Fenzoni, Felice Ficherelli, Henry Fuseli, Heinrich von Füger, Elmgreen & Dragset, Paul Gernes, Giampietrino (Gian Pietro Rizzoli), Erik Henningsen, Damien Hirst, Abraham Janssens, Louis-Jean-François Lagrenée, Jani Leinonen, Jakob van Loo, C.A. Lorentzen, Wilhelm Marstrand, William T. Maud, Fritz Melbye, Helene Nymann, Pierre-Paul Prud'hon, Nicholò Regnier, Peter Paul Rubens, Leni Reifenstahl, Frederik von Scholten, L.A. Schou, Hendrik van Steenwijck d. Ældre, Jacob Isaacz. van Swanenburgh, Bertel Thorvaldsen, Horace Vernet, Master I.W, M.E. Winge, Jan Brueghel d. Yngre.

Kunstnere på niveau 1, samtidens mytologier:

Anselm Kiefer, John Akomfrah, Marguerite Humeau, Shana Moulton, Robert Boyd, Christian Jankowski, Anika Schwarzlose, Raphaela Vogel, Kader Attia, Anri Sala, Pauline Curnier Jardin, Sam Durant.

Freeman & Lowe Colony Sound (R.1 MetroVision), 2019-2020 Marlborough, London Installation View Courtesy the Artists and Marlborough Gallery Photo: Luke Walker

Jonah Freeman og Justin Lowe – COLONY SOUND, 2019-2020

10. oktober 2020 til foråret 2021, niveau 1

COLONY SOUND, 2019-2020 er titlen på den seneste scenografiske totalinstallation fra den amerikanske kunstnerduo Jonah Freeman og Justin Lowe. Som deres tidligere værker er COLONY SOUND, 2019-2020 baseret på teoretikeren Herman Kahns teori om San San. Teorien belyser, at byerne mellem San Diego og San Francisco i fremtiden vil smelte sammen og blive til et stort by-kompleks kaldet San San.

Med en altomsluttende arkitektur og scenografi skaber Freeman og Lowe en parallelverden og en undergrundskultur, der hypotetisk ville kunne opstå i San San. De tager fat i de fortællinger, der knytter sig til for eksempel the Summer of Love, det amerikanske luftvåben eller Silicon Valley. Deres scener er hentet fra rygter om bakterielaboratorier og særlige former for hjernevask under Den Kolde Krig, ekstravagante private beskyttelsesrum eller egenproduktion af stoffer i private køkkener.

Freeman og Lowe laver med deres værker en dystopisk læsning af den amerikanske historie. De leder publikum ind i et forunderligt univers, der i udstillingen består af rum, som de kalder Metrovision, Radio Shield, San Sound, The Mansion, The Agonist Macrobiotic office og Mycotectube. Her lægger de op til, at man skal komme i tvivl, om man er gået forkert, om man bryder nogens privatsfære, eller om man har forvildet sig ind i en hemmelig forsøgsstation.

Asger Jorn og Per Kirkeby - JORN / KIRKEBY

21. november 2020 til 5. april 2021, niveau 5 

I efteråret 2020 præsenterer ARoS udstillingen JORN / KIRKEBY med to af Danmarks mest betydningsfulde billedkunstnere i efterkrigstidens europæiske kunsthistorie, Asger Jorn (1914-1973) og Per Kirkeby (1938–2018).

Udstillingen JORN / KIRKEBY tager udgangspunkt i kunstnernes maleriske produktion. Den vil forme sig gennem en række tematikker, som fremhæver de to kunstneres forhold til blandt andet det frivole maleri, klassicismen, erotikken, landskabet og selvfremstillinger.

Jorn og Kirkeby var fra forskellige generationer, og de mødte aldrig hinanden. Alligevel eksisterer der en række interessefællesskaber i deres kunst, som ARoS ønsker at vise ved at udstille dem sammen. Udstillingen vil fremhæve et åndeligt og teoretisk slægtskab mellem de to kunstnere, hvor ligheden ikke nødvendigvis findes i det umiddelbare og genkendelige. Samtidig vil den belyse forskellen i spektret fra Jorns voldsomme, utæmmede abstraktioner til Kirkebys tænksomme, intellektuelle og kontrollerede abstraktioner.

Objects of Wonder – from Pedestal to Interaction 

Fortsætter indtil 1. marts 2020 på niveau 5

Douglas Gordon – In My Shadow                                    

Fortsætter indtil 16. februar 2020 på niveau 1

Pressefotos kan frit downloades via Dropbox mod kreditering.

For yderligere information:

Lise Pennington

Overinspektør, mag. art.

T: 8730 6641 E: lp@aros.dk

Anne Riis

Presseansvarlig

T: 8730 6621 / 2888 4464 E: ari@aros.dk

Jens Henrik Daugaard

Presse- og kommunikationsmedarbejder

T: 2888 4467 E: jehd@aros.dk