Tidligere udstiling

Wael Shawky – The Crusades and Current Stories

Wael Shawky – The Crusades and Current Stories

Hvornår

Kernen i udstillingen med den egyptiske kunstner Wael Shawky er filmtrilogien Cabaret Crusades, Shawkys berømte marionetdukkefilm, som vises for første gang i Danmark. Herudover præsenterer udstillingen et rigt udvalg af andre værker; herunder de marionetdukker, som indgår i filmene, store trærelieffer, tegninger, fotografier og collager – samt et helt nyt stedsspecifikt værk udformet som en 50 meter lang mur.

★★★★★ - Århus Stiftstidende
★★★★ - Jyllands-Posten
"Et forfriskende indspark i det multietniske diskussionsrum" -  Weekendavisen
"...en fabelagtig udstilling, der bør opleves på egen krop" - Magasinet Kunst

Kernen i udstillingen med den egyptiske kunstner Wael Shawky er filmtrilogien Cabaret Crusades, Shawkys berømte marionetdukkefilm, som vises for første gang i Danmark. Herudover præsenterer udstillingen et rigt udvalg af andre værker; herunder de marionetdukker, som indgår i filmene, store trærelieffer, tegninger, fotografier og collager – samt et helt nyt stedsspecifikt værk udformet som en 50 meter lang mur.

Filmene er en gennemspilning af middelalderens korstog i Mellemøsten, men set fra en arabisk synsvinkel. Med afsæt i oprindelige historiske kilder og marionetdukker genopfører Shawky de historiske begivenheder fra en fjern fortid med de komplicerede relationer mellem Vesten og Mellemøsten som omdrejningspunkt. Han skildrer en fortid præget af voldsomme konflikter og sammenstød, som stadig påvirker forholdet mellem Vesten og Mellemøsten i dag, og giver os nu chancen for at se både korstogene og samtiden i et nyt lys.

Korstog uden helte

Shawkys film skildrer på teatralsk vis en række historiske begivenheder i en kronologisk rækkefølge; fra Pave Urban II’s prædiken, der igangsatte det første korstog i 1095, frem til ødelæggelsen af Konstantinopel i 1204. Selvom flere af de centrale figurer, fx den muslimske hærfører Saladin og Englands konge, Richard Løvehjerte, hyldes som helte i mange legender i dag, er der i Shawkys film ingen helte at finde. Ingen er entydigt gode eller onde. 

Marionetdukkerne er iklædt orientalsk tøj og ridderdragter. De optræder foran arabiske og europæiske kulisser. Selvom konspirationer, mord og massakrer slår tonen an, er dukkerne med til at gøre historien om korstogene mindre dramatisk. De repræsenterer os mennesker og er underlagt de tråde og systemer, som styrer dem, som et billede på samfundets skjulte magt. Men hvem udgør den skjulte magt? Shawky rejser ikke alene dette spørgsmål i forhold til middelalderens magtsystemer. Ved at rejse det samme spørgsmål i dag trækker han en parallel fra dengang til nu.

Virkelighed vs. myte

I de store relieffer af træ har Shawky taget afsæt i historiske malerier fra Europa fra henholdsvis 1500- og 1800-tallet. Generelt forholder han sig kritisk til den måde, de historiske begivenheder er blevet genfortalt på. I træreliefferne såvel som i filmene tilføjer han ofte mytiske elementer for at vise os, hvordan fortidens historiske genfortællinger ofte er fordrejede eller usande.

Den musiske del af trilogien udgør derfor også et vigtigt element, som en bevidst blanding af forskellige genrer; fra sange af arabiske perlefiskere til egyptisk elektromusik. Den medfører, at filmene får karakter af en underholdende kabaret med elementer af magtkritik. 

Om kunstneren

Wael Shawky er født i Alexandria i Egypten i 1971. Efter sin afgang fra Kunstakademiet i Alexandria i 1994 rejste han til Philadelphia i USA for at tage en MFA. Siden hans store gennembrud på Documenta 13 i 2012 har han opnået stor anerkendelse og succes verden over.

Publikation

Udstillingen er ledsaget af et gennemillustreret katalog på dansk og engelsk, bl.a. med et kunstnerinterview, værknære tekster samt artikel af islam forsker og ekspert i Mellemøstens historie, Jørgen Bæk Simonsen, som anskuer Shawkys kunst samt de emner hans værker rejser, i et nyt lys.

Tak til

Statens Kunstfond

Konsul George Jorck & hustru Emma Jorck's Fond

Spar Nord Fonden