ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Erlend _Høyersten _og _Rolf _Hay _2_pressefoto _ARoS

ARoS og HAY i samarbejde om helt nyt niveau 4

Inden længe bliver besøgende på ARoS mødt af et komplet nyt niveau 4. Det nye ARoS Marked bliver resultatet af et stærkt samarbejde med HAY og inviterer ind på en helt ny social platform i hjertet af Aarhus.

Niveau 4 på ARoS er stedet, hvor gæster gratis kan gå ind og købe en god kop kaffe, sin frokost, studere, shoppe design, interiør og kunstbøger eller blot nyde ARoS-bygningen indefra. Et åbent og gennemsigtigt rum, som står over for en forandring, der resulterer i et mangfoldigt område, som involverer mennesker og skaber rammer for socialt samvær. 

”ARoS skal være mere end et kunstmuseum. Vi skal være en motor for det lokalsamfund, som vi er en del af. Jeg håber, at det nye ARoS Marked bliver et inkluderende og imødekommende sted, hvor folk føler sig hjemme. Et sted som århusianerne vil tage ejerskab over,” siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Området på niveau 4 er i dag et transparent og luftigt rum, som man altid har kunne se ind i og ud af. Det vil det fortsat være, men med det nye ARoS Marked bliver det et endnu varmere sted med mange forskellige teksturer og materialer. Farverne rød og grøn vil dominere området, og i det hele taget vil områdets udseende fuldstændigt ændre karakter.

Startede med et par stole på taget

Projektet realiseres i tæt samarbejde med den danske designvirksomhed HAY. Med deres filosofi om at moderne design skal udspringe af en god idé, innovativ teknologi og ukompliceret æstetik, har de udtænkt den visuelle identitet, som kommer til at dominere ARoS Marked i fremtiden. HAY leverede i foråret 2018 møbler fra deres udendørsserie Palissade til tagterrassen på ARoS, og det blev startskuddet til et dynamisk samarbejde.

”Allerede fra første møde, hvor vi satte os ned sammen, forstod vi, at vi var fuldstændig i sync. Der var en gensidig forståelse for, hvad vi ønskede af hinanden i samarbejdet,” siger Erlend Høyersten og uddyber: 

”På ARoS spørger vi os selv; hvordan sørger vi for, at når man træder ind på ARoS, så træder man ind i et univers? Med HAY som samarbejdspartnere realiserer vi nu nogle af de drømme, som vi længe har haft. Nu drømmer vi bare ikke længere, nu handler vi”. 

Får lov at smage sin egen medicin

For HAY, som blev startet i 2002 af Mette og Rolf Hay, er det at samarbejde en integreret del af deres virksomhed. De har igennem årene samarbejdet med adskillelige danske og udenlandske designere. Resultatet er mange serier, der alle bygger på visionen om at skabe langtidsholdbare kvalitetsmøbler til overkommelige priser, så flest mulige mennesker kan få glæde af godt design. For Rolf Hay har det været inspirerende at vende samarbejdet om og i dette projekt være den, som skulle levere et produkt.

”Vi er vant til at stille opgaver til designere, og ved at blive stillet denne opgave af ARoS smager vi faktisk vores egen medicin. På baggrund af det arbejdsforhold er der opstået en samtale, som har været givende, inspirerende og utrolig sjov. Samarbejdet med ARoS har givet os nogle erfaringer, som vi vil tage med videre i udviklingen af HAY”, siger founder og partner Rolf Hay, HAY.

HAY lancerede sin første møbelkollektion i 2003 og har sidenhen åbnet 28 butikker i Europa og Asien.

Oplagte samarbejdspartnere

Med målet om at skabe en social platform, som har ambition om at være et moderne forsamlingshus, er to visioner fusioneret i et oplagt samarbejde. ARoS involverer mennesker, skaber aktiv deltagelse og er mere end et kunstmuseum. HAY laver højkvalitetsprodukter og er interesseret i, hvordan de kan tilpasse deres møbler ind i forskellige sociale sammenhænge.

”Vi samarbejder med HAY, fordi vi har stor sympati for deres virksomhed, men også fordi ARoS og HAY deler mange perspektiver og værdier. Vi har begejstringen for det enkelte visuelle objekt til fælles og begge en iboende lyst til at skabe noget uventet, og så har HAY også en stærk kunstnerisk forankring”, siger Erlend G. Høyersten.

Også Rolf Hay er ikke i tvivl om, hvorfor samarbejdet om den nye markedsplads på ARoS er gået så godt.

”Forestil dig en trekant, hvor hjørnerne repræsenterer arkitektur, kunst og mode. I midten af den trekant er HAY placeret og alt, hvad vi foretager os udspringer herfra. Kunst kan i den sammenhæng bidrage med noget meget uforudset, som er virkeligt spændende. Det, og at HAY og ARoS er to virksomheder med store internationale ambitioner, gør os til oplagte samarbejdspartnere”, siger Rolf Hay.

Et marked, fem zoner

ARoS Marked bliver opdelt i zoner, som er specialindrettet og passer til forskellige behov. Du vil kunne spise i restauranten, tage en pause på fortovscaféen, slappe af i loungen, koncentrere dig i studieområdet, og som et pulsende hjerte drages du af den nye butik, som med sit komplette røde interiør inviterer og inspirerer gæsterne. Kort sagt, vil der være en zone til alle sociale lejligheder.

ARoS Marked skal i sin enkelthed være et opholdsrum for lokale og tilrejsende gæster, uanset om det er i forbindelse med et besøg i gallerierne eller, om man blot gratis vil nyde markedet og ARoS indefra. Besøgende vil også i fremtiden kunne opleve et stort antal arrangementer på markedet, ligesom du også vil blive præsenteret for kunst i området.

”Det nye marked på niveau 4 er en naturlig udvikling af ARoS, som har forgået de seneste 5 år. Vi har åbnet ARoS Public på niveau 3, vi åbnede den første ARoS Triennial i 2017. Vi inviterer i stigende grad publikum ind på museet for at deltage og involvere sig aktivt. På ARoS er vi nysgerrige på, hvordan vi kan skabe værktøjer, som kan bringe mennesker sammen, og det er præcis derfor ARoS Marked nu bliver realiseret”, afslutter Erlend G. Høyersten.

01_renderet _billede _HAY

02_renderet _billede _HAY

03_renderet _billede _HAY

04_renderet _billede _HAY

06_renderet _billede _HAY

©ARoS 2017