ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Skærmbillede 2016-05-18 Kl . 12.28.21

Happiness & Misery - videokunst fra ARoS’ samling

4. JUNI 2016 – 7. AUGUST 2016, NIVEAU 6

I løbet af sommeren kan ARoS’ publikum opleve et galleri fyldt med levende billeder. ARoS råder over godt 100 videoværker, og med udstillingen HAPPINESS & MISERY aktiverer museet nu denne vigtige del af samlingen.

HAPPINESS & MISERY præsenterer otte centrale og vidt forskellige videoværker, der alle sætter fokus på mødet mellem mennesker i hverdagen. Blandt kunstnerne er pionerer inden for dansk videokunst som Jesper Just (f. 1974) og kunstnerduoen Hanne Nielsen (f.1959) og Birgit Johnsen (f. 1958).

”I Danmark fik videokunsten for alvor sit gennembrud i 1990’erne. Den tidlige videokunst er ofte karakteriseret ved en form for ”low-budget-æstetik”, men i dag er kvaliteten af kunstens levende billeder på niveau med professionelle filmproduktioner. Vi glæder os meget til at vise vores publikum, hvad videokunst kan”, siger museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen, ARoS. 

VÆRKERNE PÅ UDSTILLINGEN

De otte videoværker i HAPPINESS & MISERY fortæller med hver sin stilart historier fra hverdagen og kredser om følelser fra elendighed til lykke. Publikum vil opleve stor forskel på den tekniske kvalitet fra værk til værk, og denne forskellighed underbygger den tekniske revolution, som videomediet har gennemlevet.  

Jesper Just, This Love is Silent, 2003

Den danske videokunstner Jesper Just (f. 1974) er interesseret i steder og i steders betydning. I værket This Love is Silent optræder en række machomænd med følsom sang og dans. 

Birgit Johnsen, Hanne Nielsen, Construction in Space, 1996

Det Aarhus-baserede kunstnerpar Birgit Johnsen (f. 1958) og Hanne Nielsen (f. 1959) har siden midten af 1990’erne arbejdet sammen om en række videoværker, som skildrer hverdagens humoristiske og absurde hændelser. I værket Construction in Space ironiserer kunstnerduoen over forholdet mellem mand og maskine.

Lars Arrhenius, Habitat, 2005

Den svenske kunstner Lars Arrhenius (f. 1966) anvender videomediet til at berette om hverdagens kompleksiteter. Habitat er en animationsfilm, der fortæller om livet i et socialt boligbyggeri. 

Gitte Villesen, Willy goes for a drive, 1995 og Who gets the food, 1994

I videoværkerne Willy goes for a drive og Who gets the food følger den danske kunstner Gitte Villesen (f. 1965) sin jyske nabo Willy Bøtker. Villesen arbejder i et krydsfelt mellem kunstfilm og dokumentarisme. Hovedpersonerne i hendes værker er almindelige mennesker, som fremlægger deres bud på livets glæder. 

Tracey Moffatt, Lip!, 1999

Den australske kunstner Tracey Moffatt (f. 1960) er interesseret i populærkulturens fremstilling af kønsroller og samfundsklasser. I værket Lip! har Moffatt sammenklippet et forløb med filmhistoriens sorte kvinder i rollen som husholdersker.

Lars Mathisen, Happiness & Misery, 1999

Værket Happiness & Misery af den danske kunstner Lars Mathisen (1957) er et rum skabt af fire høje projektionslærreder med hver sin filmsekvens. Happiness & Misery er inspireret af det absurde teater og sætter helt bogstaveligt publikum i centrum.

Graham Gussin, Spill, 1999

Det sort-hvide videoværk Spill af den engelske kunstner Graham Gussin (f. 1960) er filmet i en forladt industribygning. Gussin arbejder med virkemidler fra horror- og film noir-genren og anvender dem til at spille på vores følelsesregister.

Download pressefotos (via Dropbox - kræver ikke log ind)

FOR YDERLIGERE INFORMATION

Anne Riis
Presseansvarlig
T: 87 30 66 21 /M: 28 88 44 64
E: ari@aros.dk

Download pressefotos (via Dropbox - kræver ikke log ind)

©ARoS 2017