Boyflytterthumb

BOY FLYTTER

Siden 2004 har den næsten fem meter høje skulptur Boy haft fast plads ved vinduespartiet på ARoS’ niveau 1. Nu flytter han til galleriet på niveau 6, hvor der er knap så højt til loftet.

Snart får ARoS’ livagtige kæmpeskulptur ny placering. Boy, der er skabt af den australske kunstner Ron Mueck i 1999, skal nemlig indgå i en ny samlingsudstilling, der åbner på ARoS til september. Det er første gang, at den store dreng skifter placering, siden han kom til ARoS i 2004 i forbindelse med museets åbning.

- Lige nu er der masser af plads, lys og luft omkring Boy, og vores publikum er vant til at se ham sådan. Iscenesættelsen af ham i galleriet giver publikum en helt ny måde at opleve ham på, og vi glæder os meget til at vise ham frem i en ny og anderledes kontekst, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

De mere trange rammer er ikke ukendte for Boy. Da han blev udstillet på Venedig Biennalen i 2001, var der heller ikke højt til loftet.

FAKTA OM BOY OG FLYTNINGEN

• Boy (1999) er skabt af Ron Mueck i 1999
  • Boy er doneret af Ny Carlsbergfondet og kom til ARoS i forbindelse med åbningen i 2004
  • Boy er 4,5 meter høj og støbt i glasfiber