Nyt design af ARoS-udbygning

Med to nye kunstværker af den amerikanske kunstner James Turrell og en donation fra Ny Carlsbergfondet på 20 millioner kroner er ARoS nu klar til at præsentere det nye design for udbygningsprojektet med arbejdstitlen The Next Level.

”Et enestående projekt – også i verdenssammenhæng”, Karsten Ohrt, Ny Carlsbergfondet

Efter en lang arbejdsproces, der blandt andet har bestået af en række workshops mellem kunstneren James Turrell, arkitekterne schmidt/hammer/lassen og museets ledelse, er ARoS nu klar til at løfte sløret for de nye planer for udbygningsprojektet The Next Level. Udvidelsen bliver både bedre og billigere end det oprindelige projekt, og med den nye donation fra Ny Carlsbergfondet på 20 millioner kroner er finansieringen af projektet endnu et vigtigt skridt på vej.

”Vi er meget taknemmelige for Ny Carlsbergfondets donation, som betyder, at vi nu kan præsentere det nye design for udbygningsprojektet på ARoS”, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS

Fra Ny Carlsbergfondet lyder det:

”Det er en stor glæde at kunne donere 20 millioner kroner til at realisere udbygningsprojektet på ARoS. James Turrell er blandt verdens førende kunstnere, og hans kunstværker vil atter markere ARoS som en væsentlig aktør på den internationale kunstscene”, siger Karsten Ohrt, formand for Ny Carlsbergfondet.

Ny Carlsbergfondet skænkede i 2001 Aarhus Kunstmuseum 40 millioner kroner til indkøb af kunst, hvilket bidrog til, at det nye ARoS blev en realitet. På samme måde håber fondet, at den nye donation kan være et skub i den rigtige retning i forhold til at realisere The Next Level.

Den samlede pris på udbygningsprojektet er vurderet til 230 millioner kroner, hvoraf Købmand Herman Sallings Fond allerede har doneret 100 millioner.

Byggeriet sker i samarbejde med Aarhus Kommunes magistratsafdeling for Kultur og Borgerservice. Det er i følge planen færdigt i 2018.

UDBYGNINGEN OG KUNSTVÆRKET

The Next Level består af flere elementer: et 1200 kvm stort galleri med tilhørende magasiner og to kunstværker af James Turrell, The Sphere og The Dome. Hvor det oprindelige projekt rummede ét kunstværk, er der altså nu to. Udbygningen er forbundet til den eksisterende bygning, og man får adgang til de underjordiske kunstværker og galleri via den nuværende særudstillingsfoyer, modsat hvor Ron Muecks skulptur Boy står i dag.

Begge James Turrells værker fremstår som en integreret del af arkitekturen. The Sphere er en kugleformet, sfærisk lysinstallation, som publikum passerer gennem eller omkring for at komme til det nye galleri under Officerspladsen. Fra galleriet fortsætter man ind i den Pantheon-inspirerede The Dome, hvorfra publikum gennem et cirkelformet hul i loftet kan se op i himlen.

Det vil blive nødvendigt at lave et nyt design af den omkringliggende bypark. Dette vil give Aarhus en enestående mulighed for at skabe et nyt byrum. James Turrell vil være involveret i dette arbejde.

OM JAMES TURRELL

Siden 1960’erne har den amerikanske kunstner James Turrell (f. 1943) arbejdet med lys, farver og ruminstallationer. Han er i dag verdensledende på sit område med permanente installationer i over 26 lande. Turrell er uddannet psykolog og har studeret matematik, geologi og astronomi. Hans værker har det fællestræk, at de omslutter publikum gennem lys- og farvepåvirkninger kontrolleret af kunstneren.

James Turrells mest kendte værk er Roden Crater – en udslukt vulkan i Arizonas ørken, der udgør verdens største kunstværk. Han købte det 400 tusind år gamle og tre kilometer brede krater i 1979, og det er siden blevet et livslangt kunstprojekt. Her bygger han et enormt observatorium, hvor man kan studere himmelens lyskvaliteter i løbet af døgnet. Turrell er også kendt for sine Sky spaces (eller himmelrum), hvoraf det første blev skabt i 1975.  Turrells ofte farvestålende ruminstallationer minder om tredimensionelle lysmalerier, hvor han, som en moderne Michelangelo, forbinder det jordiske med det himmelske samt krop og følelse med sind og tanke.

For yderligere information kontakt:

Erlend G. Høyersten
Museumsdirektør, ARoS