ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

ARoS - Udstillingsprogram 2015

ARoS FOCUS//NEW NORDIC:  NY NORDISK UDSTILLINGSRÆKKE PÅ AROS 

2015 – 2017

Den 7. marts 2015 slog ARoS dørene op for en ny udstillingsrække, ARoS FOCUS//NEW NORDIC, i ARoS Vestgalleriet. Udstillingsrækken retter okus mod den nordiske samtidskunst og løber over tre år. Den præsenterer i alt ni yngre nordiske kunstnere.

”Vi ønsker at præsentere vores publikum for kunst, som de normalt ikke har adgang til. Kunst af interessante internationale kunstnere. Kunst som ikke er så kendt, men som er relevant, har appel og er vedkommende. ARoS FOCUS//NEW NORDIC er et spændende tilbud, der imødekommer publikums stadig højere forventninger, og som udvider deres horisont”, siger Erlend Høyersten, museumsdirektør, ARoS. 

NORDISK SAMTIDSKUNST FORTJENER FOKUS

På den internationale kunstscene får Norden meget opmærksomhed, og de seneste år har tendensen været, at de yngre nordiske kunstnere udstiller i udlandet, før de får mulighed i deres nordiske hjemland. 

”Formålet med denne udstillingsrække er at sætte fokus på de højt kvalificerede og i nogle tilfælde allerede internationalt anerkendte nordiske kunstnere, så de også får den fortjente omtale i hjemlandet”, fortæller Lise Pennington, kurator og fungerende overinspektør, ARoS.

TRE FORSKELLIGE KUNSTNERE

I løbet af 2015 bliver udstillingsrækken ARoS FOCUS//NEW NORDIC en præsentation af tre  kunstnere med en meget forskelligartet produktion. Udstillingen åbnes med norske Gardar Eide Einarsson og afsluttes med det svenske kunstnerpar Nathalie Djurberg & Hans Berg, der har fået stor international opmærksomhed. Mellem de to udstillinger præsenteres et ungt dansk talent, E.B. Itso, som anses for at blive én af de kunstnere, der fremover vil være med til at positionere Norden som et kunstnerisk omdrejningspunkt i internationale sammenhænge.

Udstillingsansvarlig for ARoS FOCUS//NEW NORDIC: Fungerende overinspektør Lise Pennington.

ARoS FOCUS//NEW NORDIC 2015-2017 bliver til i samarbejde med:

Den Obelske Familiefond

ARoS Focus // New Nordic: Gardar Eide Einarsson: A madman, a patient, a condemned man, a worker or a schoolboy.

7. marts - 18. maj 2015

Den første udstilling i rækken ARoS FOCUS // NEW NORDIC, hvor ARoS præsenterer nye nordiske talenter, er en helhedsinstallation af den norske kunstner Gardar Eide Einarsson med titlen A madman, a patient, a condemned man, a worker or a schoolboy. Ved første øjekast kan udstillingen synes kølig og minimalistisk, men giver man sig tid til at lokke indholdet frem, sættes vores fælles historie og viden i spil og givet os stof til eftertanke.

4.	Gardar Eide Einarsson: Black Poly Pickup & Dump Truck Tarp, 2014

Gardar Eide Einarsson: Black Poly Pickup & Dump Truck Tarp, 2014

Udstillingen består af to relaterede dele: 15 store, sorte såkaldte tarp-malerier (Presennings-malerier) og en stor mængde stof på gulvet. Oven på de i forvejen sorte malerier er der trykt billeder af sorte presenninger: Som et ekstra lag der tildækker og dermed skjuler maleriet bagved. Det er ikke muligt at kigge på maleriet bag, og det ’store’ kunstværk, som vi kunne have set og måske endda have nydt, har fået et ekstra lag – en presenning, der lukker den storslåede kunstoplevelse ude.

Den anden del af udstillingen ligger skødesløst på gulvet. Det er store mængder stof, der fylder en stor del af udstillingsarealet. Det består af overskudsmateriale fra produktionen af flag. Nationale flag. Flag der er åbenlyse symboler på nationale identiteter men også ikoner på vores nationale tilhørsforhold og national stolthed.

KUNSTNEREN

Gardar Eide Einarsson er født i 1976 i Norge. Einarssons univers er kantet, råt og ofte i sort-hvid. Hos ham mødes to billedverdener – skaterkulturens graffititypografi og den moderne kunsts enkle stramhed – en kombination, der ofte har noget kompromisløst over sig. Han er interesseret i, hvordan man som kunstner kan forvandle gadens subkulturelle æstetik til værdifulde kunstværker når de vises i kunstinstitutionens værdiskabende rammer. Det er i forlængelse heraf, at Gardar Eide Einarsson ofte beskrives som antiæstetiker og som en politisk og institutionskritisk kunstner. Han er ikke en klassisk maler med stort M, der sanser sig igennem farver og dybder, men han spiller tværtimod på konkrete politiske eller subkulturelle referencer, som skal lokkes ud af billederne. Selv er han nemlig ikke så bange for, at man som beskuer skal arbejde lidt for sagen.

Formen – Farven – Fladen 

Særudstillingsgalleriet niv. 5, 27. marts – 30. august 2015

Udstillingen Formen – Farven – Fladen er en nytænkende iscenesættelse af de kunstværker fra ARoS faste samling, som karakteriseres ved at demonstrere billedkunstens fascination af det non-figurative. I en broget buket af maleri, skulptur og installationskunst sætter udstillingen fokus på former, på farver og på flader. 

Den non-figurative kunst opfattes af mange som en kunstnerisk stilart, der lukker sig om sig selv ved ”ikke at forestille noget”. Hvad de færreste ved er, at de geometriske former og klare farver oprindeligt var stærkt funderet i virkeligheden. Disse kunstværker havde nemlig til formål at konstruere en ny verden efter 2. Verdenskrigs havde bombet Europa i grus. Kunsten havde et socialt potentiale og skulle revolutionere livet ved at være den væsentligste byggesten i en ny og bedre tilværelse for mennesket.

Formen – Farven – Fladen trækker tråde til designkulturen ved at sidestille de udstillede værker med forskellige brugsgenstande. Udstillingen formidler, hvordan den non-figurative billedkunst har påvirket menneskets måde at tænke, leve og indrette sig på i dag.

Udstillingen bliver til i samarbejde med:

&tradition _logo _black


Paustian -logo

Thorsen M07logo



Kva ̈num _rgb _grå


NPS Logo

Årets pressefotos
Udstillingsperiode: 27.03.15 til 03.05.15. ARoS, niv 3

Hvert år kåres landets absolut bedste fotografer og pressefotografier i konkurrencen Årets Pressefoto. To juryer har i år udpeget vinderne i Årets Pressefoto 2014/15. Det er ARoS en ære og en stor glæde, at præsentere disse fantastiske billeder for museets gæster.  Udstillingen viser vinderbilleder, multimedie- og tvproduktioner samt et udvalg af det bedste blandt de mange indsendte fotografier. 

Mængden af årets indsendte materiale var større i år end sidste år. Især var det multimedieproduktioner, der var markant flere af end i de tidligere år. Det blev i alt 3413 fotos, 31 multimedieproduktioner og 36 videoproduktioner indsendt af 189 af Pressefotografforbundets medlemmer.

Konkurrencen har mange kategorier, bl.a. Årets Nyhedsbillede Danmark, Årets Nyhedsbillede Udland, Årets Portræt, Årets Sportsbillede Reportage og Årets Danske Hverdagsbillede, som alle er repræsenteret i udstillingen. 

Pressefotografiet er en veletableret genre, der stadig går nye veje.  Mange har mobiltelefoner og dokumenterer flittigt fra verdens begivenheder, hvilket betyder at pressefotograferne ikke længere har monopol på at rapportere fra nyhedernes brændpunkter. Til gengæld udvikler de nye former for fotojournalistik, der både involverer levende billeder og afsøger nye kunstneriske udtryk.

Noget af det mest interessante ved udstillingen Årets Pressefoto, er at se et helt år koncentreret ned i billeder. Ikke to år er ens.

Nogle år sprudler fotografierne af humor og overskud. Andre år fornemmer man et stærkt bid i fotografernes linser, en harme og måske en frustration. I år har dommerne lagt vægt på at finde netop de billeder, hvor følelser og form spiller sammen i en helhed, der viser at fotografen ”har noget på hjertet”.

Fotojuryen bestod i år af billedredaktør på Børsen Sofia Wraber, der i øvrigt har udstillet på ARoS, niv 3, i 2011 sammen med fotografen Nanna Kreutzmann med fotoudstillingen 101 mand. Fotojournalist Paul Hansen, Dagens Nyheter Stockholm, journalist Lasse Jensen, direktør på Scanpix Niels Hjerrild og Årets Pressefotograf 2013/2014 Joachim Adrian Mikkelsen, Politiken. 

Tv- og webdommerne var tv-fotograf på TV2 Østjylland Ole Jermiin, fotojournalist Poul Madsen, Bombay Flying Club samt Christian Als, freelance fotojournalist.

Konstruktivisme - Grafik fra samlingen

09.05.2015 – 06.09.2015 i det åbne rum på niveau 3

Udstillingen sætter fokus på den særlige kunstretning, der kaldes konstruktivisme. I en række billedserier ser vi, hvorledes disse kunstnere eksperimenterede med farver, former og linjer, for at udforske hvordan selv små ændringer får hele udtrykket til at skifte.  

Blandt kunstnerne er Richard Mortensen, som var med i det frugtbare internationale miljø i Paris efter 2. verdenskrig, sammen med bl.a. Jean Deyrolle og Victor Vasarely. I Danmark var det kunstnere som Ib Geertsen, Albert Mertz og Poul Gernes, der gennemarbejdede disse temaer. 

Den kunstneriske idé er at skabe noget helt nyt, som vi aldrig har set omkring os eller følt inden i os selv. Formålet var ikke blot æstetisk, men de mente, at når man blev bevidst om disse fine balancer, så kunne det bruges til at skabe en bedre verden, hvor de enkelte elementer i samfundet kunne finde hver deres plads og virke sammen i en harmonisk helhed.

CLAUS CARSTENSEN / WHAT’S LEFT (IS REPUBLICAN PAINT) – 9 SISTERS. En udstilling om ytringsfrihed, intimitet og nøgenhed

30.05. – 18.10.

Udstillingen WHAT’S LEFT (IS REPUBLICAN PAINT) – 9 SISTERS præsenterer omkring 100 værker, ældre såvel som nye, af den danske billedkunstner Claus Carstensen (f. 1957). De ekspressive og meget direkte værker indbefatter både maleri, skulptur, fotografi og vægudsmykninger samt et nyt specialfremstillet tæppe. Udstillingens 9 tematiske nedslag, eller ”søstre” som kunstneren kalder dem, kredser om emner som ytringsfrihed, totalitarisme, intimitet og nøgenhed. I sin helhed afspejler udstillingen det utal af medier og materialer, som Claus Carstensen har arbejdet med gennem de sidste 36 år. '

Trashy og vildt

Som en af De Unge Vilde, der i 1982 vakte opsigt med udstillingen Kniven på hovedet, er Claus Carstensen i dag en af de mest betydningsfulde danske kunstnere. Sammen med Michael Kvium, Christian Lemmerz, Peter Bonde og andre fremtrædende firserkunstnere, som tidligere har været vist på ARoS, var Claus Carstensen med til at bane vejen for et råt og på samme tid konceptuelt og ekspressivt maleri. Claus Carstensen gør bevidst brug af uensartede materialer, sampler forskelligt visuelt materiale, computergenererer eller vrider og forvrænger sine motiver på anden vis. Han har konstant formået at forny sit formsprog. Hovedværket Æterlegeme fra 1986 er fx lavet af skumgummi, urin, alkyd- og oliefarve, klude og maskinfedt. Herudover er mange af hans værker opstået i samspil med andre, bl.a. datteren Zoe, kunstnergruppen Superflex, en graffitikunstner eller en skiltemaler.

Claus Carstensen insisterer på at sætte samfundsrelevante emner til debat. I værkserien Pavilion of The Naked skildrer han cambodianske torturofre under Khmer Rouge-diktaturet, og i en seriedefacings” har han på linje med billedstormere modificeret, overmalet eller skamferet eksisterende motiver, fx ved at skære hul i et maleri af den libyske statsleder fra 1969-2011, al-Gaddafi.

Claus Carstensen har selv udtalt, at mødet med hans værker på ARoS vil være ”som at få et visuelt baseballbat i hovedet”. Med disse ord kan alle, som vælger at lægge vejen forbi ARoS i perioden 30. maj – 18. oktober 2015, glæde sig til en rå udstilling med stof til eftertanke – en udstilling, som bliver Claus Carstensens hidtil største. I den mere private kategori kan man på udstillingen WHAT’S LEFT (IS REPUBLICAN PAINT) – 9 SISTERS opleve udvalgte værker fra serien Untitled Room for Zoe, som Claus Carstensen siden 1994 har udført sammen med sin datter Zoe. Siden Zoe var 2 år gammel, har Claus Carstensen nemlig inddraget hende i sin arbejdsproces. Han har malet billeder sammen med hende, kopieret hendes billeder eller inkorporeret dem i sin kunst. 

Udstillingen CLAUS CARSTENSEN / WHAT’S LEFT (IS REPUBLICAN PAINT) – 9 SISTERS vises i perioden 30.05. – 18.10.2015 i særudstillingsgalleriet og foyeren på niveau 1.

Udstillingen er blevet til med støtte fra

Philips -ordmærke _96dpi _RGB

VILHELM2

Untitled -1

Logo ISO_SG_m _payoff _1

E.B. Itso - Building Stories

13. JUNI – 20. SEPTEMBER 2015

Udstillingen Building Stories med den danske kunstner E.B. Itso (1977) præsenteres henover sommeren i ARoS Vestgalleriet. Udstillingen er en del af udstillingsrækken ARoS FOCUS//NEW NORDIC. Det er E.B. Itso’s første museumsudstilling.

E.B. Itso’s kunstneriske praksis tager udgangspunkt i det oversete og det hengemte i forhold til byens rum, hvor E.B. Itso dvæler ved de dele som ikke endnu er blevet reguleret. Ligeledes har han en stor forkærlighed for oversete eksistenser, der lever på kanten af samfundet.

Med Building Stories viser ARoS det store spænd, der hersker i E.B. Itso’s produktion. Publikum præsenteres både for selvbyggede konstruktioner, der hænger i loftet, og facader fra nedrevne huse. Udstillingen viser også, at kunstneren har en særlig type engagement. Flere af værkerne dokumenterer en rejse til den italienske ø Lampedusa, hvor E.B. Itso har indsamlet tøj og bådrester efterladt af flygtninge, da de ankom til øen.

E.B. Itso arbejder med en intervenerende dokumentarisme, hvor han ikke kun registrerer verden på afstand. I flere omgange har han selv levet i alternative byrum. For eksempel boede han to år i en forladt fabrik på Vesterbro og i en lille selvskabt lejlighed i ventilationsskakten over spor 12 på Hovedbanegården.

E.B. Itso søger at give dem, der normalt ikke har mulighed for at ytre, sig en stemme ved at dokumentere dem og igennem hans aktivistiske indgreb i byrummet lader han os se de dele af byen, hvis betydning ikke længere er prægnant.

Monet - Lost in Translation

9. OKTOBER 2015 – 10. JANUAR 2016

Udstillingen MONET – LOST IN TRANSLATION bringer Monet og impressionisterne tilbage til dét, de oprindeligt var. Med Monet i centrum bevæger udstillingen sig i spændingsfeltet mellem den nutidige overeksponering af den impressionistiske kunst og det oprindelige udgangspunkt for de impressionistiske malere.

ARoS vitaliserer Monet og hans samtid ved at tage gæsterne med på en rejse gennem den impres­sionistiske kunst. Som gæst vil man i løbet af denne rejse opdage, hvorfor de impressionistiske værker stadig er interessante og relevante for os i dag. Udstillingen består af et udvalg af de største franske impressionister; ca. 50 værker hvoraf de 20 er af impressionismens fadder, Monet. 

REJSEN FRA BY TIL LAND

I MONET – LOST IN TRANSLATION indledende rum får gæsten indsigt i, hvordan impressionisterne drog af sted med damplokomotiv og dampbåde for at opleve verden med nye øjne. Som eksponenter for datidens evigt søgende eksistenser med optimistiske fremtidsforventninger tager de os med på en kunstnerisk tour-de-force, forbi skovene i Fontainebleau, vilde blomstermarker og høstakke i solskin over strandene ved Atlanterhavet til Monets have i Giverny - en rejse, hvor også det moderne menneske, som vi definerer det i dag, bliver til.

Waterloo Bridge, Veiled sun

Monet, Claude: Waterloo Bridge, Veiled sun, 1903. Oil on canvas. Dimensions: 64.77 x 99.7 cm. Memorial Art Gallery, Rochester

På rejsen bliver det tydeligt for os, hvordan impressionismens landskabsmaleri indvarslede en ny tid i kunsten. Vi følger udviklingen fra Barbizon-skolens kunstnere og det unge plein-air maleri frem til den modne impressionisme, som den kom til udtryk, i særdeleshed hos Monet. 

ÅBNINGSTIDER

Ekstraordinært udvider ARoS sine åbningstider i visningsperioden 9. oktober 2015 – 10. januar 2016, da vi forventer en stor interesse for udstillingen. Vi åbner allerede kl. 9.00. dvs. en time tidligere end normalt for at imødekomme den interesse, vi allerede nu mærker fra skolegrupper. Udover den sædvanlige aftenåbent til kl. 22 onsdag, holder ARoS ekstraåbent torsdag aftener til kl. 22 i udstillingsperioden.

Udstillingen er kurateret af Erlend Høyersten (Direktør, ARoS) og Suzanne Greub (Direktør, Art Centre Basel). Udstillingen er blevet til i samarbejde med Art Centre Basel.

Art Centre Basel


ARoS FOCUS // NEW NORDIC: NATHALIE DJURBERG & HANS BERG

FRA DEN 24. OKTOBER 2015

Det svenske kunstnerpar Nathalie Djurberg & Hans Berg, er kendt for voldsomme modellervoks ’stop-motion’ film ledsaget af en stemningsmættet lydside. Deres scenerier har et psykedelisk afsæt og befinder sig et sted hvor den mentale tilstand er kørt helt af sporet. De børnevenlige modellervoks-animationer, udvikler sig ofte til at have et bizart, seksuelt og voldligt omdrejningspunkt. De har en sær farvestrålende tiltrækningskraft samtidig med at de har noget ganske frastødende over sig. 

Emnerne er jalousi, hævn og grådighed, og det er Djurberg, der står for animationerne, mens Berg står for lydsiden. Eller sådan var det i hvert fald i begyndelsen. Efterhånden som årene går, smelter de to kunstnere mere og mere sammen, så det bliver svært at skelne mellem, hvem der laver hvad.

SØLVLØVE I VENEDIG

Siden de vandt den prestigefulde sølvløve i Venedig i 2009 med værket ’The Experiment’ har modellervoksfigurerne fra aminationerne fundet vej fra lærredet og ud i rummene. De store blanke blomster eller de små klistrerede figurer har fundet vej ud i det faktiske rum. Deres værker fungerer i højere grad som store overvældende helhedsinstallationer - film, neon og musik i en stor sansemættet helhed.

På udstillingen på ARoS kommer kunstnerne til at præsenterer tre store ny helhedsinstallation fordelt i ARoS Vestgalleriet.

Udstillingsansvarlig: Fungerende overinspektør Lise Pennington.

A NEW DYNASTY – CREATED IN CHINA

21. november 2015 – 29. maj 2016

I særudstillingen A New Dynasty – Created in China har ARoS håndplukket 20 kinesiske samtidskunstnere i en broget buket af maleri, installationskunst, video, skulptur og fotografi.

Udstillingen bryder med Vestens klichéprægede opfattelse af Kina som en Made-in-China-kultur ved at præsentere kinesernes syn på Kina. Det er de store temaer som kinesernes nationalfølelse, ytringsfrihed og hastigt foranderlige samfundskultur der løber som strømme gennem de spektakulære kunstværker.

A New Dynasty – Created in China er et visuelt, tankevækkende og inspirerende møde med Kina som supermagten ser ud den dag i dag.

Udstillingsansvarlig for A New Dynasty – Created in China: museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen

©ARoS 2017