ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

ARoS laver pop-up udstilling med Ovartaci i Festugen

DEN 27. AUGUST – DEN 13. SEPTEMBER I M.P. BRUUNSGADE 46, 8000 ARHUS C

Han levede 56 år på Psykiatrisk Hospital i Risskov. I løbet af sit 91 år lange liv nåede han at producere et utal af værker primært karakteriseret af hans store fascination for kvinder. Nu kan hans indre univers opleves på en gratis pop-up udstilling lavet af ARoS i samarbejde med Museum Ovartaci og Kähler.

Han kaldte sig selv Ovartaci, for som han sagde: ”Når man har en overlæge, må man også have en overtosse”. Sådan lyder historien om, hvordan Ovartaci fik sit kunstnernavn. Med pop-up udstillingen Ovartaci by ARoS giver ARoS nu nem adgang til hans kunst og til en kulturarv, som måske er ved at forsvinde.

”Museum Ovartaci har i mange år haft en særlig position i Aarhus. En position der går en usikker fremtid i møde. Den kunst vil vi gerne vise frem, og her er det midlertidige i pop-up fænomenet en fantastisk mulighed. Ovartaci by ARoS bringer kunsten ud i byrummet på en måde, som vi ikke før har gjort”, siger Erlend G. Høyersten, museumsdirektør, ARoS.

Pop-up udstillingen er primært en præsentation af Ovartacis store dukke-værker og af udvalgte malerier. Lokalet er omkring 40 m2 stort, malerier vil hænge på væggene og dukkerne kommer til at hænge ned fra loftet. 

OM OVARTACI

Kunstneren Ovartaci (Louis Marcussen 1894-1985) var på alle måder en farverig skikkelse med en bemærkelsesværdig kunstnerisk produktion bag sig. Han levede 56 år af sine 91 på Psykiatrisk Hospital i Risskov.

I løbet af de mange år Ovartaci var på hospitalet kæmpede han sig til en stor kunstnerisk frihed gennem et fantastisk engagement i arbejdet med kunsten. Han yndede at lytte til musik, han lærte sig selv flere sprog, og han engagerede sig i andre landes problematikker. Man kan bedst beskrive hans måde at arbejde på, ved at tale om ham som en opdagelsesrejsende, der rejste ind i sin indre visuelle verden og vendte tilbage med beretninger i ord og billeder om det, han havde set og oplevet.

Karakteristisk for Ovartacis kunst er fascinationen af kvinden. Under sit sygdomsforløb var han igennem talrige inkarnationer – mange af dem som kvinde eller fugl. Han portrætterer sit idealbillede som kvinde med store mandelformede øjne og som høje, langstrakte og spinkle skikkelser, med ben spændte som en mandelformet flitsbue. Ovartaci betragtede kvinden som et forædlet, fuldendt og sublimt væsen – smuk og ren – og som kilden til alt liv. Han forsøgte i årevis, og uden held, at få en kønsskifteoperation og da tålmodigheden slap op, foretog han selv operationen med bladet fra en høvl et høvljern og en hammer. 

Ovartaci var velkendt i lokalmiljøet i 1950’erne og 60’erne. Han cyklede omkring med hjemmegjorte dukker i cykelkurven og helst i dametøj. Dukkerne kaldte han sine børn. På Strøget i Aarhus solgte han håndgjorte udsmykkede rygerør, som han kaldte rygefantomer. Disse rygefantomer blev solgt for ganske få kroner, som han brugte på sminke, tobak og batterier til transistorradioen. 

Visuelt bevæger Ovartaci sig ubesværet i underbevidsthedens lag. Han har en særegen udtryksmåde, hvor motiverne er hentet fra fantasien, fra tvangstankerne og andre fantastiske psykiske erfaringer. Han skildrer sine tidligere liv og de mange mentale skift han har været igennem – noget som særligt surrealister og COBRA-gruppens kunstnere også efterstræbte. Asger Jorn forsøgte flere gange at overtale Ovartaci til at rejse med til Paris og sagde til ham: ”Du rangerer på højde med nogle af Europas førende kunstnere og er, med dit personlige billedsprog, en kilde til inspiration. Jeg kan gøre dig til millionær på én dag, hvis du rejser med mig til Paris”. Også en kunstner som Per Kirkeby viser sin anerkendelse ved at være protektor for Ovartaci Museet i Risskov. Senest har den nulevende kunstner Tal R vist sin respekt for Ovartaci ved at designe de fysiske rammer til et udvalg af kunstnerens hovedværker, når de skal vises på det nye hospital i Skejby.

Ovartaci nævnes ofte i sammenhæng med andre outsiderkunstnere og har bl.a. deltaget på en udstilling på Louisiana om emnet. Outsiderkunst eller Art Brut er en betegnelse for kunst skabt af personer, der ikke er uddannet som kunstnere, som er uvidende om kunstens historier, perioder og stilbegreber. Ofte taler man om det i forbindelse med psykisk sårbares kunstneriske arbejde ganske som i Ovartacis tilfælde.

Udstillingen Ovartaci by ARoS er blevet til i samarbejde med Museum Ovartaci og Kähler. 

FAKTA

Tidpunkt: torsdag den 27. august kl. 16.00 – torsdag den 13. september 2015

Sted: M.P. Bruuns Gade 46, 8000 Aarhus C. 

Åbent: alle ugens dage fra kl. 12.00 til 18.00

Gratis éntre

Download pressefotos


Ovartaci, Gudinden i Universet, Foto Helle Lorenzen

Ovartaci, Gudinden i Universet, Foto Helle Lorenzen

Download pressefotos

FAKTA

Tidpunkt: torsdag den 27. august kl. 16.00 – torsdag den 13. september 2015

Sted: M.P. Bruuns Gade 46, 8000 Aarhus C. 

Åbent: alle ugens dage fra kl. 12.00 til 18.00

Gratis éntre

Download pressefotos

FOR YDERLIGere INFORMATION:

Lise Pennington.  Fungerende overinspektør, ARoS 
M: 6155 4452 | T: 8730 6641 | lp@aros.dk


Udstillingen er blevet til i samarbejde med:

Kähler Design

Museum Ovartaci
©ARoS 2017