ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Monet - Lost in Translation

9. OKTOBER 2015 – 10. JANUAR 2016, NIVEAU 5

Med Monet som hovednavn og et unikt udvalg af de største franske impressionister inviterer ARoS fra den 9. oktober 2015 og tre måneder frem publikum på en fantastisk rejse tilbage til slutningen af 1800-tallet og frem til i dag. Udstillingen MONET – LOST IN TRANSLATION giver nyt liv til Monet og hans kunstnerkollegaer ved at bevæge sig i spændingsfeltet mellem den nutidige overeksponering af den impressionistiske kunst og det oprindelige udgangspunkt for de impressionistiske malere.

Museumsdirektør og kurator Erlend G. Høyersten siger: ”Vi vil vise vores gæster, hvilken betydning den impressionistiske kunst har i dag og hvorfor, den stadig er interessant og relevant”. 

Og Erlend G. Høyersten uddyber: 

”I dag ses de impressionistiske værker overalt - både på kunstmuseer og som reproduktioner i dagligstuer og venteværelser. Der er gået inflation i det impressionistiske billedsprog. Den samtid og det blik, som Monet og hans kunstnerkolleger arbejdede ud fra, er i dag glemt. Deres værker er med andre ord ’LOST IN TRANSLATION’, reduceret til klicheer og ikoniske brands. De værker vil ARoS genoplive og vise respekt med udstillingen”.

OM UDSTILLINGEN OG DATIDENS FORARGELSE

Udstillingen giver publikum mulighed for at dykke ned i det liv, der udspillede sig omkring impressionisterne. Med et udvalg på i alt 49 værker, hvoraf 18 er af Monet, følger MONET – LOST IN TRANSLATION impressionisternes færd ud i landområderne forbi vilde blomsterenge, skovene i Fontainebleau, høstakke i solskin og Monets have i Giverny, henover flodløb og videre ud til den nordfranske kyststrækning. 

Værkerne er hentet til ARoS fra hele verden: fra Frankrig, USA, Danmark, Schweiz, Storbritannien, Tyskland, Holland, Spanien, Serbien, Canada og Finland.

På udstillingen vil man opleve, hvor forskelligt de impressionistiske malere registrerede naturen omkring sig. Fælles for dem var, at de opnåede dramatiske lyseffekter ved brug af små flimrende penselstrøg. I deres værker skildrede de nu’et; lysets brydninger gennem atmosfæren, skyernes bevægelse henover himlen samt vandets og tågedisens skiftende farver. Gennem maleriet overførte de deres synsindtryk – impression – til lærredet. Under åben himmel skabte de livfulde landskabsmotiver, som mange stadig forføres af i dag.

Impressionismens billeder vakte stor forargelse, da de i 1870’erne blev udstillet i Paris. Dengang hævdede samtidens kritikere, at den skitseprægede og ufærdige malemåde var et resultat af kunstnernes dårlige synsevner. Selv mente de, at deres billeder lå tættere på den sansede virkelighed end det klassiske maleris detaljerige og minutiøse formsprog. 

EN REJSE GENNEM GALLERIERNE

I MONET – LOST IN TRANSLATION tages publikum med på en rejse. Udstillingens første rum er indrettet med en teaterscenografi, der ligner Paris anno 1880 med fotos af byen set fra oven, af gader og stræder, og af banegården St. Lazare, hvorfra impressionisterne forlod byen og rejste ud på landet. Herfra begynder publikum rejsen tilbage til slutningen af 1800-tallet og frem til i dag. 

Fra en togvogn ledes vi gennem tre rum med en klassisk galleriophængning og videre ind i et mørklagt rum, ‘The Black Box’, som udgør en luksuriøs præsentation af værker med berømte og genkendelige motiver af Monet - åkander, høstakke og broerne Charing Cross og Waterloo Bridge i London. 

”Selve iscenesættelsen af MONET - LOST IN TRANSLATION er både klassisk og fremmed. Gennem det fremmede håber vi, at vi kan bryde med de forventninger, som mange har til Monet. Vi vil give publikum plads til at se kunsten med friske øjne på en helt ny måde”, siger Erlend G. Høyersten.

Til allersidst ender vi i et venteværelse. Her begynder og slutter fortællingen om Monet - fra tandlægeklinikken i bygningen, der husede Monets kunstatelier, til nutidens tandlægeklinikker med Monet-plakater på væggene.

ÅBNINGSTIDER

På grund af stor interesse for udstillingen, udvider ARoS åbningstiderne i visningsperioden 9. oktober 2015 – 10. januar 2016. Vi åbner allerede kl. 9.00. dvs. en time tidligere end normalt for blandt andet at imødekomme den interesse, vi allerede nu mærker fra skolegrupper. Udover den sædvanlige aftenåbent til kl. 22 onsdag, holder ARoS ekstraåbent torsdag aftener til kl. 22 i udstillingsperioden.

Udstillingen er kurateret af Suzanne Greub (direktør, Art Centre Basel) og Erlend G. Høyersten (direktør, ARoS). Udstillingen er produceret og organiseret af Art Centre Basel i samarbejde med ARoS.

Udstillingsansvarlig: Maria Kappel Blegvad, Museumsinspektør, ARoS.

Download pressefotos

Udstillingen er blevet til med støtte fra:

The A.P.Möller and
Chastine McKinney Möller Foundation

For mere information:

Anne Riis
Pressemedarbejder, ARoS
M: 25357444 | ari@aros.dk

Eller

Maria Kappel Blegvad
Museumsinspektør, ARoS
M: 28884474  | mkb@aros.dk

Download pressefotos

A Haystack In The Evening Sun, Claude Monet

Claude Monet, Høstak i aftensol, 1891, olie på lærred, 38,5 x 52 cm, Serlachius Museums, Mänttä

Nymphéas, Claude Monet

Claude Monet, Åkander, 1908, olie på lærred, Ø 81 cm, Musée de Vernon, Vernon

Udstillingen er kurateret af Erlend Høyersten (Direktør, ARoS) og Suzanne Greub (Direktør, Art Centre Basel). Udstillingen er blevet til i samarbejde med Art Centre Basel.

Art Centre Basel
©ARoS 2017