ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Gardar Eide Einarsson   

A madman, a Patient, a Condemned Man, a Worker or a Schoolboy

7. marts – 17. maj 2015

I løbet af foråret præsenterer ARoS den unge norske kunstner Gardar Eide Einarsson med udstillingen A Madman, a Patient, a Condemned Man, a Worker or a Schoolboy. Einarssons rå, kantede og stramt fortællende univers er det første i udstillingsrækken ARoS FOCUS//NEW NORDIC, som løber over tre år i ARoS Vestgalleriet. 

PÅ JAGT EFTER MENING OG SAMMENHÆNG

Gardar Eide Einarsson er født i 1976 i Norge. Einarsson arbejder med fundne materialer, billeder og symboler, som han konverterer til plakater, fotografier, malerier, videoer og installationer. Hans kunstneriske univers er kantet, råt, ofte sort/hvidt og har i det hele taget noget kompromisløst over sig.  Hos Einarsson mødes to billedverdener: skaterkulturens graffititypografi og den moderne kunsts stramhed. Hans kunst har referencer til det politiske, popkulturen, magtstrukturer og er institutionskritisk. Den viser handling og konsekvens, og publikum må gå på jagt i den efter mening og sammenhæng. 

INDHOLDET SKAL LOKKES FREM

A Madman, a Patient, a Condemned Man, a Worker or a Schoolboy er en helhedsinstallation, der består af to dele, der relaterer sig til hinanden. Giver man sig tid i udstillingen, så lokkes indholdet langsomt frem, sætter vores fælles historie og viden i spil og giver os stof til eftertanke.

LAG DER SKJULER, BESKYTTER OG GEMMER

Den ene del af installationen består af store, sorte såkaldte tarp-malerier (presenning). Oven på de sorte malerier er der trykt (med silketryk) billeder af sorte presenninger. På den måde har Einarsson lagt et ekstra lag ovenpå, så noget tildækkes og gemmes. Når man kigger på værkerne, kan man se, at presenningerne er af den type, som bruges til at beskytte, skærme for vind og vejr og til at skjule og gemme noget. Når billedet af en presenning påføres et maleri med teknikken silketryk, så bliver det som et ekstra lag. Et lag som skjuler, beskytter og gemmer maleriet bagved. Kunstværket, som vi kunne have set og måske endda nydt, har fået et mellemlag, som holder kunstoplevelsen hen og gør os nysgerrige. 

DEN NORDISKE NATIONALE STOLTHED

Den anden del af udstillingen ligger skødesløst på gulvet. Det er en stor mængde stof, der fylder en stor del af udstillingsarealet. Værket hedder Untitled (Flagwaste). Det består af overskudsmateriale fra produktion af nordiske flag og er en kærlig hilsen til den amerikanske konceptkunstner Robert Morris’ kendte værk Untitled (Threadwaste) fra 1968. Einarssons version består af det stof, der bliver klippet fra og kasseret ved produktionen af nordiske flag. Flagene er åbenlyse symboler på national identitet og ikoner på vores nationale tilhørsforhold og national stolthed. Det peger også på, hvordan vi forstår os selv i forhold til andre nationer. På udstillingen på ARoS går man rundt mellem resterne af den nordiske nationale stolthed og træder måske endda lidt på resterne af vores nationale selvforståelse.

Download pressefoto

Udstillingsansvarlig for ARoS FOCUS//NEW NORDIC: Fungerende overinspektør Lise Pennington.

ARoS FOCUS // NEW NORDIC

Takket være en generøs donation fra Det Obelske Familiefond slår museet dørene op for en ny udstillingsrække, der kommer til at tegne en ny linje i museets udstillingspraksis. ARoS FOCUS // NEW NORDIC vil løbe over tre år fra 2015 til 2017 i museets Vestgalleri. På den internationale kunstscene gives Norden meget opmærksomhed og tendensen de seneste år har været, at de yngre nordiske kunstnere udstiller i udlandet før de får muligheden i deres nordiske hjemland. Ønsket med ARoS Focus // New Nordic er derfor at formidle kvaliteten i den nordiske samtidskunst og gøre den synlig for et bredt publikum. 

nstallationsbillede fra udstillingen Gardar Eide Einarsson: Power Has a Fragance, Astrup Fearnley Museum of Modern Art, Oslo, 2010

Installationsbillede fra udstillingen Gardar Eide Einarsson: Power Has a Fragance, Astrup Fearnley Museum of Modern Art, Oslo, 2010

Gardar Eide Einarsson. Foto:

Gardar Eide Einarsson. Foto: Niels Stærk

Hovedsponsor for hele udstillingsrækken:

Den Obelske Familiefond

Materialesponsor:

Aalborg flagfabrik
©ARoS 2017