ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Formen, Farven, Fladen

27. MARTS – 30. AUGUST 2015

I magasinet dybt under ARoS' gallerier gemmer der sig tusindvis af kunstværker. Side om side står skulpturer, installationskunst og malerier og venter på at blive sat i scene for ARoS' gæster. Særudstillingen FORMEN, FARVEN, FLADEN trækker en række af disse værker frem i lyset og præsenterer dem på en helt ny måde. Det er de ikke-figurative værker, som på tværs af 85 år er karakteristiske i deres former, farver og flader.

”Med FORMEN, FARVEN, FLADEN ønsker vi at præsentere ARoS’ samling på en nytænkende, utraditionel og ikke mindst farverig måde. Vi tager det genkendelige og sætter det i en ny sammenhæng, så der opstår nye og overraskende perspektiver. Vi vil gerne udfordre vores vante følelser og syn på det genkendelige. Det gør vi gennem en form for seriøs leg med værker fra museets faste samling”, fortæller Erlend Høyersten, museumsdirektør, ARoS.  

KUNST OG DESIGN

FORMEN, FARVEN, FLADEN trækker tråde til designkulturen ved at sidestille de udstillede kunstværker med forskellige design- og brugsgenstande. På den måde røber udstillingen, hvordan den ikke-figurative billedkunst har været med til at påvirke vores måde at leve og indrette os.  Verner Pantons Flower Pot lamper kan for eksempel opleves i relation til billedkunstens hyldest til glade farver i 1960erne, mens Ray & Charles Eames klassiske skalstol fra 1950 sættes i relation til billedkunstnerens eksperimenter med skulpturer af plastic.   

DET FRAVÆRENDE MENNESKE – DET NÆRVÆRENDE MENNESKE

Den ikke-figurative kunst opfattes ofte som en svært tilgængelig stilart. Mange har den opfattelse, at den ikke forestiller noget. Fakta er imidlertid, at de geometriske konstruktioner og klare farver oprindeligt havde en stærk forbindelse til den omkringliggende verden. Bagom værkerne er der nemlig et ønske om at skabe en bedre verden efter rædslerne fra 1. og 2. Verdenskrig. Med kunsten og et nyt billedsprog som løftestang ønskede man at konstruere et nyt samfund og starte på en frisk.  

FORMEN, FARVEN, FLADEN tager publikum med på en rejse fra 1930’ernes danske avantgardekunstner Franciska Clausen til 1990’ernes og 00’ernes kunstnere som Jeppe Hein og Olafur Eliasson, der - optaget af de enkle former, farver og lys - eksperimenterer med kropslige sanseoplevelser med mennesket i centrum

Udstillingsansvarlige: Museumsinspektør Erik Nørager Pedersen og museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen.

Yderligere information:

Pernille Taagaard Dinesen
Museumsinspektør, ARoS
D: +45 8730 6642  |  M: +45 61202193  |  T: +45 8730 6600  |  ptd@aros.dk

Download pressefotos

Olafur Eliasson The Inverted Panorama House 2004

Olafur Eliasson: The Inverted Panorama House, 2004

Franciska Clausen: Penture Murale, 1930

Franciska Clausen: Penture Murale, 1930 

Udstillingen bliver til i samarbejde med:

&tradition _logo _black


Paustian -logo

Thorsen M07logo



Kva ̈num _rgb _grå

Gaggenau _09_black


NPS Logo

©ARoS 2017