Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Untitled Document

Udstillingsprogram 2014 

Unge med Art Factor på ARoS

Workshop 8. – 16. februar 2014
Udstilling 1. marts – 27. april 2014

Godt 90 unge mellem 12 og 18 år har tilmeldt sig Catch14 – Junior Biennale på ARoS. Det er tredje gang museet giver unge mulighed for at arbejde seriøst med kunst i samarbejde med professionelle kunstnere.
Biennalen slutter med en stor udstilling, der får fernisering 1. marts i ARoS Vestgalleriet.

Der er dømt Art Factor, når de unge mennesker i ni dage skaber kunst sammen med professionelle kunstnere. Der vil blive arbejdet med forskellige genrer som blandt andre maleri, foto, video, performance og skulptur. Det er anerkendte kunstnernavne som Lilibeth Cuenca Rasmussen, Rose Eken, Andreas Schulenburg og Peter Skjalm, der medvirker på workshoppen.

Flot opsat udstilling
Workshoppen slutter med en flot opsat udstilling i ARoS Vestgalleri, hvor de unge viser deres værker frem. Ferniseringen finder sted den 1. marts, og ved udstillingens slutning uddeler CATCH14 priser til to af udstillingens værker – en publikumspris og en museumspris.

De to foregående CATCH10 og CATCH12 var begge store succeser, og formidlingsinspektør Birgit Pedersen på ARoS glæder sig både over de professionelle kunstneres store interesse, og over at flere unge allerede har meldt ind med ansøgning til CATCH14.

En platform
”ARoS tilbyder de kunstinteresserede og kreative unge en platform og en scene, hvor de kan udspille deres talenter på lige fod med talentfulde danse- og musikinteresserede unge. CATCH14 giver de unge en enestående mulighed for at komme tæt på kunsten, få kunsten under neglene og få en stærk relation til de arbejdende kunstnere på workshoppen. Grib den!”,lyder Birgit Pedersens opfordring.

Pressen er velkommen til at følge de unge talenters arbejde på workshoppen hele perioden. Skriv eller ring i givet fald gerne til undertegnede for nærmere aftale.

Yderligere info:
Birgit Pedersen, formidlingsinspektør                     
ARoS Aarhus Kunstmuseum
T: 8730 6643 | M: 61 55 44 85. bp@aros.dk   

WES LANG - The studio

29. marts – 7. september 2014

Den amerikanske kunstner Wes Lang (f.1972), der bor og arbejder i Los Angeles, USA, arbejder i sin kunst med ikoner inden for den amerikanske ’biker’-kulturs visuelle univers, med blandt andet pin-up-piger, motorcykler og tatoveringer. I alt fra tegninger til maleri, motorcykler og Rolex-ure, blander han sin egen personlighed og livsform med mytologien ’the American way of life’. Han trækker på ikoniske referencer til rock n’ roll, tatoveringsæstetik, livet på landvejen og den amerikanske historie - og bruger disse i et både personligt og et nationalt identitetsprojekt.

Udstillingen
Udstillingen præsenterer knap 60 nyere og ældre værker, blandt andet vises syv meget store malerier lavet specielt til udstillingen på ARoS. Derudover præsenteres nogle af Wes Langs mere kommercielle samarbejder, hvor kunstneren eksempelvis har specialfremstillet motorcykler for Harley Davidson, designet Rolex-ure, kopper, tæpper, smykker og lignende. Også Langs tilknytning til musikkens verden er repræsenteret, gennem bl.a. samarbejdet med musikeren Kanye Wests og dennes visuelle udtryk og merchandise samt gennem det omfattende box-set, Wes Lang skabte til rockbandet Greateful Deaths store opsamlingsudgivelse.

Atelieret/The Studio
Et vigtigt element i udstillingen er, at hele Wes Langs atelier flyttes fra USA til ARoS.  Væggene i den store fabrikshal i L.A., som Wes Lang bruger som sit atelier, er plastret til med tegninger og objekter, der kribler og krabler fra gulv til loft i både små og store tableauer kittet sammen med malingrester. Væggene og rummet bliver således til kæmpecollager, hvor pletter på gulvet, stakke af playboy-magasiner og patinerede lædermøbler smelter sammen med kutteklædte skellet-tegninger, indianer-malerier, hestehår, flag, pin-up piger, blomsterbuketter og kohorn. Wes Lang selv vil være til stede på museet under opbygningen af udstillingen og hjælpe til med at installere de mange store værker, samt til genopbygningen af sit atelier.

Med udstillingen får publikum en unik mulighed for at kigge ind i kunstnerens ’private rum’, atelieret. Atelieret har til alle tider været omgærdet af forestillinger og myter. Ud over dets rolle i kunsthistorien som et særligt magisk arnested for kunsten, er det et rum, der på mange måder kan siges at afspejle kunstnerens rolle og identitet – også i dag. Et atelierbesøg vil af mange opleves som et personligt møde, hvor man får mulighed for at komme ’ind under huden’ på kunsten og kunstneren. The studio på ARoS er et sådant både personlig og kunstnerisk møde med Wes Lang.

Udstillingsansvarlig: Museumsinspektør Lise Pennington

NUTIDSKUNST FRA MUSEETS HJERTE


Maj 2014

Actionfilm og bibelen. Det er de to steder, ARoS-direktør Erlend Høyersten har hentet inspiration til museets udstilling af nutidskunst fra samlingen, der åbner til maj. Udstillingen viser samtidig, hvilke ønsker og visioner den nye direktør har for ARoS’ gæster i fremtiden i mødet med kunsten.

”Samlingen er museets hjerte, og jeg ser frem til at give nutidskunsten mere plads, samtidig med at vi præsenterer den på en ny måde. Det bliver en fed oplevelse”, forsikrer direktøren.

Eksperiment
På museet er der tradition for at bruge kronologien som fortælleteknik, når vi viser kunst – det er årstallet, som skaber sammenhængen.  Den nye udstilling vil, som et eksperiment, blive formidlet på en måde, der er inspireret af actionfilm og bibelen. 

Ønsket er blandt andet, at kunsten skal bidrage til at skabe forståelse og indsigt i vores egen samtids strukturer og systemer. Gæsterne skal kunne forholde sig til værkerne på flere måder – visuelt eller følelsesmæssigt, men også med mulighed for at hente flere informationer, hvis de ønsker det. Det handler om skabelse; den ’dialog’ der opstår mellem gæst og værk, når de møder hinanden.

Gør en indsats
”ARoS lover vores gæster den smukkeste udsigt på toppen af bjerget. Men de skal ikke have alting serveret, de skal selv gøre en indsats for at komme op på toppen”, siger Erlend Høyersten.

EBBE STUB WITTRUP – THE THIRD ROOM

17. maj – 14. september 2014

Er du overtroisk? I tusindvis af år har vi mennesker følt os draget af uforklarlige fænomener og sagnomspundne fortællinger, hvad enten de optræder i litteraturen eller er koblet til specifikke steder, kulturer og religioner. I løbet af de sidste 10 år har billedkunstner Ebbe Stub Wittrup (f. 1973) beskæftiget sig med overtro og mytedannelse, optiske illusioner og mind-tricks i sin kunst. Med inspiration fra psykologien, teosofi, gestalt- og farveteorier udfordrer og forstyrrer han vores logiske samt rationelle omgang med verden.
I sine værker kombinerer Stub Wittrup forskellige videnskabelige teorier, historiske og litterære referencer, med ores forestillinger om det overnaturlige. Hans værker knytter sig ofte til faktiske steder omgærdet af mystik og med mulig rod i virkelige historier. De indebærer som oftest et ekstra betydningslag – en slags tredje rum – koblet til det ukendte.

Største soloudstilling
EBBE STUB WITTRUP – THE THIRD ROOM bliver kunstnerens hidtil største soloudstilling. Den inkluderer et bredt udvalg af værker – både film, dias, skulptur og fotografi – fra tidligere værkserier til helt nye. Fra surrealisten André Bretons hotelværelse i Paris over mystiske djævlebroer i Sydeuropa til en gådefuld ø i det nordlige Skotland tages vi med på en forunderlig rejse, hvor virkelige og uvirkelige fænomener mødes. I filmserien Mary Rose – A Play in Three Acts (2011) fortolker Ebbe Stub Wittrup J.M. Barries gyserfortælling om pigen Mary Rose, der på mystisk vis forsvinder i 21 dage, hvorefter hun vender tilbage uden erindring om, hvor hun har været.

Afsæt i psykoanalysen
I den fotografiske serie Eight Cards (2011) har Ebbe Stub Wittrup taget afsæt i psykoanalytikeren Max Lüschers farvetest, som var en udbredt psykologisk metode i 1970’erne. Farvetesten indebar otte farvekort, som patienten skulle lægge ned i en bunke på bordet i en tilfældig rækkefølge, hvorefter psykologen kunne afkode patientens sindstilstand ud fra den (ubevidst) valgte rækkefølge. I Eight Cards har Stub Wittrup omdannet de forskellige sindstilstande, som kortbunkerne repræsenterer, til en række smukke, digitale farveportrætter.
EBBE STUB WITTRUP – THE THIRD ROOM vil blive iscenesat på en teatralsk og stemningsfuld måde med kraftig belysning og korridorer af gardiner, man skal igennem, når man bevæger sig fra ét rum til ét andet.
Gardinerne vil fungere som en slags passager ind til et nyt og ukendt sted – et tredje rum – mellem myte og virkelighed, det bevidste og ubevidste, det synlige og ikke synlige.

Udstillingsansvarlig: Museumsinspektør Maria Kappel Blegvad

JESPER JUST - INTERCOURSES

29. maj – 19. oktober 2014

Den internationalt anderkendte danske kunstner Jesper Just (f. 1974) skaber film, som ligner spillefilm, men ikke er det… Forvirret? Det er en del af pointen for Just, som rejser flere spørgsmål i sine sanselige filmiske værker, end han leverer svar.

I slutningen af maj 2014 åbner Just sin hidtil største museumsudstilling på ARoS, hvor både tidlige og nyeste videoværker vil blive præsenteret i en anderledes iscenesættelse, der breder sig over et 1300 m2 stort udstillingsareal.

Gennem de seneste ti år har Just opnået international anerkendelse for sine korte film, der med teknisk præcision er fabulerende fortællinger om menneskelige relationer og følelser.

I sin brug af filmmediet spiller Just på Hollywood-filmens formsprog, men tvister og fordrejer klichéerne. Modsat den kommercielle films letbegribelige plot oplever man i Justs film ofte et fravær af moraler og forklaringer. Dialogen er knap – hvis overhovedet tilstede – og vi forundres over karakternes usædvanlige relationer i usædvanlige omgivelser.

For Just spiller det sted, hvor handlingen udfolder sig, en altafgørende rolle. Om det er havnekajen, parkeringshuset eller motorvejssammenfletningen, virker det fysiske miljø forstærkende på karakterernes følelser. Det er ikke mindst tilfældet i Justs nyeste videoværk, den femskærmede totalinstallation Intercourses skabt i 2013 til den danske pavillon på den 55. prestigefyldte Venedig Biennale.

Intercourses får Danmarkspremiere på ARoS og udgør hovedværket i Justs soloudstilling. Samtidig er titlen på værket betegnende for udstillingskonceptet i dets helhed.  ’Intercourses’ betyder oversat til dansk ’samkvem’ eller ’fysiske møder’ som her er symptomatisk for den række af Justs film fra 2001 og frem til i dag, som sammenstilles i en stor retrospektiv udstilling.

Udstillingen præsenterer cirka ti af Justs videoværker. Det ældste værk er No Man is an Island, 2002. Af øvrige titler kan nævnes Something to Love, 2005, A Vicious Undertow, 2007 samt Llano, 2012.

Udstillingsansvarlig: Museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen

MICHAEL KVIUM – FOOLS

4. oktober 2014 – 15. februar 2015

Da den markante danske billedkunstner Michael Kvium gæstede ARoS med udstillingen Jaywalking Eyes i 2006, blev præsentationen en af de bedst besøgte i museets historie. I alt 132.000 gæster strømmede til for at opleve Kvium og hans karakteristiske kunstneriske udtryk.
Det er med stor glæde, at ARoS endnu engang kan introducere til en solopræsentation med Kvium – denne gang med maleri-serien Fools bestående af omkring 200 enkeltstående malerier i formatet 30 x 30 cm af ansigter fra Kviums genkendelige karaktergalleri. Billedserien har engageret Kvium siden starten af 1990’erne, og det er en serie, som han endnu ikke ser sig færdig med.

Tragikomisk og grotesk
I Kviums symbolladede kunst konfronteres vi med menneskets dårskaber. De androgyne og deforme figurer repræsenterer et menneskesyn, der vedrører os alle uanset køn, alder og social kapacitet. Serien Fools er ingen undtagelse. Med tragikomiske og groteske udtryk står rækken af malerier som kompromisløse portrætteringer af det tåbelige menneske og vores eksistentielle levevilkår. 
De tilbagevendende motiver i Kviums kunst; kraniet, ægget, bindet for øjnene og citronen, der bittert minder os om menneskets afmålte dage, optræder også i Fools-serien. I øjenhøjde møder vi disse mange ansigter, der inviterer os med ind i de dybeste afkroge af det menneskelige sind.

Pågående dialog
Den pågående dialog mellem kunstværk og betragter, som serien Fools afstedkommer, vil danne afsæt for udstillingens arkitektoniske ramme. Rækken af malerier vil således iscenesættes, som var Michael Kviums mange ansigter teatralske aktører, der møder os på en scene. Det uomgængelige spørgsmål opstår: hvem performer for hvem? - kunstværk eller museumsgæst?

Udstillingsansvarlig: Museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen

HANNE NIELSEN & BIRGIT JOHNSEN: INKLUSION / EKSKLUSION

11. oktober 2014 - 18. januar 2015

ARoS viser i efteråret 2014 en større præsentation af den danske kunstnerduo Hanne Nielsen & Birgit Johnsens installatoriske videoværker.
Nielsen & Johnsen har arbejdet sammen siden 1994. Store dele af deres produktion tager udgangspunkt i vores forhold til tv-mediet og de forskellige måder, vi forholder os til virkeligheden på. De undersøger adfærdsmønstre og vores ofte subjektive relationer til både generelle historiske problemstillinger og til de forskellige kulturer, vi er en del af. Herigennem udfoldes nogle af de identitetsmæssige problemstillinger, vi ser os selv i.

Inklusion og eksklusion
Udstillingen på ARoS bliver en bredspektret undersøgelse af begreberne inklusion og eksklusion.  På udstillingen vises for første gang 3 af kunstnerparrets nye videoinstallationer, som på hver deres måde udfolder forholdet mellem individ og omverden. Mennesket er således i centrum, og bliver i relationen til samfundet og verden både inkluderet og ekskluderet.

Også ældre værker
Udstillingen viser også ældre værker, som trækker tråde tilbage i kunstnernes omfattende værkproduktion. Disse retrospektive værker forholder sig til andre sider af begreberne inklusion og eksklusion. Mens de ældre værker som f.eks. Construction in Space og Afrivning af løg trækker på kønsbevidste temaer og leger med forskellige fortælleteknikker, så forholder de nye værker sig til skismaet mellem individuelle og personlige problemstillinger kontra universelle og mere globale problematikker. Personerne i Nielsen og Johnsens nye værker enten ekskluderes ved at falde i afmagt eller også lader de sig inkludere i omverdenens storpolitiske problemstillinger.

Udstillingsansvarlig: Museumsinspektør Lise Pennington

JANET CARDIFF OG GEORGE BURES MILLER

6. december 2014 - 26. april 2015

I vinterhalvåret 2014/2015 præsenterer ARoS en stor, spektakulær udstilling med seks enestående multimedie-installationer af det canadiske og internationalt anerkendte kunstnerpar Janet Cardiff og George Bures Miller.
Cardiff og Millers visuelt stærke installationer, der involverer beskueren, indbefatter både dramatiske lydspor, musik, fortælling, fundne objekter og dragende lyseffekter. Som samtidskunst i absolut verdensklasse tager de os med på en usædvanlig og forunderlig rejse ind i en anden virkelighed, som har rod i både fiktionens og virkelighedens verdener.
                                
Stiliseret forlystelsespark
Udstillingen med de seks værker af Cardiff og Miller bliver iscenesat i tæt samarbejde med kunstnerne og med inspiration fra forlystelseskulturens univers. Det 1.400 kvadratmeter store udstillingsareal vil tage sig ud som en stiliseret forlystelsespark med tivoli-lys, labyrintiske forløb og farver, hvor museets gæster frit kan lade sig forføre, underholde og inspirere.

6 unikke værker
Sammen med hovedværkerne; The Killing Machine (2007) og Opera for a Small Room (2005), samt det interaktive lydværk Cabinet of Curiousness (2010), viser ARoS for første gang i Europa de to installationer; The Carnie (2010) og Storm Room (2009). Herudover er det en stor glæde for ARoS at kunne præsentere Cardiffs berømte lydværk The Forty Part Motet (2001), som er en nyfortolkning af korsatsen SPEM in Alium Nunquam habui (1575) af den engelske komponist Thomas Tallis. Lydværket er baseret på optagelser af 40 syngende mandestemmer, som fremføres via 40 enkeltstående højttalere. Cardiffs enestående lydværk har begejstret og rørt museumsgæster verden over.

Poetiske og tanlevækkende total-oplevelser
Cardiff og Miller forholder sig konsekvent til vores møde med den omkringliggende verden, uanset om virkeligheden erfares fysisk eller virtuelt gennem moderne medier. Kunstnerisk arbejder de i krydsfeltet mellem kunst, musik, film, litteratur og iscenesættelse. De indlemmer utallige referencer til fortidens og nutidens populær- og finkultur, men appellerer samtidig til hele kroppen, vores fantasi og følelser.
Cardiff og Millers værker appellerer generelt til alle besøgende, der påskønner et sanseligt møde med forførende og underholdende kunst. Dette oplevede mange gæster under skulptureventen langs Aarhusbugten i sommeren, Sculpture by the Sea, hvor Cardiff og Millers værk Forest (For a thousand years) blev vist i Marselisborgskoven.

Udstillingsansvarlig: Museumsinspektør Maria Kappel Blegvad.

For yderligere oplysninger kontakt:

Bjarne Bækgaard. Kommunikationschef ARoS
M: +45 3066 5142 | bb@aros.dk

DOWNLOAD PRESSEFOTOS (kræver log in)

The Seeker, Wes Lang, 2013

The Seeker, Wes Lang, 2013

Devil's Bridge, Ebbe Stub Wittrup, 2009

Devil's Bridge, Ebbe Stub Wittrup, 2009

Intercourses 3, Jesper Just, 2013

Intercourses 3, Jesper Just, 2013

167 (fool), Michael Kvium, 2009

167 (fool), Michael Kvium, 2009

Construction In Space Videostill,Hanne Nielsn & Birgit Johnsen, 1998

Construction In Space Videostill,Hanne Nielsn & Birgit Johnsen, 1998

Janet Cardiff & George Bures Miller. Foto: Larry Lamay © Courtesy the artists, Galerie Barbara Weiss, Berlin, Luhring Augustine, New York

The Carnie, 2010. Janet Cardiff & George Bures Miller. Foto: Larry Lamay. Courtesy the artists, Galerie Barbara Weiss, Berlin, Luhring Augustine, New York.