ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Janet Cardiff og George Bures Miller - SOMETHING STRANGE THIS WAY

29. NOV. 2014 – 19. APRIL 2015

SOMETHING STRANGE THIS WAY  er titlen på ARoS’ store præsentation af seks enestående multimedie-installationer af det canadiske og internationalt anerkendte kunstnerpar Janet Cardiff (f. 1957) og George Bures Miller (f. 1960).

De fleste kunstinteresserede kender Cardiff og Miller som lydkunstnere. Mange har oplevet, eller hørt om, deres såkaldte audio- eller video walks, hvor man på gåture i det offentlige rum lader sig guide af Cardiffs fortrolige stemme. Men selvom lyd fylder meget og stadig udgør det centrale element i Cardiff og Millers værker, arbejder kunstnerparret tillige med en lang række andre medier. Siden midten af 1990’erne har de skabt en række spektakulære og beskuer-involverende total-installationer, der både indbefatter lyd, musik, fortælling, fundne genstande og dragende lyseffekter. Værker som disse udgør kernen i udstillingen SOMETHING STRANGE THIS WAY på ARoS.

Udstillingens titel SOMETHING STRANGE THIS WAY refererer til mystiske steder, forlystelsesparker og museer, hvor besynderlige og bizarre kræfter er på spil. Ligesom en lang række af Cardiff og Millers værker spiller udstillingen på det forventningsfulde. Den pirrer vores nysgerrighed og lokker os til for derefter at tviste vores forventninger.

MED ALLE SANSER I SPIL

På samme måde som teaterforestillinger og film, der aktiverer alle sanser og sætter gang i hele kroppens følelsesregister, transporterer Cardiff og Miller os ind i andre virkeligheder. Med lyd, lys og specialeffekter forfører de os visuelt, sætter ting i scene og slår stemninger an. De simulerer lyn og torden, forbipasserende tog, der får alting til at ryste, men alt sammen uden at værkerne fremstår overfladiske som tomme glitrende skaller. Tværtimod. For selvom det er installationernes rent visuelle fremtoning, der i første omgang lokker os til, så rummer de et hav af litterære, musikalske, historiske og filmiske referencer. 

De består af fortællinger om længsel, begær, tab og kærlighed, som Cardiff og Miller sætter sammen med brudstykker af musik; opera, rock og burlesk folkemusik, som de selv eller andre har komponeret, og med mekaniserede ting og instrumenter, som får det hele til at virke levende.

SPEKTAKULÆRE VÆRKER MED ÉT TVIST

The Carnie (2010) er en anderledes karrusel med rockmusik og disharmoniske lyde. I det interaktive lydværk Cabinet of Curioussness (2010), som forestiller et gammelt arkiv, kan vi trække skufferne ud og lytte til de forskellige lydspor, som er installeret nede i. Vi kan vælge at lytte til ét lydspor ad gangen eller til flere samtidigt for derved at skabe vores egen kakofoni af lyde. Med værket Opera for a Small Room (2005) hylles vi ind i en ensom operaelskers melankolske tankeunivers. Fra det store vindue forenden af kassen, som værket er installeret i, kan vi kigge ind. Der er gamle vinylplader overalt. De flyder på hylder og borde blandt flere pladespillere, en masse tingeltangel og gamle højtalere. Med værket præsenterer Cardiff og Millers os for en rock-opera. Vi lytter til musik, i særdeleshed opera, til lyden af et tog, der kører forbi og til manden, der taler om kvinden, han elskede, men mistede, og som via musikken drømmer sig væk til fjerntliggende storbyer med operahuse og stimulerende kultur. I Storm Room (2009), som indefra ligner et forladt og nedslidt tandlægekontor i Japan, oplever vi en rasende storm. Udstillingens næstsidste værk er The Killing Machine (2007), hvor vi tildeles rollen som bøddel, men kun såfremt vi vælger at trykke på den store røde knap, der møder os foran værket. Vælger vi først at trykke, er der ingen vej tilbage. De to installationer The Carnie (2010) og Storm Room (2009) får Europa-debut på ARoS. 

HIMMELSK LYD

Et af de absolutte hovedværker på udstillingen SOMETHING STRANGE THIS WAY er Cardiffs lydværk The Forty Part Motet (2001). Det er en nyfortolkning af en rørende korsats fra 1573 med titlen SPEM in Alium nunquam habui (Jeg har aldrig sat min lid til nogen anden), der oprindeligt blev komponeret af den engelske renæssancekomponist Thomas Tallis.

Som en beroligende afslutning på udstillingens ellers mørke og labyrintiske univers omsluttes gæsten i den højloftede, og i denne sammenhæng næsten sakrale, foyer af 40 højtalere placeret i en cirkel på gulvet. Ud af hver enkelt højtaler strømmer 40 korstemmer, fra den dybe bas til den høje sopran, nøjagtig som i Tallis’ oprindelige partitur. Gæsten kan bevæge sig frit omkring stemmerne, stoppe op og lytte til hver enkelt stemme eller stille sig i midten og høre hele koret på én gang. Oplevelsen er overvældende. Til slut, når musikken stilner af, står man tilbage med stilheden – en stilhed, der både kan føre til eftertanke og ro eller til en følelse af tomhed, som om noget af stor betydning er trådt ud af ens liv.

Cardiff og Miller elsker overraskelser, store følelser og åbne fortællinger. Med udstillingen SOMETHING STRANGE THIS WAY tager de os med på en usædvanlig og forunderlig rejse gennem flere tidsdimensioner, forestillingsrum og stemninger, hen til de mest besynderlige steder.

Udstillingen JANET CARDIFF & GEORGE BURES MILLER – SOMETHING STRANGE THIS WAY vises i perioden den 29. november 2014 – 19. april 2015 i særudstillingsgalleriet og foyeren på Niveau 1.

Udstillingsansvarlig: Museumsinspektør Maria Kappel Blegvad

KATALOG

I forbindelse med udstillingen udgiver ARoS i samarbejde med Hatje Cantz en omfattende kunstbog med snapshots fra kunstnernes eget fotoarkiv, gamle illustrationer, encyklopædiske tekster og fortællinger, der skildrer Cardiff og Millers på én gang dystre, legende og postmoderne univers. Bogen indeholder forord af Direktør Erlend Høyersten, introducerende artikel af kurator Maria Kappel Blegvad, en encyklopædisk del med kunstnerudsagn af Janet Cardiff og George Bures Miller samt tekster af Mieke Bal, Michael Turner, Michael Eigtved, Maria Kappel Blegvad, Zev Tiefenbach m.fl. samt novellen ”The Sound Machine” af Roald Dahl.

Antal sider: 200 sider, 118 illustrationer. Vejl. pris: 289 kr. (Medlemspris: 217 kr.)

Udstillingen er blevet til i samarbejde med:

Augustinus _Fonden

Beckett Fonden Sort

Oticon

VILHELM2

Logo ISO_SG_m _payoff _1

Download pressefotos (kræver kode)

FOR YDERLIGERE INFORMATION

Anne Riis
Presseansvarlig
T: 87 30 66 21 /M: 28 88 44 64
E: ari@aros.dk

BLÅ BOG

JANET CARDIFF

  • Født 1957 i Brussels, Ontario, Canada
  • Uddannelse fra University of Alberta i Edmonton i 1983, hvor hun studerede grafik.

GEORGE BURES MILLER

  • Født 1960 i Vegreville, Alberta, Canada
  • Uddannelse fra University of Alberta i Edmonton i 1986, hvor han studerede skulptur og installationskunst fra 1980-83 samt Ontario College of Art, hvor han studerede maleri.

GENERELT

  • Cardiff og Miller skabte i 1995 installationen Dark Pool, som officielt er parrets første fællesværk. De har dog altid hjulpet hinanden, siden de mødte hinanden i 1981. I 1983 blev de gift.
  • Janet Cardiff påbegyndte sine egne walks i 1991. De blev til at begynde med afspillet på en walkman. I dag afspilles de på en iPod og inkluderer både lyd og video. Siden skabelsen af Ghost Machine, som Cardiff og Miller producerede sammen til Hebbel-Theater i Berlin i 2005, har de været sammen om at producere walks. Siden midten af 1990’erne har de sammen skabt en række store, spektakulære og beskuerinvolverende total-installationer, der både indbefatter lyd, musik, fortælling, fundne genstande og dragende lyseffekter.
  • Kunstnerparret bor og arbejder på deres gård i Grindrod, British Columbia i det vestlige Canada. På den såkaldte ”Art Farm” skaber de deres lydkunst og komplekse multimedie-installationer. 
  • Seneste udstillinger indbefatter bl.a. udstillinger på: Vancouver Art Gallery, Vancouver; Museum of Contemporary Art San Diego, San Diego; The Art Gallery of Ontario, Toronto; Akademie der Künste, Berlin; Luhring Augustine, New York; Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin; Modern Art Oxford, Oxford; The Fruitmarket Gallery, Edinburgh; The Miami Art Museum, Miami; The Museu d’Art Contemporani de Barcelona; and Mathildenhöhe, Darmstadt. De var repræsenteret med 2 nye værker på dOCUMENTA (13) i Kassel. Endvidere har deres værker været vist på: MoMA, New York; P.S.1 Contemporary Art Center, New York; Tate Modern, London; San Francisco Museum of Art (SFMOMA); Artangel, London; Public Art Fund, New York; Benesse Art Site Naoshima, Japan og Inhotim Contemporary Art, Brasilien.
  • Cardiff og Miller repræsenterede Canada ved Venedig Biennalen i 2001. I den forbindelse modtog de Biennalens særpris samt den 4. Benesse-pris. Desuden modtog kunstnerparret Hnatyshyn Foundation Visual Arts Award i 2008, og i 2011 tildelte Akademie der Künste dem Käthe Kollwitz-prisen. 
©ARoS 2017