ARoS-udstilling flot præmieret

Udstillingen Inklusion / Eksklusion med kunstnerne Hanne Nielsen og Birgit Johnsen er netop blevet præmieret af Statens Kunstfond

Den Aarhus-baserede kunstner-duo Hanne Nielsen og Birgit Johnsen har netop modtaget en præmiering fra Statens Kunstfond for deres aktuelle udstilling på ARoS, Inklusion/Eksklusion. Præmieringen er på 100.000 kroner. Udstillingen introducerer 18 nøje udvalgte installatoriske videoværker fra 1994 og frem til i dag. Sammen hører Nielsen og Johnsen til pionererne inden for den danske videokunst.

BEGRUNDELSE

Udvalget hos Statens Kunstfond begrunder blandt andet deres præmiering således:

”Hanne Nielsen og Birgit Johnsen har en særegen evne til at indfange eller iscenesætte situationer som billeder og åbne deres filosofiske og formelle potentiale gennem videomediets tidslighed og rumlighed.”
På udstillingen Inklusion / Eksklusion på ARoS Aarhus Kunstmuseum møder man hele spændvidden i kunstnerduoens produktion: fra de tidlige, ofte korte og enkle, singlescreen værker med iscenesatte tableauer humoristiske og tragikomiske problemstillinger, til de senere mere dokumentaristisk anlagte komplekse installationer med flere projektioner. Udstillingen indledes af deres nyeste værk Camp Kitchen fra 2014.

INKLUDERET ELLER EKSKLUDERET

Værkerne på udstillingen tager os ikke blot med gennem et 20 årigt kunstnerisk samarbejde, men undersøger også aspekter af, hvad det vil sige enten at være inkluderet eller at være ekskluderet – at være ’inde i varmen’ eller at være ’lukket ude’. Et emne, der løber som en rød tråd gennem Nielsen og Johnsens samlede produktion, hvor vi præsenteres for både engagerede og handlekraftige karakterer, samt for de mere ekskluderede og passive figurer. Udstillingens værker repræsenterer både storpolitiske emner og filosofisk anlagte identitetsundersøgelser, men er også baseret på erfaringer fra livets nære relationer og banale hverdagssituationer.

BÅDE ÆLDRE OG NYE VÆRKER

Udstillingen viser også en række ældre værker, som trækker tråde tilbage i kunstnernes omfattende værkproduktion, som det f.eks. ses i de tragikomiske værker Construction in Space (1996) og Afrivning af løg (1995), der med en legende, men dog bidende ironi spiller på kønsbevidste tematikker. Desuden kan man opleve to helt nye videoinstallationer af kunstnerparret, som på hver deres måde udfolder forholdet mellem individ og omverden. Udstillingen indledes af et af de nye værker Camp Kitchen og som Kunstfonden skriver, tager det værk ”de bedste træk fra begge genrer - den groteske humor, den personlige tone og de almene politiske billeder - og fusionerer det til et overlegent æstetisk udsagn. Til trods for det forholdsvis lille areal er udstillingen særdeles velkomponeret i sin installation og formår at skabe overskuelighed i oplevelsen af et ellers tidskrævende medie.”

Udstillingens kurator er fungerende overinspektør på ARoS, Lise Pennington.

Udstillingen kan ses til 18. januar 2015.

For yderligere oplysninger kan Lise Pennington kontaktes på T: 8730 6641 eller lp@aros.dk.

FOR YDERLIGERE INFORMATION

Lise Pennington