ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Ledelsesberetning (uddrag)

Download Årsrapport 2015 (PDF)

ARoS nåede i beretningsåret 2015 mange skridt i retning mod realisering af den nye Visionsplan 2020, der blev igangsat kort inden årsskiftet 2014-2015.

Væsentligst kan nævnes,

  • at støtten på 26,5 mio. kr. fra Nordea-fonden til etableringen af Museion betyder, at denne nyskabelse i dansk museumsliv efter planen kan åbnes i efteråret 2016;
  • at The Next Level med udbygning under og over jorden er blevet yderligere finansieret og planlagt i løbet af 2015, ikke mindst med deltagelse af den amerikanske kunstner James Turrell – med henblik på forventet delvis indvielse ultimo 2018 eller 2019;
  • at museet viste såvel dybde som bredde i sin udstillingsprofil: Publikum blev navnlig positivt overrasket over hhv. Cardiff/Miller-udstillingen først på året og A New Dynasty-udstillingen sidst på året – hvorimod udstillingen med Monet og franske impressionister blev en anderledes iscenesat, men særdeles velbesøgt udstilling;
  • at antallet af gæster på ARoS Aarhus Kunstmuseum satte ny rekord i årets løb: 569.324 løste billet til museets udstillinger, hvorimod antallet af samtlige gæster i bygningen nåede 816.468;
  • at ARoS for sjette år i træk opnåede et økonomisk overskud, idet resultatet for 2015 blev et overskud på 0,7 mio. kr. Dette bringer museets egenkapital op på 5,1 mio. kr. og dermed et vigtigt skridt videre i retning af målet om en egenkapital på 8-10 mio. kr.


ARoS har som en vigtig del af Visionsplan 2020 besluttet at pålægge sig selv fem forpligtelser, idet museet skal være:

  • Game-changer
  • Udviklende
  • Faglig autoritet
  • Kvalitetsorienteret
  • Bæredygtigt/grønt

Udstillingsprogrammet

Særudstillingsprogrammet på ARoS var i 2015 sammensat efter forskellige formål. Overordnet set arbejder ARoS med tre spor, der gerne skal sikre, at vi har tre vidt forskellige udstillinger tilgængeligt, hver gang man besøger ARoS. De bredt appellerende og mere klassiske udstillinger på niv. 5, samtidskunstudstillingerne med en høj grad af relevans for et ”kunst­forbrugende” publikum og de mere smalle udstillinger i ARoS Focus // New Nordic-serien, der med sine fagfællebedømte katalogartikler sikrer en faglig integritet.

Dette giver tilsammen megen omtale, høje besøgstal og anerkendelse i kunstmiljøet, og ikke mindst i faglige kredse. De tre mere klassisk orienterede udstillinger; Michael Kviums - Fools, samlingsudstillingen Formen, Farven, Fladen og den meget populære udstilling Monet - Lost in Translation, vakte således genklang hos publikum såvel som pressen, mens Cardiff/Miller-udstillingen, Claus Carstensen-udstillingen og A New Dynasty – Created in China, foruden meget presseomtale, også har skabt opmærksomhed internationalt i kunstmiljøer og hos kunstelskere verden over.

Kritikerne gav generelt flest stjerner/hjerter til Cardiff/Miller-udstillingen og A New Dynasty-udstillingen (ARoS var således det eneste museum med to udstillinger på Politikens liste over sekshjertersudstillinger i 2015) – samt til Monet-udstillingen, der blandt andet fik seks stjerner af Jyllands-Posten og DR. Begge udstillinger fik ligeledes fem stjerner af mindst tre medier, hvilket også gjaldt for Claus Carstensen-udstillingen. Endelig fik samlingsudstillingen Formen – Farven – Fladen fem stjerner af Kristeligt Dagblad.

Også ARoS Focus-udstillingerne har skabt international opmærksomhed, både norske Gardar Eide Einarsson, danske E.B.Itso og svenske Nathalie Djurberg og Hans Berg har nydt stor opmærksomhed internationalt og har givet os muligheden for at arbejde med en mere kunstfaglig og akademisk formidling, ved at knytte tættere bånd til kunstakademierne og universiteterne.

Året har også budt på en Pop-up-udstilling, nemlig Ovartaci by ARoS i et butikslokale på Frederiksbjerg, i samarbejde med Ovartaci Museet på psykiatrisk hospital i Risskov og Kähler.  Hertil kommer de mindre udstillinger på niveau 3, hvor der igen blev vist grafiske samlingsudstillinger og publikumstræfferen Årets Pressefoto.   

Guldalder- og Modernisme-galleriet i museets ottende etage præsenterede et kræsent udvalg af museets kunstsamling under titlen Fra Abildgaard til Kirkeby, en idéhistorisk gennemgang i otte rum af udviklingen i dansk kunst igennem 200 år med enkelte udblik til udlandet. 

Galleriet for moderne kunst på niveau 6 viste fra maj 2014 til oktober 2015 en tematisk opsætning under titlen Out Of The Darkness, hvor et udvalg af museets værker blev installeret i et sammenhængende forløb af korridorer og seks større rum med hver sin stemning, inspireret af fortællingens struktur.     

Formen, Farven, Fladen var titlen på en udstilling i Galleriet for nutidskunst på niveau 5. Her blev et udvalg af skulpturer, installationskunst og malerier fra ARoS’ samling med ikke-figurative udtryk iscenesat i forskelligt farvede rum og relateret til arkitektur og design, med det formål at vise, hvorledes de kunstneriske eksperimenter har haft betydning for den måde vi indretter os på i dag.

På formidlingsetagen på niveau 3 præsenteredes i det åbne rum 3 udstillinger med udgangspunkt i museets grafiksamling. Myte Og Fortælling – grafik fra samlingen, der viste hvorledes såvel klassiske som nyere myter har inspireret kunstnere som Lorenz Frølich, Sigurd Vasegaard, Bjørn Nørgaard, Richard Winther og Palle Nielsen. 

Konstruktivisme – grafiske serier, hvor specielt Ib Geertsen, Richard Mortensen, Victor Vasarely og Jean Deyrolle samt Poul Gernes var rigt repræsenteret.

Fantasi og Følelse - ekspressionistisk grafik, med værker af Asger Jorn, Per Kirkeby, A.R. Penck samt Erik A Frandsen, Claus Carstensen, Lars Nørgård og Christian Lemmerz.  

Sculpture by the Sea Aarhus

ARoS gennemførte i samarbejde med især Aarhus Kommune i juni-juli 2015 den fjerde internationale skulpturbiennale Sculpture by the Sea Aarhus.

Projektet er organiseret i samarbejde med især Aarhus Kommune og ledes af en bestyrelse i Fonden bag udstilling af skulpturer ved Aarhusbugten, hvis formand er borgmester Jacob Bundsgaard.  For dette arrangement aflægges derfor særskilt årsrapport .

Den store udfordring i forhold til Sculpture by the Sea Aarhus  har været at tilvejebringe et solidt økonomisk fundament for realiseringen af udstillingen, samtidig med at udstillingen til stadighed udvikles. Projektet udfordres af manglende hovedsponsorater fra større virksomheder, ligesom flere af de fonde, som tidligere har støttet udstillingen, har reduceret eller stoppet deres donation i 2015.

Ønsket om at realisere en ny og gentænkt måde at vise kunstværker ved Aarhusbugten har nu resulteret i, at bestyrelsen for Sculpture by the Sea Aarhus har besluttet en ændring i forbindelse med, at Aarhus bliver Europæisk Kulturhovedstad i 2017.

I overensstemmelse hermed overdrages det kunstneriske, økonomiske og operative ansvar for skulpturudstillingen i 2016-2017 til ARoS, som under arbejdstitlen ”The Garden - End of Times, Beginning of Times” vil involvere skulpturer i et større tredelt udstillingsprojekt, der dækker henholdsvis museet, bymidten og området ved skov og strand.

©ARoS 2017