ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Dodda Maggý: Madeleine, 2014, video/musik, 4.40 min. 

ARoS Focus/New Nordic:

The Sound and Video Works of Dodda Maggý

23. september 2017 - 14. januar 2018

Den sidste af årets ARoS Focus // New Nordic-udstillinger 2017, viser film af den islandske komponist og videokunstner Dodda Maggý. I sin kunst arbejder hun med et drømmende og sanseligt billedsprog i krydsfeltet mellem visuel kulturteori, film og musik. Hun trækker på virkemidler kendt fra klassiske film – blandt andet når hun anvender musikken som et redskab, der kan drive bagvedliggende dele af historierne frem. Hun er kendt for at skabe filmsekvenser med stor forkærlighed for filmhåndværket og en musikalsk sensibilitet, hvor lyd og billedside er filtret ind i hinanden som en uadskillelig enhed.

Dodda Maggý: DeCore (aurae), 2012,videoinstallation, 12 min.

I udstillingen møder man filmprojektioner af psykedeliske mønstre, som spreder sig over billedfladen i kalejdoskopiske formationer. De ligner computergenerede fraktaler, men er blevet frembragt ved konkret, manuelt, stillesiddende håndværk. De enkelte billeder gentages og kopieres i det uendelige – manuelt – så håndværkets trivielle repetitioner tager form som en art hallucinationer. Hallucinationerne flimrer i meditative billedforløb, som synsforstyrrelser affødt af enten smerte eller lindring, og som nogle vil kende fra især migræneanfald.

Udstillingen viser også Hollywood- og operadivaer, som fx den glitrende glamourkvinde i fuld størrelse, som dog samtidig også er en skrøbelig kvindeskildring, hvor Dodda Maggý selv spiller hovedrollen. Dodda Maggý er fascineret af film- og operahistoriens tragiske heltinder. Heltinder, der på én gang er både stærke og skrøbelige. Den selvstændige kvindetype, som samtidig også gerne vil beundres, begæres og måske tilmed reddes. Det er dette modsætningsforhold mellem selvstændighed og afhængighed, der optager Dodda Maggý i hendes kvindeskildringer.

Man har i Dodda Maggýs musiske filmkompositioner hele tiden fornemmelsen af, at der foregår noget under overfladen; at der stikker noget dybere under. Lidt som i den første Twin Peaks-serie, hvor en betydelig del af fortællingen skildres i kraft af lyd, og hvor hver karakter har sit eget genkendelige lydspor, som giver indtrykket af, at tingene ikke helt er, som de ser ud.

Dodda Maggý, DeCore (rosen), 2015, video uden lyd, 10.40 min

AROS FOCUS//NEW NORDIC I 2017:

Sponsor for udstillingsrækken ARoS FOCUS/New Nordic:

Detobelske 375

©ARoS 2017