Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

_31A8468

No Man is an Island - The Satanic Verses

Bemærk: Efter aftale med kunstneren Dolk er det på grund af overvældende interesse ikke længere tilladt at ridse i værket Low Key, 2016.

❤︎❤︎❤︎❤︎ - Politiken
✭✭✭✭ - Århus Stiftstidende
✭✭✭✭ - Berlingske

Fra 3. september, Niveau 6.

Boy i trange rammer, Bjørn Nørgaards Hesteofringen i ny iscenesættelse og en Lamborghini der må ridses i. Ny samlingsudstilling på ARoS sætter fokus på vores samtid og udfordrer vores tanker om Europa.

Udstillingen No Man is an Island – The Satanic Verses præsenterer værker fra ARoS’ samling og indlån af markante deponerede værker. Udstillingen viser nøje udvalgte installationer af en række internationale kunstnere. No Man is an Island – The Satanic Verses kan ses som en opfølgning på Out Of The Darkness, som var museumsdirektør Erlend G. Høyerstens første iscenesættelse af værker fra museets samling.

Low Key

Indtil for få minutter siden var dette blot en ganske almindelig Lamborghini, men med museumsdirektør Erlend G. Høyerstens mellemkomst er bilen nu blevet et kunstværk. Det er i hvert fald tanken bag norske DOLKs værk Low Key, der tematiserer absurd rigdom, hvor en i forvejen temmelig dyr bil bliver endnu mere værd ved at blive skamferet og pludselig bliver et kunstværk. Du kan selv komme forbi og give en ridse med fra på lørdag, hvor udstillingen No Man is an Island - The Satanic Verses åbner. En lille tilføjelse: ARoS har kun bilen/værket til låns. Det er kunstneren bag, der har købt og betalt den, og det er ham, der kan evt. sælge den efterfølgende - ikke ARoS.

Opslået af ARoS Aarhus Art Museum på 2. september 2016

Udstillingen sætter blandt andet fokus på menneskers ret til at mene noget forskelligt, på et Europa i bevægelse og på de udfordringer, som vi gennemlever i forhold til vores menneskesyn og værdigrundlag – som individ og gruppe. Udstillingens titel refererer til disse emner og peger samtidig mod litteraturen og Salman Rushdies De Sataniske Vers, der er blevet et symbol på sammenstødet mellem den frie tanke og ortodoksien.   

Læs museumsdirektør Erlend G. Høyerstens prolog til udstillingen her

GALLERIET OG KUNSTNERNE

Scenografien i galleriet er nedtonet, så det enkelte værk får lov til at udfolde sig og spille sammen med de andre værker. I udstillingen er der blandt andet værker af Ron Mueck, Tony Matelli, Bjørn Nørgaard, Andy Warhol, Shirin Neshat, Edward Kienholz, Rose Eken og udvalgte unge kunstnere, der har udstillet i rækken ARoS FOCUS//NEW NORDIC gennem de seneste to år. 

Liste over kunstnere og værker:

  • Edward Kienholz (1927 – 1994), Sawdy nr. 46, 1971
  • Gardar Eide Einarsson (1976), Untitled (Flagwaste), 2015
  • E.B. Itso (1977), Clandestine Boat Cemetery, 2015
  • Jani Leinonen (1978), Beggars’ Signs, 2009-2015
  • Shirin Neshat (1957), Zarin, 2005 (20:30 min.)
  • Elmgreen & Dragset (1961, 1969), Welcome, 2014
  • Ron Mueck (1958), Boy, 1999
  • Hanne Nielsen & Birgit Johnsen (1959, 1958), Camp Kitchen, 2014
  • Rose Eken (1976), Tableau, 2015
  • Bjørn Nørgaard (1947), Hesteofringen, 1970
  • Tony Matelli (1971), Fucked (Couple), 2005
  • Andy Warhol (1928 – 1987) Electric Chair, 1971
  • Andy Warhol (1928 – 1987), Marilyn, 1964
  • Leonard Rickhard (1945) Scene etter solnedgang, 2008-09
  • Superflex, Bankrupt Banks, August 23, 2013, 2013
  • Dolk (1979), Low Key, 2016
  • Tracey Moffat, (1960), Revolution, 2008
  • Nick Theobald (1986), Nothing Left to Offer, 2014
  • Thorbjørn Lausten, (1945), Lysskulptur uden titel, 1985
  • Gilbert & George (1943, 1942), Resting, 1991
  • Wes Lang (1971), This Noble One, 2014 

Der er endnu ikke fastlagt en slutdato for No Man is an Island – The Satanic Verses.

Udstillingen er efter idé af Erlend G. Høyersten og kurateret i samarbejde med museumsinspektører Erik Nørager Pedersen og Pernille Taagaard Dinesen.

"Vi m aldrig tro, at de kampe for frihed og ligevrd, som er vundet, er vundet en gang for alle. Ogs fordi disse...

Opslået af ARoS Aarhus Art Museum på 2. september 2016

Shirin Neshat, Zarin, 2005

Shirin Neshat, Zarin, 2005