Tidligere udstilling

Nathalie Djurberg & Hans Berg - Flickers of Day and Night

Nathalie Djurberg & Hans Berg - Flickers of Day and Night

Hvornår

Det svenske kunstnerpar Nathalie Djurberg (1978) & Hans Berg (1978), er kendt for både lyd- og billede-tætte ’stop-motion film’ i modellervoks. Deres scenerier har et surrealistisk og psykedelisk udtryk og befinder sig et sted, hvor den normale mentale tilstand er kørt af sporet.

Den almenkendte genre ”modellervoksfilm”, som mange kender fra blandt andet børneuniverset Pingu eller Wallace & Gromit, anvendes ikke børnevenligt hos Djurberg og Berg, men udvikler sig ofte til at have en bizar, seksuel og voldelig handling. Filmene har en særlig glansfuld og farvestrålende tiltrækningskraft, samtidig med at de har noget ganske frastødende over sig. Emnerne er angst, jalousi, hævn og grådighed, og det er Djurberg der står for animationerne, mens Berg står for lydsiden. Eller sådan var det i hvert fald i begyndelsen. Efterhånden som årene er gået, er de to kunstnere smeltet mere og mere sammen, så det nu er blevet svært at skelne, hvem der laver hvad. 

Siden de vandt den prestigefulde sølvløve i Venedig i 2009, med værket The Experiment har modellervoksfigurerne fra animationerne fundet vej fra lærredet og ud i rummene. De store blanke blomster, eller de flaksende fugle, har fået 3-dimensionel form og fundet vej ud i det faktiske rum. Deres værker fungerer i dag i højere grad, som store overvældende helhedsinstallationer med film, neon og musik i en sansemættet helhed. Udstillingen på ARoS er blevet til takket være det Obelske Familiefond og præsenterer tre store nye helhedsinstallationer fordelt på niv. 5 i ARoS FOCUS // NEW NORDIC galleriet.

På udstillingen på ARoS præsenterer kunstnerne tre store nye helhedsinstallationer fordelt i ARoS Vestgalleriet:

Rum 1

Den første af de tre installationer, der vises på ARoS, er A Thief Caught in the Act, 2015. Det er et helt nyt værk, der består af seks træborde med farverige fugle i færd med at stjæle piller, mens de rammes af et kraftigt spotlys. Lyset tændes og slukkes i særlige sekvenser; når lyset tændes, oplyses fuglene, som var der tale om en politiprojektør. Fuglenes skræmte, skyldbetyngede og overraskede udtryk bliver påfaldende, ligesom farveintensiteten i fuglenes fjerpragt forstærkes af det klare lys.

RUM 2

Den anden installation på udstillingen er The Gates of the Festival fra 2014, der blev vist på Lisson Gallery i London sidste år. Det er et neonværk installeret i loftet, akkompagneret af musik og tre videoprojektioner. Neonkruseduller i loftet blinker (næsten danser) til lyden og rytmen i Hans Bergs musik. På væggene ”løber” en videoprojektion med en animation af en stor fugl, efterfulgt af to krusedulle-animationsfilm. Animationen afspilles på en måde, så det ser ud, som om den løber rundt i hele rummet, rundt om beskueren. Det bløde og ”vamsede” gulv indbyder til at lægge sig ned, flyde med i musikken og kigge op på neonlysene, der danser, mens fuglen flakser forbi. Her har man muligheden for, ligesom kunstværket, at give slip og et lille øjeblik slippe kontrollen.

RUM 3

Sidste installation på udstillingen er The Clearing, 2015 der ligner en tæt beplantet have; blanke oversize blomster skyder frem i klare og Disney-lignende farver. Installationen er en videreudvikling af The Experiment, der vandt Sølvløven på Venedig Biennalen i 2009. Værket består af 162 mandshøje blanke blomster på 11 roterende podier med to videoprojektioner anbragt imellem dem. Rummet har noget hallucinerende over sig. Det dunkle rum, de Disney-hysteriske blomster og den mystisk uhyggelige musik leder tankerne hen mod en ”mormor på syretrip” eller en paradisets have ”gone wrong”. Blomsterne er fine, forenklede blomster, men ikke en art der findes; de ligner nærmere nogen fra en børnetegning, idet de er blæst op, så de er ude af proportioner; blomsten som en velkendt figur bliver fremmed og næsten uhyggeligt for os ­ de bliver unheimlich Udstillingsansvarlig: Fungerende overinspektør Lise Pennington.

Tak til

Det Obelske Familiefond

Nordea Fonden

Ege

Gurli og Knud Pedersens Fond