Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Monet - Lost in Translation

9. OKTOBER 2015 – 10. JANUAR 2016

★★★★★ - DR, KulturRådet

★★★★★ - Jyllands-Posten

★★★★★ - Kristeligt Dagblad

★★★★★ - Århus Stiftstidende

★★★★★ - Nordjyske Stiftstidende

Med Monet som hovednavn og et unikt udvalg af de største franske impressionister inviterer ARoS fra den 9. oktober 2015 og tre måneder frem publikum på en fantastisk rejse tilbage til slutningen af 1800-tallet og frem til i dag. Udstillingen MONET – LOST IN TRANSLATION giver nyt liv til Monet og hans kunstnerkollegaer ved at bevæge sig i spændingsfeltet mellem den nutidige overeksponering af den impressionistiske kunst og det oprindelige udgangspunkt for de impressionistiske malere.

" (...) i forhold til historien om impressionisterne skriver man i hvert fald et nyt kapitel med 'Monet Lost...

Posted by ARoS Aarhus Art Museum on 8. oktober 2015

OM UDSTILLINGEN OG DATIDENS FORARGELSE

Udstillingen giver publikum mulighed for at dykke ned i det liv, der udspillede sig omkring impressionisterne. Med et udvalg på i alt 49 værker, hvoraf 18 er af Monet, følger MONET – LOST IN TRANSLATION impressionisternes færd ud i landområderne forbi vilde blomsterenge, skovene i Fontainebleau, høstakke i solskin og Monets have i Giverny, henover flodløb og videre ud til den nordfranske kyststrækning. 

På udstillingen vil man opleve, hvor forskelligt de impressionistiske malere registrerede naturen omkring sig. Fælles for dem var, at de opnåede dramatiske lyseffekter ved brug af små flimrende penselstrøg. I deres værker skildrede de nu’et; lysets brydninger gennem atmosfæren, skyernes bevægelse henover himlen samt vandets og tågedisens skiftende farver. Gennem maleriet overførte de deres synsindtryk – impression – til lærredet. Under åben himmel skabte de livfulde landskabsmotiver, som mange stadig forføres af i dag. 

Impressionismens billeder vakte stor forargelse, da de i 1870’erne blev udstillet i Paris. Dengang hævdede samtidens kritikere, at den skitseprægede og ufærdige malemåde var et resultat af kunstnernes dårlige synsevner. Selv mente de, at deres billeder lå tættere på den sansede virkelighed end det klassiske maleris detaljerige og minutiøse formsprog.

A Haystack In The Evening Sun, Claude Monet

Claude Monet, Høstak i aftensol, 1891, olie på lærred, 38,5 x 52 cm, Serlachius Museums, Mänttä

EN REJSE GENNEM GALLERIERNE

I MONET – LOST IN TRANSLATION tages publikum med på en rejse. Udstillingens første rum er indrettet med en teaterscenografi, der ligner Paris anno 1880 med fotos af byen set fra oven, af gader og stræder, og af banegården St. Lazare, hvorfra impressionisterne forlod byen og rejste ud på landet. Herfra begynder publikum rejsen tilbage til slutningen af 1800-tallet og frem til i dag.

Fra en togvogn ledes vi gennem tre rum med en klassisk galleriophængning og videre ind i et mørklagt rum, ‘The Black Box’, som udgør en luksuriøs præsentation af værker med berømte og genkendelige motiver af Monet - åkander, høstakke og broerne Charing Cross og Waterloo Bridge i London.

Til allersidst ender vi i et venteværelse. Her begynder og slutter fortællingen om Monet - fra tandlægeklinikken i bygningen, der husede Monets kunstatelier, til nutidens tandlægeklinikker med Monet-plakater på væggene.

ÅBNINGSTIDER

På grund af stor interesse for udstillingen udvider ARoS åbningstiderne i visningsperioden 9. oktober 2015 til 10. januar 2016. Vi åbner allerede kl. 9.00. dvs. en time tidligere end normalt for blandt andet at imødekomme den interesse, vi allerede nu mærker fra skolegrupper. Udover den sædvanlige aftenåbent til kl. 22.00 onsdag, holder ARoS åbent torsdag aftener til kl. 22.00 i udstillingsperioden.

Udstillingen er blevet til med støtte fra:

The A.P.Möller and
Chastine McKinney Möller Foundation

Tic _boks

Køb billetter online

Spar tid og køb dine billetter online*.

Køb billetter her

*Studiebilletter skal købes i Informationen på ARoS

Nymphéas, Claude Monet

Claude Monet, Åkander, 1908, olie på lærred, Ø 81 cm, Musée de Vernon, Vernon

Udstillingen er kurateret af Erlend Høyersten (Direktør, ARoS) og Suzanne Greub (Direktør, Art Centre Basel). Udstillingen er blevet til i samarbejde med Art Centre Basel.

Art Centre Basel