ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Den første udstilling i rækken ARoS FOCUS // NEW NORDIC, hvor ARoS præsenterer nye nordiske talenter, er en helhedsinstallation af den norske kunstner Gardar Eide Einarsson med titlen A madman, a patient, a condemned man, a worker or a schoolboy. Ved første øjekast kan udstillingen synes kølig og minimalistisk, men giver man sig tid til at lokke indholdet frem, sættes vores fælles historie og viden i spil og givet os stof til eftertanke.

4.	Gardar Eide Einarsson: Black Poly Pickup & Dump Truck Tarp, 2014

Gardar Eide Einarsson: Black Poly Pickup & Dump Truck Tarp, 2014

Udstillingen består af to relaterede dele: 15 store, sorte såkaldte tarp-malerier (Presennings-malerier) og en stor mængde stof på gulvet. Oven på de i forvejen sorte malerier er der trykt billeder af sorte presenninger: Som et ekstra lag der tildækker og dermed skjuler maleriet bagved. Det er ikke muligt at kigge på maleriet bag, og det ’store’ kunstværk, som vi kunne have set og måske endda have nydt, har fået et ekstra lag – en presenning, der lukker den storslåede kunstoplevelse ude.

Den anden del af udstillingen ligger skødesløst på gulvet. Det er store mængder stof, der fylder en stor del af udstillingsarealet. Det består af overskudsmateriale fra produktionen af flag. Nationale flag. Flag der er åbenlyse symboler på nationale identiteter men også ikoner på vores nationale tilhørsforhold og national stolthed.

KUNSTNEREN

Gardar Eide Einarsson er født i 1976 i Norge. Einarssons univers er kantet, råt og ofte i sort-hvid. Hos ham mødes to billedverdener – skaterkulturens graffititypografi og den moderne kunsts enkle stramhed – en kombination, der ofte har noget kompromisløst over sig. Han er interesseret i, hvordan man som kunstner kan forvandle gadens subkulturelle æstetik til værdifulde kunstværker når de vises i kunstinstitutionens værdiskabende rammer. Det er i forlængelse heraf, at Gardar Eide Einarsson ofte beskrives som antiæstetiker og som en politisk og institutionskritisk kunstner. Han er ikke en klassisk maler med stort M, der sanser sig igennem farver og dybder, men han spiller tværtimod på konkrete politiske eller subkulturelle referencer, som skal lokkes ud af billederne. Selv er han nemlig ikke så bange for, at man som beskuer skal arbejde lidt for sagen.

ARoS FOCUS // NEW NORDIC

Takket være en generøs donation fra Det Obelske Familiefond slår museet dørene op for en ny udstillingsrække, der kommer til at tegne en ny linje i museets udstillingspraksis. ARoS FOCUS // NEW NORDIC vil løbe over tre år fra 2015 til 2017 i museets Vestgalleri. På den internationale kunstscene gives Norden meget opmærksomhed og tendensen de seneste år har været, at de yngre nordiske kunstnere udstiller i udlandet før de får muligheden i deres nordiske hjemland. Ønsket med ARoS Focus // New Nordic er derfor at formidle kvaliteten i den nordiske samtidskunst og gøre den synlig for et bredt publikum. 

Gardar Eide Einarsson.

Installationsfoto fra udstillingen. Foto: Ole Hein Pedersen

Gardar Eide Einarsson. Foto:

Gardar Eide Einarsson. Foto: Nils Stærk

Hovedsponsor for hele udstillingsrækken:

Den Obelske Familiefond

Sponsor:

Aalborg flagfabrik
©ARoS 2017