ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

CLAUS CARSTENSEN / WHAT’S LEFT (IS REPUBLICAN PAINT) – NINE SISTERS 

★★★★★ - Jyllands-Posten
★★★★★ -  Århus Stiftstidende
★★★★★ - Berlingske
❤︎❤︎❤︎❤︎ - Politiken
★★★★ - Fyens Stiftstidende

"Man går anfægtet og eftertænksom derfra." - Weekendavisen

En udstilling om ytringsfrihed, intimitet og nøgenhed

Udstillingen WHAT’S LEFT (IS REPUBLICAN PAINT) – NINE SISTERS præsenterer omkring 100 værker, ældre såvel som nye, af den danske billedkunstner Claus Carstensen (f. 1957). De ekspressive og meget direkte værker indbefatter både maleri, skulptur, fotografi og vægudsmykninger samt et nyt specialfremstillet tæppe. Udstillingens 9 tematiske nedslag, eller ”søstre” som kunstneren kalder dem, kredser om emner som ytringsfrihed, totalitarisme, intimitet og nøgenhed. I sin helhed afspejler udstillingen det utal af medier og materialer, som Claus Carstensen har arbejdet med gennem de sidste 36 år. 

TRASHY OG VILDT
Som en af De Unge Vilde, der i 1982 vakte opsigt med udstillingen Kniven på hovedet, er Claus Carstensen i dag en af de mest betydningsfulde danske kunstnere. Sammen med Michael Kvium, Christian Lemmerz, Peter Bonde og andre fremtrædende firserkunstnere, som tidligere har været vist på ARoS, var Claus Carstensen med til at bane vejen for et råt og på samme tid konceptuelt og ekspressivt maleri. Claus Carstensen gør bevidst brug af uensartede materialer, sampler forskelligt visuelt materiale, computergenererer eller vrider og forvrænger sine motiver på anden vis. Han har konstant formået at forny sit formsprog. Hovedværket Æterlegeme fra 1986 er fx lavet af skumgummi, urin, alkyd- og oliefarve, klude og maskinfedt. Herudover er mange af hans værker opstået i samspil med andre, bl.a. datteren Zoe, kunstnergruppen Superflex, en graffitikunstner eller en skiltemaler.

EN RÅ UDSTILLING MED STOF TIL EFTERTANKE

Claus Carstensen insisterer på at sætte samfundsrelevante emner til debat. I værkserien Pavilion of The Naked skildrer han cambodianske torturofre under Khmer Rouge-diktaturet, og i en seriedefacings” har han på linje med billedstormere modificeret, overmalet eller skamferet eksisterende motiver, fx ved at skære hul i et maleri af den libyske statsleder fra 1969-2011, al-Gaddafi.

Claus Carstensen har selv udtalt, at mødet med hans værker på ARoS vil være ”som at få et visuelt baseballbat i hovedet”. Med disse ord kan alle, som vælger at lægge vejen forbi ARoS i perioden 30. maj – 18. oktober 2015, glæde sig til en rå udstilling med stof til eftertanke – en udstilling, som bliver Claus Carstensens hidtil største. I den mere private kategori kan man på udstillingen WHAT’S LEFT (IS REPUBLICAN PAINT) – NINE SISTERS opleve udvalgte værker fra serien Untitled Room for Zoe, som Claus Carstensen siden 1994 har udført sammen med sin datter Zoe. Siden Zoe var 2 år gammel, har Claus Carstensen nemlig inddraget hende i sin arbejdsproces. Han har malet billeder sammen med hende, kopieret hendes billeder eller inkorporeret dem i sin kunst. 

Udstillingen CLAUS CARSTENSEN / WHAT’S LEFT (IS REPUBLICAN PAINT) – NINE SISTERS vises i perioden 30.05. – 18.10.2015 i særudstillingsgalleriet og foyeren på niveau 1.

Udstillingen er blevet til med støtte fra

Vkf

Beckett Fonden Sort





Grosserer -L-F-Foghts -Fond --IKKE-LOGO-

Krogagerfonden

statenskunstfond

egelogo

Logo ISO_SG_m _payoff _1

Uden titel (Krystufek – efter Steen Møller Rasmussen), Claus Carstensen Courtesy the artist.

Claus Carstensen har i bedste Pollock-stil urineret ud over flere af sine værker, og i maleriet Uden titel (Krystufek – efter Steen Møller Rasmussen) har han malet den nøgne billedkunstner Elke Krystufek, som i en feministisk og løssluppen performance urinerer ned i et vinglas

CLAUS CARSTENSEN

Claus Carstensen (f. 1957) er født og opvokset i Sønderborg. Han er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi i København i perioden 1977-83. I årene 1993-2002 var han professor samme sted. Han tilhører firsergenerationen De Unge Vilde. Han har hovedsageligt beskæftiget sig med mediet maleri, men installationskunst, fotografi og vægudsmykninger udgør også en del af hans praksis. Claus Carstensens værker er kendetegnet ved en kritisk og samfundsorienteret tilgang. I 2004 modtog han Eckersbergs Medalje.

KATALOG

I forbindelse med udstillingen udgiver ARoS et stort katalog med værkillustrationer, interview af museumsinspektør Maria Kappel Blegvad samt tekster af kunstnerne Gudrun Hasle, Nils Erik Gjerdevik og Ferdinand Ahm Krag.

©ARoS 2017