Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

JANET CARDIFF OG GEORGE BURES MILLER - SOMETHING STRANGE THIS WAY

29. november  2014 - 19. april 2015,  særudstillingsgalleriet og foyeren på Niveau 1

Polhjerter - Politiken
6stjerner - Århus Stiftstidende
Femstjerner - Jyllands-Posten

Der er bare nogle kunstnere, hvis værker bider sig fast i én” - Weekendavisen

En sansemæssig oplevelse udover det sædvanlige" - kunsten.nu

SOMETHING STRANGE THIS WAY er titlen på ARoS’ store præsentation af seks enestående multimedie-installationer af det canadiske og internationalt anerkendte kunstnerpar Janet Cardiff (f. 1957) og George Bures Miller (f. 1960).

De fleste kunstinteresserede kender Cardiff og Miller som lydkunstnere. Mange har oplevet, eller hørt om, deres såkaldte audio- eller video walks, hvor man på gåture i det offentlige rum lader sig guide af Cardiffs fortrolige stemme. Men selvom lyd fylder meget og stadig udgør det centrale element i Cardiff og Millers værker, arbejder kunstnerparret tillige med en lang række andre medier. Siden midten af 1990’erne har de skabt en række spektakulære og beskuer-involverende total-installationer, der både indbefatter lyd, musik, fortælling, fundne genstande og dragende lyseffekter. Værker som disse udgør kernen i udstillingen SOMETHING STRANGE THIS WAY på ARoS.

Udstillingens titel SOMETHING STRANGE THIS WAY refererer til mystiske steder, forlystelsesparker og museer, hvor besynderlige og bizarre kræfter er på spil. Ligesom en lang række af Cardiff og Millers værker spiller udstillingen på det forventningsfulde. Den pirrer vores nysgerrighed og lokker os til for derefter at tviste vores forventninger. 

MED ALLE SANSER I SPIL
På samme måde som teaterforestillinger og film, der aktiverer alle sanser og sætter gang i hele kroppens følelsesregister, transporterer Cardiff og Miller os ind i andre virkeligheder. Med lyd, lys og specialeffekter forfører de os visuelt, sætter ting i scene og slår stemninger an. De simulerer lyn og torden, forbipasserende tog, der får alting til at ryste, men alt sammen uden at værkerne fremstår overfladiske som tomme glitrende skaller. Tværtimod. For selvom det er installationernes rent visuelle fremtoning, der i første omgang lokker os til, så rummer de et hav af litterære, musikalske, historiske og filmiske referencer. 

SPEKTAKULÆRE VÆRKER MED ÉT TVIST

The Carnie (2010) er en anderledes karrusel med rockmusik og disharmoniske lyde. I det interaktive lydværk Cabinet of Curioussness (2010), som forestiller et gammelt arkiv, kan vi trække skufferne ud og lytte til de forskellige lydspor, som er installeret nede i. Vi kan vælge at lytte til ét lydspor ad gangen eller til flere samtidigt for derved at skabe vores egen kakofoni af lyde. Med værket Opera for a Small Room (2005) hylles vi ind i en ensom operaelskers melankolske tankeunivers. Fra det store vindue forenden af kassen, som værket er installeret i, kan vi kigge ind. Der er gamle vinylplader overalt. De flyder på hylder og borde blandt flere pladespillere, en masse tingeltangel og gamle højtalere. Med værket præsenterer Cardiff og Millers os for en rock-opera. Vi lytter til musik, i særdeleshed opera, til lyden af et tog, der kører forbi og til manden, der taler om kvinden, han elskede, men mistede, og som via musikken drømmer sig væk til fjerntliggende storbyer med operahuse og stimulerende kultur. I Storm Room (2009), som indefra ligner et forladt og nedslidt tandlægekontor i Japan, oplever vi en rasende storm. Udstillingens næstsidste værk er The Killing Machine (2007), hvor vi tildeles rollen som bøddel, men kun såfremt vi vælger at trykke på den store røde knap, der møder os foran værket. Vælger vi først at trykke, er der ingen vej tilbage. De to installationer The Carnie (2010) og Storm Room (2009) får Europa-debut på ARoS. 

HIMMELSK LYD

Et af de absolutte hovedværker på udstillingen SOMETHING STRANGE THIS WAY er Cardiffs lydværk The Forty Part Motet (2001). Det er en nyfortolkning af en rørende korsats fra 1573 med titlen SPEM in Alium nunquam habui (Jeg har aldrig sat min lid til nogen anden), der oprindeligt blev komponeret af den engelske renæssancekomponist Thomas Tallis.

Som en beroligende afslutning på udstillingens ellers mørke og labyrintiske univers omsluttes gæsten i den højloftede, og i denne sammenhæng næsten sakrale, foyer af 40 højtalere placeret i en cirkel på gulvet. Ud af hver enkelt højtaler strømmer 40 korstemmer, fra den dybe bas til den høje sopran, nøjagtig som i Tallis’ oprindelige partitur. Gæsten kan bevæge sig frit omkring stemmerne, stoppe op og lytte til hver enkelt stemme eller stille sig i midten og høre hele koret på én gang. Oplevelsen er overvældende. Til slut, når musikken stilner af, står man tilbage med stilheden – en stilhed, der både kan føre til eftertanke og ro eller til en følelse af tomhed, som om noget af stor betydning er trådt ud af ens liv. 

Cardiff og Miller elsker overraskelser, store følelser og åbne fortællinger. Med udstillingen SOMETHING STRANGE THIS WAY tager de os med på en usædvanlig og forunderlig rejse gennem flere tidsdimensioner, forestillingsrum og stemninger, hen til de mest besynderlige steder.

Udstillingsansvarlig: Museumsinspektør Maria Kappel Blegvad

Udstillingen er blevet til i samarbejde med:

Augustinus _Fonden

Beckett Fonden Sort

Oticon

VILHELM2

Logo ISO_SG_m _payoff _1

Cabinet of Curioussnes, , 2010  Foto: Larry Lamay © Courtesy the artists, Luhring Augustine, New York

Cabinet of Curioussnes, 2010. Foto: Larry Lamay ©Courtesy the artists, Luhring Augustine, New York

The Carnie, 2010. Foto: Larry Lamay © Courtesy the artists, Luhring Augustine, New York

The Carnie, 2010. Foto: Larry Lamay ©Courtesy the artists, Luhring Augustine, New York

Opera for a Small Room, 2005. Foto: Markus Tretter (Kunsthaus Bregenz)

Opera for a Small Room, 2005. Foto: Markus Tretter (Kunsthaus Bregenz)