ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

GULD - skatte fra den danske guldalder

Jp _6stjerner Jyllands-Posten
Stiften 5stjerner Børsen
Stiften 5stjerner Århus Siftstidende

18. maj 2013 - 20. oktober 2013 

Med udstillingen ’GULD – skatte fra den danske guldalder’ udvider ARoS synet på den danske guldalder. Den danske guldalderkunst (fra ca. 1800-1850) bliver ofte fremstillet som en nostalgisk glansperiode præget af borgerlig ro, idyl og harmoni til trods for periodens krige, økonomiske kriser og politiske turbulenser. Men der er andre og mindre polerede historier om guldalderen. Med udgangspunkt i en række af tidens mesterværker, demonstreres det, hvordan kunstnerne eksperimenterede, gik imod traditionerne, udviste kunstnerisk mod og nysgerrighed.

P.C. Skovgaard, Udsigt over havet fra Møns Klint, 1850, olie på lærred, 124 x 185 cm, Skovgaard Museet.jpg

P.C. Skovgaard, Udsigt over havet fra Møns Klint, 1850, Skovgaard Museet

KUNST, VIDENSKAB OG POLITIK

Guldalderens mesterværker er kendt som smukke maritime udsigter, pæne borgerlige portrætter og uspolerede italienske seværdigheder fra kunstnernes rejser. Men der er andre og mindre polerede historier om guldalderen. Historier om et foranderligt Danmark og Europa med krige, økonomisk krise og politisk turbulens. 
Med udgangspunkt i en række mesterværker fra datidens kunstnere formidler udstillingen den indflydelse, som tidens videnskabelige og teknologiske opdagelser og politiske miljø havde på guldalderkunstnerne og deres motiver. Mange af datidens kunstnere, forfattere, videnskabsfolk og politikere kendte hinanden og i sammenspillet mellem disse grupper fandt spændende udvekslinger sted. Kunst, politik og videnskab spejlede sig i hinanden og nye elementer opstod og fandt vej til tegnebrættet.

I forbindelse med udstillingen vil der blive udgivet en stor, billedrig og forskningsbaseret publikation. 


Tidslinje

Den danske guldalder strækker sig fra ca. 1800 til 1850 og betegner en tid i Danmark, hvor samfundet, befolkningen og ikke mindst kunsten forandrede sig. Se tidslinje

Brønden på pladsen St. Sophie ved Serailles port i Constantinopel, Martinus Rørbye 1846. Foto Ole Hein Pedersen

Brønden på pladsen St. Sophie ved Serailles port i Constantinopel, Martinus Rørbye 1846. Foto Ole Hein Pedersen

Rytterslaget, Jøren Sonne 1953. Foto Ole Hein Pedersen

Rytterkampen ved Aarhus d. 31. maj 1849

3 – Foto Ole Hein Pedersen

©ARoS 2017