ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

JORN INTERNATIONAL

Tidligere udstilling på ARoS

22. jan. - 22. maj 2011

Se aktuelle udstillinger på ARoS 

ARoS Aarhus Kunstmuseum præsenterede for første gang i Danmark en række af de største og mest markante værker, som Asger Jorn skabte i udlandet fra 1953-1972; heriblandt syv hovedværker, som aldrig tidligere har været vist samlet i Danmark.

De mange mesterværker af Jorn var udlånt fra Guggenheim, New York, Tate, London, Stedelijk Museum, Amsterdam, Neue Nationalgalerie, Berlin og Henie Onstad Kunstcenter, Oslo m.fl. Udstillingen JORN INTERNATIONAL var en hyldestudstilling til mennesket og verdenskunstneren Jorn.  

Kun de færreste kender Jorns internationale mesterværker, som gav ham berømmelse ude i verden. Det havde længe været et ønske for ARoS at hente disse værker til Danmark. Med hjælp fra mange sider blev udstillingen JORN INTERNATIONAL til virkelighed. 

Farvel Danmark

Da Jorn og hans familie i efteråret 1953 satte kursen sydpå, var det begyndelsen på hans internationale karriere. I årene herefter fik flere europæiske kunstsamlere og gallerier øjnene op for Jorns kunstneriske virke, og han udstillede både i England, Belgien, Italien og Frankrig. Jorn fik sit internationale gennembrud med mesterværket Lettre à mon fils (Brev til min søn) (1956-57), som i dag tilhører Tate i London. Langt de fleste af Jorns billeder skabt i disse år blev udstillet og solgt ude i Europa.

Jorn besad en voldsom skaberkraft og selvtillid. Han kan bedst beskrives som en kosmopolit med en gigantisk nysgerrighed og lyst til at skabe noget nyt og anderledes i kunsten. Hans rastløshed bragte ham rundt i Europa, hvor han kom i kontakt med utallige mennesker. For Jorn var det ikke rejsen i sig selv, der var målet, men selve det at flytte sig fra sted til sted. Han var altid på jagt efter ny inspiration og nye diskussions- og samarbejdspartnere.

Gennembruddet efter COBRA

Langsomt, men målrettet, blev den nordiske melankoli, som kendetegnede den tidlige Jorn, afløst af et mere åbent og universelt billedsprog med en langt større farvekraft og frihed i kompositionen. Jorn forkastede den dominerende mørke og tegnede stil til fordel for en mere malerisk og abstrakt behandling af billedfladen og tilføjede efterhånden en lysere og mere poetisk klang.

Udstillingen JORN INTERNATIONAL fokuserede på årene efter COBRA, hvor Jorn fik sit internationale gennembrud. Den sene Jorn blev mere ekspressiv og abstrakt i sit visuelle formsprog. Han eksperimenterede med andre kunstmedier end maleriet; heriblandt collage-afrivninger (décollager) og skulpturer i keramik, bronze og marmor. Disse værker blev også vist på udstillingen.

I dur og mol

Jorns billeder besidder en høj identifikationsgrad. Nok er de abstrakte og af en anden verden, men der er altid en form, en farve eller et væsen, man visuelt fanges ind af. Den enorme energi og udadvendthed, som kendetegnede Jorn, blev overført til hans kunst og vækker til stadighed tanker og følelser til live hos beskueren. I sine store dynamiske værker manipulerer Jorn med vores sanser. Som beskuer skubbes man frem og tilbage mellem forskellige stemninger og følelser. Snart er man opmuntret og snart er man nedtrykt. I dur og mol føres vi rundt i et forførende og fantasifuldt univers uden centrum og faste holdepunkter. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

Da Jorn døde i 1973 var han repræsenteret på 31 kunstmuseer ude i Europa og USA. I dag en af Danmarks største malere.  

Asger Jorn,
Døddrukne danskere 1960

Asger Jorn: Døddrukne danskere, 1960, 130 x 200 cm. Tilhører Louisiana Museum of Modern Art, Danmark.
Foto Louisiana Museum of Modern Art © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk

Asger Jorn, Im
Flügelschlag der Schwäne 1963 Asger Jorn, Im
Anfang war das Bild 1965
Asger Jorn: Im Flügelschlag der schwäne, 1963.
200x300 cm. Tilhører stedelijk Museum, Amsterdam.
Foto Stedelijk Museum, Amsterdam © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn: Im Anfang war das Bild, 1965, 200 x 300 cm. Tilhører Statens Museum for Kunst.
Foto SMK © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn,
Lettre a mon fils 1956-57 Asger Jorn, A
Soul for Sale 1958-59
Asger Jorn: Lettre a mon fils, 1956-57, 130 x 195,5 cm. Tilhører Tate, London, 2010 © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk Asger Jorn: A Soul for Sale, 1958-59, 200 x 250 cm. Tilhører Solomon R. Guggenheim Museum, N.Y.
Foto Solomon © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk
Asger Jorn, Scultura
Figurata 1972

Asger Jorn, The Situation of a Central Figure, Situationen omkring en central figur, 1966-68, 118 x 195 cm. Olie på lærred / Oil on canvas Louisiana Museum for Moderne Kunst, Humlebæk Donation: The Merla Art Foundation ved / by Jytte og Dennis Dresing © Donation Jorn, Silkeborg/billedkunst.dk

Om JORN INTERNATIONAL

Se indslag på TV2 Østjylland (18. jan. 2011 kl. 19.30)
Jorn ville have elsket Metallica (artikel 2. april 2011)
Hent tidslinjen fra JORN INTERNATIONAL (pdf)

 

Udstillingen er blevet til takket være en donation fra:

 

The A.P.Möller and
Chastine McKinney Möller Foundation
©ARoS 2017