ÅBENT I DAG 10 - 17
Under protektion af
Hendes Majestæt Dronning Margrethe II

Søren Behncke - Candle with Hare

Tidligere udstilling på ARoS

18. okt. - 7. dec. 2008

Se aktuelle udstillinger på ARoS

Søren Behncke (1967) - også kendt under navnet Papfar - har med afsæt i mange skæve og tankevækkende aktioner i det offentlige rum udviklet sit helt eget visuelle univers fyldt med humor, holdninger, symboler, visuelle sprogblomster - og en vild fascination af pap!

Søren Behncke har i mange år været fascineret af alle former for papemballage. Det vil sige de papkasser, der almindeligvis bliver til affald i det øjeblik, de mister deres indhold, og kun er til besvær og noget, ingen vil kendes ved. Set med Behnckes øjne rummer forbrugerismens spildprodukter - stemplet med alverdens varenavne og simple grafiske tegn - en overflod af kunstneriske muligheder. Disse muligheder griber han på sin spøjse, anti-autoritære og humoristiske måde.

STANDARDVARE

Søren Behnckes valg af materiale er både usædvanligt og utraditionelt. Pap er en standardvare, der i sig selv ikke tillægges nogen særlig kunstnerisk værdi eller status. Men med gennemført håndværksmæssig snilde og leg med billed- og ordmetaforer forvandler han pappet til et kunstnerisk udtryk, der skaber rum for en række eksistentielle overvejelser. Med et samlet udtryk fornyr og udfordrer han kunstinstitutionens gængse konventioner. Værktitlerne refererer direkte til de tal, bogstaver, ord, piktogrammer og andre motiver - ofte hentet i tegneseriernes karikerede verden - som hans værker består af. De er flertydige, men rummer altid selv nøglen til forståelsen eller tolkningen af det enkelte værk.

BOYS SLANGEBØSSE

Det er ikke første gang Søren Behncke er indenfor på ARoS. I ly af en fingeret polterabend fik han i 2005 sneget en kæmpestor slangebøsse af pap ind til Boy - Ron Muecks store skulptur.

Hensigten med slangebøssen var at give den ensomme dreng noget at lege med, siger kunstneren. Søren Behncke gjorde sig for alvor bemærket i den danske kunstverden, da han i 2005 på V1 Gallery i København udstillede en Ferguson traktor i 1:1 udelukkende skabt af pap, lim og tape. Det spektakulære værk blev købt til Novo Nordisk af daværende direktør, kunstelskeren Mads Øvlisen. Siden har Søren Behncke deltaget i en lang række udstillinger og er nu her i 2008 ved at gøre sin entré på den internationale kunstscene.

OM UDSTILLINGEN

CANDLE WITH HARE er Søren Behnckes første store udstilling med repræsentative værker fra hele hans kunstneriske produktion. På udstillingen indgår naturligvis traktoren, men også hans serie af Ladies Tools af lyserødt el-værktøj i overstørrelse, såvel som de tankevækkende skilte-lignende værker og hans pap-version af nationalklenodiet, Guldhornene.

Behnckes finurligt tvistede leg med virkeligheden ses ligeledes i udstillingens mange malerier og tegninger, der også i udstrakt grad benytter ydmyge materialer. Søren Behncke er i sit udgangspunkt inspireret af den streetart og graffitikultur, som kan opleves i det moderne byliv. Men hvor denne oftest har provokationen og det politiske budskab i centrum, handler det for Behncke først og fremmest om humor og kommunikation, om at udfordre og perspektivere, om at åbne øjne og om at skabe en dialog mellem kunst og virkelighed. Søren Behncke er nu også på vej ud i verden.

Hen over sommeren har han været i New York, hvor han udførte en række aktioner ved kendte steder i byen. En af aktionerne involverede den kendte H.C. Andersen-statue - her naturligvis udført i pap og med optrækker-skrue i ryggen - i Central Park. 

Kurator på udstillingen var Mona Jensen

Udstillingen sponsoreredes af Aage & Ulla Filtenborgs Fond af 8. November samt Lanng's Emballage A/S

 

Søren Bencke, Ladies Tools The Drill

Søren Bencke, Boy versus Papfar

Søren Bencke, Traktor

Søren Bencke, Paphornene

©ARoS 2017